Ekologiska interaktioner på fält, gårdar och i landskap

Senast ändrad: 11 juli 2024
En odling av majs och jordnötter.

Vi studerar hur man kan uppnå resurseffektiva odlingssystem samtidigt som man gynnar biologisk mångfald och ekosystemtjänster som kolinlagring, vattentillgång och näringsomsättning.

Forskning om hur grödor och övriga organismer interagerar med varandra och med miljön kan leda till möjliga förbättringar i odlingssystemen, som att minska behovet av insatsvaror, integrera naturliga habitat och öka biologiska mångfalden. Vi strävar efter att identifiera strategier som tillåter lantbrukare att dra nytta av dessa interaktioner så att man får grödor av god kvalitet och kvantitet samtidigt som man främjar ekosystemtjänster som gynnar lantbrukare, samhället och miljön.

Till exempel utforskar vi användningen av avbrottsgrödor, servicegrödor (t.ex. mellangrödor) och samodling med träd, agroforestry. Inom dessa komplexa system undersöker vi konkurrensen och samspelet mellan olika grödor och hur den interaktionen påverkar avkastning och kvalitet, ogräs, skadedjurs- och sjukdomsbekämpning, biologisk mångfald och markens bördighet.

Pågående projekt

Diversifiering av odlingssystem och samodling

• EcoDiv – Ett ekologiskt ramverk för att främja diversifiering av grödor i södra Afrika, finansierat av EU inom Horizon Europe MSCA Global Postdoctoral Fellowships. Chloe MacLaren, Ingrid Öborn, i samarbete med CIMMYT södra Afrika (Christian Thierfelder, Blessing Mhlanga, Joao Silva, Kelvin Kalala).
  • UPSCALE - Uppskalning av fördelarna med push-pull-teknik för hållbar intensifiering av jordbruket i Östafrika, finansierat av Horizon Europe (lett av Justus Liebig University of Gießen). Sigrun Dahlin, Shem Kuyah med flera.
  • NUTRIBUDGET - Optimering av näringsbudget inom jordbruk, finansierat av Horizon Europe (lett av Gent Universitet). Marcos Lana, Ingrid Öborn, Christine Watson, Eva Salomon (RISE).

Avslutade projekt

• Odlingssystem utan tung bearbetning, finansierat av SLU EkoForsk och Stiftelsen Lantbruksforskning (SLF). Göran Bergkvist, Elsa Lagerquist. I samarbete med Hushållningssällskapet, Appell Agri AB och Gothia redskap. (Odlingssystem utan tung bearbetning | Externwebben (slu.se)).
  • Växtnäringskretslopp till uthållig ölproduktion, finansierat av Stiftelsen Lantbruksforskning (SLF). Sigrun Dahlin.