Kontaktinformation
Akademiintendenturen, Ledningskansliet
akademiintendenturen@slu.se
Helena Pennlöv, akademiintendent
helena.pennlov@slu.se 018-67 15 42
Ida Hast, adm. assistent
ida.hast@slu.se 018-67 10 74
Välkommen! Eller som vi säger på akademiskt språk; Salve!
Det gläder oss att du har valt att delta vid promotionshögtiden. Nedan hittar du utförlig information om praktiska detaljer och förberedelser du behöver ta del av.
Anmälan till promotionen 2025 kommer skickas ut i slutet av maj. Denna ska besvaras senast 16 juni för att du som ny doktor ska kunna delta.
I början av augusti kan anmälda promovendi anmäla sig och eventuella gäster till ceremoni och bankett via den länk vi då skickar ut. Om du inte svarar på detta utskick innan OSA förutsätter vi att du ångrat ditt beslut att delta och du tas bort från vårt register. Det går även bra att skjuta fram din promotion till ett annat år, men då måste du meddela oss detta.
Promovendi med en gäst inbjuds av SLU till både ceremoni och bankett (ingen kostnad). För att underlätta middagsplacering ska du ange vid vilken fakultet och institution som du disputerat. Önskemål om placering kan lämnas i meddelanderutan.
Ange önskemål om eventuell ytterligare gäst när du registrerar dig via anmälningsformuläret. Om du vill bjuda med ytterligare gäster till banketten är kostnaden 1100 kr/kuvert.
För dem som inte får plats i aulan så kommer ceremonin att kunna följas live via SLU:s webbsida.
Senast den 12 september 2025 måste avbokning ske till årets promotionshögtid om du av någon anledning inte kan delta. Efter detta datum debiteras en avbokningsavgift på 1 000 kr för kostnader som rör material som producerats för din räkning. Vid uppvisande av läkarintyg efter den 13 september debiteras ingen avbokningsavgift.
Avbokning görs skriftligen till ceremonier@slu.se.
Vid ceremonin är det obligatoriskt att bära doktorshatt eller lagerkrans. Vad du ska bära styrs av vilken doktorsexamen du tagit ut. Doktorsringen är inte obligatorisk och inget som överlämnas under ceremonin. Du får själv införskaffa dessa insignier och stå för kostnaderna.
Det är viktigt att du i god tid kontrollerar om du har en doktorsgrad som innebär att du ska bära hatt. Du ansvarar själv för att införskaffa/låna hatt. Du ska bära hatt om du innehar någon av följande doktorsgrader:
Hattmärkena är olika för de olika doktorsgraderna. Observera att det är viktigt att du har rätt märke på hatten(pdf).
Notera att tillverkning av nya doktorshattar är ett hantverk och att den därför behöver beställas i god tid. Har du inte redan ordnat med hatt kan beställning göras från Bergmans konfektion på Drottninggatan 4 i Uppsala. Sista beställningsdag för hatt via Bergmans är den i slutet av augusti.
Ring eller mejla för måttagning och beställning; 018-13 06 63, info@bergmanskonfektion.se.
Om du endast behöver beställa ett hattmärke beställs detta via:
Guldsmed Stefan Carlsson, Uppsala, tel. 018-12 57 08, guldsmed.stefan@me.com.
Observera att din hatt, försedd med namn och rätt märke, ska tas med till generalrepetitionen den 3 oktober 2025 och lämnas in till organisationskommittén på anvisad plats i undervisningshuset.
Du som promoveras till filosofie doktor ska bära lagerkrans.
Alla lagerkransar beställs av organisationskommittén för promotionshögtiden. Efter högtiden faktureras du för kostnaden av lagerkransen.
Alla lagerkransar levereras till SLU och hanteras av organisationskommittén inför ceremonin.
Ringen är inte obligatorisk och kommer ej att överlämnas vid promotionshögtiden. Om du önskar införskaffa en doktorsring kan den exempelvis beställas hos följande guldsmeder:
Diplomet är ett bevis på att man är promoverad och har endast symbolisk innebörd. Det ska inte blandas ihop med examensbeviset. Den som inte deltar i promotionen får inget diplom.
Obligatorisk generalrepetition för alla promovendi och övriga medverkande för att bland annat öva in- och uttåg i procession.
Vänligen notera att alla doktorshattar, märkta med ditt namn och med rätt hattmärke, ska medtagas till genrepet. Mellan 18.00-18.45 ska hattarna lämnas för förvaring på angiven plats i undervisningshuset.
Du är välkommen att ta med en gäst på repetitionen.
Preliminärt program för ceremonin i aulan i Undervisningshuset, Ultuna campus.
Kl. 15:00 - ceremoniprogram inleds:
Kl. 17:30 (ungefärlig tid) - ceremonin avslutas
Direkt efter ceremonins slut avgår bussar från Undervisningshuset/aulan till Uppsala slott för middag i Rikssalen.
Klädseln under ceremonin, liksom under den direkt efterföljande banketten, är högtidsdräkt, dvs. frack med vit väst och vit fluga samt svarta strumpor och skor eller långklänning (hellång) som dock ej behöver vara svart. De som önskar bära folkdräkt eller motsvarande kan göra detta, men då gäller högtidsvarianten.
Högtidsdräkt enligt ovan gäller också för gäster som deltar i både ceremoni och bankett. Det finns ingen tid för ombyte mellan ceremoni och bankett. Klädseln för gäst/er som endast deltar i ceremonin är kavaj.
Information för 2025 kommer närmare aktuellt datum.
SLU står för din resa inom Sverige, från hemort till Uppsala, i samband med högtiden. Senast den 5 november ska du skicka reseräkning och originalkvitton till Administrativa servicekontoret, Box 7020, 750 07 Uppsala. Om du är anställd på SLU ska du göra reseräkning i Primula (information om kontering fås via ceremonier@slu.se)
SLU ersätter inte kostnader för
Promovendi bjuds till banketten på Uppsala slott med en gäst. För eventuell extra gäst får du betala en subventionerad kuvertkostnad på 1100 kr, vilken då faktureras efter promotionstillfället.
SLU ersätter inte kostnader för inköp eller hyra av
*Lagerkrans beställs centralt av SLU och faktureras i efterhand.
Akademiintendenturen, Ledningskansliet
akademiintendenturen@slu.se
Helena Pennlöv, akademiintendent
helena.pennlov@slu.se 018-67 15 42
Ida Hast, adm. assistent
ida.hast@slu.se 018-67 10 74