Utvärdering och design av odlingssystem

Senast ändrad: 11 juli 2024

Vi utvärderar odlingssystem på fält-, gård- och landskapsnivå för att kunna möjliggöra optimal design av framtidens odlingssystem.

Olika sätt att kombinera och samodla grödor i tid och rum påverkar de gynnande och konkurrerande interaktionerna mellan grödorna. Det påverkar också möjligheterna för en gröda att dra direkt eller indirekt nytta av andra grödor i odlingssystemet. Behovet av insatsvaror som gödning, växtskydd och arbetskraft är också beroende av samspelet mellan grödor, vilket i slutändan påverkar odlingssystemets hållbarhet och produktivitet.

I vår forskning utvärderar vi effekterna av odlingssystemets design på fält-, gård- och landskapsnivå samt de bidragande mekanismerna. Genom att göra om systemets design försöker vi identifiera metoder som optimerar de fördelaktiga interaktionerna och minimerar de negativa samspelen. Resultatet sprider vi till relevanta aktörer och intressenter.

Genom att kombinera data från fältförsök, intervjuer med lantbrukare, samt genom att använda avancerade statistiska metoder och modeller producerar vi agronomisk och miljömässig evidens som möjliggör korrekta jämförelser mellan odlingssystem. Denna kunskap kan vara till nytta för praktiken och ett stöd för beslutsfattare.

Pågående projekt

• Förbättra hållbarheten i jordbruk och livsmedelssystem genom cirkulära principer – ‘benchmarking’ och utformning av alternativ, finansierat av August T. Larssons stiftelse. Martin Van Ittersum (Wageningen University, gästprofessor SLU), Ingrid Öborn, Göran Bergkvist, Christine Watson, med flera.
  • Vad begränsar expansionen av ekologisk odling i Sverige? Finansierat av Formas (lett av Lunds universitet). Rafaelle Reumaux, Ingrid Öborn, Sigrun Dahlin, Christine Watson, Göran Bergkvist.
  • Utvärdering av växtföljder med och utan vall vid olika kvävegivor – effekter efter 50 år, finansierat av SLU långliggande försök (R4-1103). Fatima El Khosht (doktorand), Ingrid Öborn, Sigrun Dahlin, Christine Watson, Göran Bergkvist.
  • Dubbelårig spannmålsodling, ett stort men ändå enkelt steg för mer resurseffektiv produktion av kvalitetsråvara, finansierat av Ekhagastiftelsen. Elsa Lagerquist i samarbete med Vidar och Lova Brodin, Miljömatematik.
  • Agroforestry för hållbar försörjning, miljömässig resiliens och anpassning till klimatförändringar, finansierat av Vetenskapsrådet (VR). Sigrun Dahlin, Thuong Pham Huu (doktorand), Ingrid Öborn, Göran Bergkvist, Rachmat Mulia, La Nguyen, med flera.
  • UPSCALE - Uppskalning av fördelarna med push-pull-teknik för hållbar intensifiering av jordbruket i Östafrika, finansierat av Horizon Europe (lett av Justus Liebig University of Gießen, Tyskland). Sigrun Dahlin, Shem Kuyah, med flera.

Avslutade projekt

• Kan agroforestry bidra till hållbar utveckling i branta bergsområden i Mekongregionen? Finansierat av Formas. Ingrid Öborn, Do Van Hung (doktorand), Sigrun Dahlin, Göran Bergkvist med flera.