Tillgänglighet till SLU-bibliotekets digitala tjänster

Senast ändrad: 02 december 2024

På SLU-biblioteket vill vi att alla ska kunna använda våra digitala tjänster. Här beskriver vi hur våra digitala tjänster uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister.

Vi är medvetna om att våra digitala tjänster idag inte helt lever upp till lagkraven, men arbetar kontinuerligt för att öka tillgängligheten. Ett antal av de tjänster biblioteket erbjuder tillhandahålls av utomstående leverantörer, där vi inte alltid eller fullt ut har möjlighet att påverka användargränssnittet. I dessa fall rapporterar vi fel och brister till leverantören och uppgraderar tjänsten när leverantören genomfört förbättringar. Specifik information om enskilda tjänster finns nedan.   

Så här gör du om du inte kan använda våra digitala tjänster 

Kontakta biblioteket om du behöver innehåll från oss som inte är tillgängligt för dig.  

Tillsyn 

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta dem och påtala det. 

Brister i våra digitala tjänster 

Webbplatserna och bakomliggande system är delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. För detaljer om varje tjänst, se nedan. 

Hur vi testat våra digitala tjänster 

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av https://www.slu.se/bibliotek/ och våra digitala tjänster.

Tidpunkt för senaste bedömning återfinns under respektive system i listan ovan. 

Rapportera brister i tjänsternas tillgänglighet 

Vi strävar hela tiden efter att förbättra tillgängligheten i våra digitala tjänster. Om du upptäcker problem som inte beskrivs på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav ber vi dig att kontakta biblioteket.