Hoppa till huvudinnehåll

Organisationsnummer på fakturan

En ny lag från 1 april 2019 kräver att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en europeisk standard. För att vi ska kunna möta den lagen, måste vi be dig om att skriva in organisationsnummer för din arbetsgivare /den organisation som din faktura ska skickas till.

Du tar reda på organisationsnumret på följande vis:

  1. Fråga din ekonom/administratör
  2. Ofta finns organisationsnummer på hemsidan, antingen i sidfoten eller under kontaktuppgifter.
  3. Googla. Se nedan för några alternativ.

Det brukar finnas företag och bolag registrerade under/inom t ex kommun, region eller universitet. Dessa företags organisationsnummer börjar vanligen med 55 (Aktiebolag).

Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Vill du veta mer om lagen om e-faktura, se hemsidan för DIGG (Myndigheten för digital förvaltning)

www.digg.se/

Vad är organisationsnummer?

Bra sammanfattning finns på Visma's hemsida:

https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-organisationsnummer

GLN – Global Location Number

GLN-nummer används för att kunna skicka elektroniska dokument så som e-fakturor. GLN gör det möjligt att identifiera fysiska platser, företag och organisationer. Denna uppgift används för att veta exakt vart din e-faktura ska levereras. Ett företag kan ha ett GLN-nummer medan en avdelning på företaget kan ha ett annat.

GLN består av 13 siffror och startar med 7.

Alla organisationer inom offentlig sektor har en GLN-kod som används vid e-fakturahantering. Beroende på olika struktur, så kan en organisation ha ett gemensamt GLN eller många olika för olika delar av organisationen.

Publicerad: 24 oktober 2019 - Sidansvarig: maria.carlson@slu.se
Loading…