Organisationsnummer på fakturan
En ny lag från 1 april 2019 kräver att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en europeisk standard. För att vi ska kunna möta den lagen, måste vi be dig om att skriva in organisationsnummer för din arbetsgivare /den organisation som din faktura ska skickas till.
Du tar reda på organisationsnumret på följande vis:
- Fråga din ekonom/administratör
- Ofta finns organisationsnummer på hemsidan, antingen i sidfoten eller under kontaktuppgifter.
- Googla. Se nedan för några alternativ.
Det brukar finnas företag och bolag registrerade under/inom t ex kommun, region eller universitet. Dessa företags organisationsnummer börjar vanligen med 55 (Aktiebolag).
- Statliga myndigheter (universitet, länsstyrelser, statliga verk) nummer börjar med 20: https://myndighetsregistret.com/
- Kommuner i Sverige, nummer börjar på 21, sök på: https://www.allabolag.se/what/kommun
- Landsting (inkl regioner), nummer börjar på 23, sök på: https://www.allabolag.se/what/landsting
- Alla övriga företag och organisationer: https://www.allabolag.se/
Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor
Vill du veta mer om lagen om e-faktura, se hemsidan för DIGG (Myndigheten för digital förvaltning)
Vad är organisationsnummer?
Bra sammanfattning finns på Visma's hemsida:
https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-organisationsnummer
GLN – Global Location Number
GLN-nummer används för att kunna skicka elektroniska dokument så som e-fakturor. GLN gör det möjligt att identifiera fysiska platser, företag och organisationer. Denna uppgift används för att veta exakt vart din e-faktura ska levereras. Ett företag kan ha ett GLN-nummer medan en avdelning på företaget kan ha ett annat.
GLN består av 13 siffror och startar med 7.
Alla organisationer inom offentlig sektor har en GLN-kod som används vid e-fakturahantering. Beroende på olika struktur, så kan en organisation ha ett gemensamt GLN eller många olika för olika delar av organisationen.