Resilienta integrerade produktionssystem och landskap

Senast ändrad: 11 juli 2024

Åtgärder på gården, landskapsnivån och i livsmedelssystemet kan öka växtodlingens effektivitet, hållbarhet och resiliens. Vi utforskar hur detta bäst kan uppnås i olika delar av världen, också med avseende på miljöetik och bioetik.

I vår forskning undersöker vi hur vi kan öka odlingssystemets mångfald och öka dess resiliens, det vill säga förmågan hos odlingssystemet att klara påfrestningar och förändringar. Vi studerar allt från fält- och gårdsnivå till att se på hela foder- och livsmedelssystem. Olika strategier utvärderas, som restaurering av betesmark, förbättrad vatten- och gödselhantering, integrering av djur i odlingen eller föra in träd eller buskar, så kallad agroforestry.

Genom att studera miljöetik och bioetik utforskar vi även moraliska frågor inom livsvetenskaper och människans relation till naturen. Vi tar upp ämnen som naturlighet, forskningsetik och etik för genetiskt modifierade grödor. Läs mer på SLU:s etiksida.

Målet med vår forskning är att generera ny kunskap för att stödja hållbara och motståndskraftiga jordbruksproduktionssystem som klarar utmaningar, både nu och i framtiden. Genom tvärvetenskaplig forskning utvecklar vi hållbara alternativ i samarbete mellan akademi, industri, myndigheter och samhället, med lantbrukare och rådgivare i centrum. Samarbetet bidrar till att nyttiggöra vetenskap till policys och praktik på lokal, nationell och global nivå.

Pågående projekt

• Forskningsetik för medborgarforskning, finansierat av Formas. Per Sandin.
  • Productive Sands - Klimatsmarta jordbruksmetoder för hållbarhet och resiliens på jordar med grovtextur, finansierat av Vetenskapsrådet (VR). Sandra Makaita Madamombe (doktorand), Libère Nkurunziza, Ingrid Öborn, Tarirai Muoni, med flera.
  • Drylands Transform Att uppnå de globala hållbarhetsmålen i torra områden i östra Afrika: Vägar och utmaningar mot en social-ekologisk omvandling av landskap, boskap och försörjning, finansierat av Formas. Ingrid Öborn, Ylva Nyberg, med flera. (Drylands Transform | Externwebben (slu.se)
  • Restore4More – Storskalig restaurering av betesmarker i torrområden kan drivas genom synergier mellan biologisk mångfald, vatten och klimat, finansierat av Aida Bargues Tobella, Ingrid Öborn, med flera (Restore4More | Externwebben (slu.se)).
  • Jordbruk för tryggad livsmedelsförsörjning 2030 – att omsätta vetenskap i politik och praktik (AgriFoSe 2030), Ylva Nyberg (genom Institutionen för mark och miljö, finansierat av Sida). (Welcome to AgriFoSe2030! | Externwebben (slu.se))
  • SustAinimal– Bete och foderproduktion för ökad matproduktion, hållbarhet och konkurrenskraft. Ett kunskapscentrum med fokus på de livsmedelsproducerande djurens framtida roll i svenska matsystem, finansierat av Formas och projektpartners. Nilla Nilsdotter-Linde, Fatima El Khosht (doktorand), Ingrid Öborn, i samarbete med Anna Hessle (SLU), Ann-Charlotte Wallenhammar (HS) och Ola Hallin (HS Sjuhärad). (SustAinimal | Externwebben (slu.se)
  • Grazing Living labs - Demonstrationsgårdar och betesstrategier– SustAinimal, finansierat av Formas och Norrmejerier. Nilla Nilsdotter-Linde i samarbete med Anna-Karin Karlsson (RISE). (SustAinimal | Externwebben (slu.se))
  • Grazing4AgroEcology – Europeiskt nätverk för att främja och stödja betesdrift och betesbaserade gårdars ekonomiska och ekologiska utveckling samt djurvälfärd, finansierat av Horizon Europe. Nilla Nilsdotter-Linde i samarbete med Anna Hessle (SLU) och Linda af Geijersstam (svenska vallföreningen), koordinerat av Grünlandzentrum (g4ae.eu).
  • Från att vilja till att våga och kunna – hur kan vi bättre stödja lantbrukets entreprenörer för att främja åkermarkens långsiktiga hållbarhet? Finansierat av Familjen Kamprads Stiftelse, Elsa Lagerquist, i samarbete med Jenny Höckert och Christina Lundström, RådNu, SLU. (Stöd till jordhälsopionjärer | Externwebben (slu.se))
  • Vad begränsar expansionen av ekologisk odling i Sverige? Finansierat av Formas (lett av Lunds universitet), Rafaelle Reumaux (doktorand), Ingrid Öborn, Sigrun Dahlin, Christine Watson, Göran Bergkvist.
  • UPSCALE - Uppskalning av fördelarna med push-pull-teknik för hållbar intensifiering av jordbruket i Östafrika, finansierat av Horizon Europe (lett av Justus Liebig University of Gießen, Tyskland), Sigrun Dahlin, Shem Kuyah, med flera.
  • Förbättra klimatanpassning för hållbara försörjningsmöjligheter med kapacitet för styrning av biologisk mångfald genom miljöövervakning och miljöanalys, finansierat av Sida – Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete, lett av Institutionen för vatten och miljö, SLU, i samarbete med partners i DR Kongo och Sverige. Kevin Bishop, Libère Nkurunziza, med flera.
  • Stärkta institutioner för ett hållbart klimat: ett initiativ för flera länder och flera svenska myndigheter för att motverka klimatförändringar och att förbättra användningen av klimatrelaterad data för informerade klimatåtgärder, finansierat av Sida – Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete, lett av Naturvårdsverket tillsammans med fyra andra svenska myndigheter inklusive SLU. Abraham Joel, Libère Nkurunziza, med flera.

Avslutade projekt

• Inno4Grass – gemensamt innovationsområde för hållbar produktivitet på gräsmarker i Europa, finansierat av EU Horizon 2020. Nilla Nilsdotter-Linde, Anna Carlsson (Svenska vallföreningen) lett av Grünlandzentrum, inno4grass.eu.
  • Lösning för att öka resiliensen av gårdssystem och kolsänkor på sandiga jordar, finansierat av Nordiska utvecklingsfonden (Nordic Climate Facility). Libère Nkurunziza, Shem Kuyah, Sylus Musei.