Kontaktinformation
Data Management Support (DMS)
dms@slu.se | www.slu.se/dms
Denna sida ger en översikt över SLU:s olika alternativ för lagring av data.
För allmän information om lagring och säkerhetskopiering, se Så lagrar och säkerhetskopierar du vetenskapliga data vid SLU.
En SLU-dator är en Windows-dator som konfigurerats av SLU:s IT-avdelning. De flesta institutioner använder SLU-datorer, men inte alla.
Mapparna Mina dokument (inklusive Mina bilder, Min musik, Mina filmer), Favoriter och Skrivbord på en SLU-dator är anslutna till ett centralt lagringsutrymme och säkerhetskopieras automatiskt och är tillgängliga utanför SLU. Observera att du måste vara ansluten till SLU:s nätverk (på campus eller via VPN) för att den automatiska synkroniseringen och säkerhetskopieringen ska fungera. Om du arbetar offline kommer dina filer bara att lagras på din dator tills du ansluter till nätverket, så du kan behöva använda en annan säkerhetskopieringslösning tillfälligt.
Observera att filer som lagras på andra platser på datorn inte automatiskt säkerhetskopieras eller synkroniseras till servern.
Åtkomst via ditt SLU-konto (AD). VPN kan användas för åtkomst utanför SLU:s nätverk. Används inte för att dela filer med andra.
Läs mer här: Åtkomst till filer hemifrån.
Servrar i SLU:s nätverk (inom Sverige).
Kan användas för personuppgifter och känslig information.
Säkerhetskopiering hanteras av SLU. Om du tappar bort din dator eller om den går sönder kan du komma åt de filer som finns lagrade på SLU:s server.
100 GB lagringsutrymme ingår.
NTFS-filsystem åtkomligt från Windows. Kan även nås från andra operativsystem med hjälp av t.ex. Samba.
Inbyggd versionshantering.
Intern lagring på en dator som inte är ansluten/inkluderad i SLU:s datortjänster (t.ex. en Mac- eller Linux-dator, eller en Windows-dator på en institution som inte använder SLU:s IT-avdelnings tjänster).
När filer lagras på din arbetsdator kan de antingen lagras endast lokalt (eventuell med en backup-lösning implementerad) eller synkroniseras med lagring på en server eller en molntjänst, vilket eventuellt möjliggör fjärråtkomst och delning av filer med andra.
Normalt lagras data lokalt på datorn, men nätverksdelning kan också vara aktuellt.
Samma som platsen för den fysiska datorn.
Data exponeras inte automatiskt för tredje part och kan användas för personuppgifter och känslig information. Datorer kan dock tappas bort eller bli stulna, särskilt bärbara datorer. Innehållet i datorn kan krypteras för att minska sådana risker.
Ingår ej.
Beror på datorn.
Normalt är enheten formaterad med ett filsystem som passar de förinstallerade operativsystemen.
Måste läggas till ovanpå filsystemet.
Filer som lagras i molnet kan enkelt nås på utanför SLU och kan delas med andra. Som anställd på SLU har du tillgång till OneDrive, som är en del av Microsofts molntjänst Office 365. Observera att ditt Office 365-konto är kopplat till ditt SLU-konto, som kommer att inaktiveras när din SLU-anställning upphör.
Du har tillgång till Office 365 via ditt SLU-konto (AD). Filer kan delas med andra personer, inklusive personer utanför SLU.
Servrar hos Microsoft.
Data lagras utanför Sverige och därför bör Onedrive inte användas för personuppgifter eller känslig information.
Backup hanteras av Microsoft.
1 TB lagringsutrymme ingår.
OneDrive-lagring är möjlig för flera olika operativsystem.
Inbyggd versionshantering.
Om du använder lagring i en molntjänst från en extern leverantör måste denuppfylla krav på informationssäkerhet samt lagstiftning som GDPR.
Beror på villkoren för tjänsten.
Servrar hos molnleverantören.
SLU har inte kontroll över lagringen och denna tjänst bör inte användas för känsliga uppgifter eller personuppgifter.
Säkerhetskopiering hanteras normalt av molnleverantören. Du kan hantera din egen säkerhetskopiering för att undvika beroende av en leverantör som t.ex. kan gå i konkurs.
Beror på villkoren för tjänsten.
Beror på tjänsten.
Beror på tjänsten.
SLU:s IT-avdelning erbjuder, mot en avgift, möjligheten att lagra filer i en delad mapp på IT-avdelningens servrar. Mappen finns tillgänglig på SLU:s datorer under Favoriter och heter Common.
Common är ett delat utrymme som är tilldelat en viss grupp inom SLU, till exempel en institution. Alla i den gruppen kan läsa, spara, redigera och ta bort filer i mappen. VPN kan användas för åtkomst utanför SLU:s nätverk.
SLU-konto (AD) och behörigheter krävs för åtkomst.
Servrar i SLU:s nätverk (inom Sverige).
Eftersom mappen kan nås av en stor grupp (som dessutom kan förändras, t.ex. när någon ny börjar på en institution) är en begränsad mapp (se nedan) ett bättre alternativ för data som innehåller känslig information eller personuppgifter.
Säkerhetskopiering hanteras av SLU.
Enligt SLU:s IT-priser.
NTFS-filsystem åtkomligt från Windows. Kan även nås från andra operativsystem med hjälp av t.ex. Samba.
Inbyggd versionshantering.
En tjänst som SLU:s IT-avdelning erbjuder mot en avgift. Filerna lagras i en gemensam mapp på IT-avdelningens servrar. Mappen finns tillgänglig på SLU:s datorer under Favoriter och heter Restricted.
Åtkomst till mappen Restricted kan begränsas till de personer (inom SLU) som behöver ha åtkomst, till exempel namngivna medlemmar i en projektgrupp. VPN kan användas för åtkomst utanför SLU:s nätverk.
Servrar i SLU:s nätverk (inom Sverige).
Kan användas för personuppgifter och känslig information. SLU-konto och behörigheter krävs för åtkomst.
Backup hanteras av SLU.
Enligt SLU IT:s priser.
NTFS-filsystem åtkomligt från Windows. Kan även nås från andra operativsystem med hjälp av t.ex. Samba.
Inbyggd versionshantering.
Lagring på en enhet inom SLU:s nätverk. Kan monteras på t.ex. en virtuell server.
I första hand via ditt SLU-konto (AD). Ytterligare delning kan sättas upp på servern.
Servrar i SLU:s nätverk (inom Sverige).
Data kommer att skyddas från obehörig åtkomst.
Säkerhetskopiering hanteras av SLU.
Enligt SLU:s IT-priser.
Ett lämpligt filsystem kan väljas.
Beroende på filsystem (versionshantering med ett verktyg som git kan alltid läggas till ovanpå filsystemet).
Lagring på Sharepoint-webbplats som SLU tillhandahåller.
Användare kan ges åtkomst via sina SLU-konton (AD).
Servrar i SLU:s nätverk (inom Sverige).
Data kommer att skyddas från obehörig åtkomst.
Säkerhetskopiering hanteras av SLU.
Enligt SLU:s IT-priser. 10 GB lagringsutrymme är gratis.
I första hand via Sharepoint webbgränssnitt.
Inbyggd versionshantering.
Ett USB-minne eller en extern hårddisk kan användas för att lagra aktiva data, samt för att säkerhetskopiera och dela data. Om den används för säkerhetskopiering bör den inte förvaras på samma fysiska plats som huvudfilerna.
Enheten kan delas fysiskt med andra eller delas via nätverk från den dator som den är ansluten till. Sådan nätverksåtkomst går dock förlorad om enheten kopplas bort fysiskt eller om datorn stängs av.
Samma som platsen för den fysiska enheten.
Data exponeras inte automatiskt för en tredje part. En extern enhet kan dock lätt tappas bort eller bli stulen. Innehållet på enheten kan krypteras för att minska risken för att andra får tillgång till data om enheten stjäls.
Ingår inte.
Olika på olika enheter.
I allmänhet kan enheten formateras med ett lämpligt filsystem.
Måste läggas till ovanpå filsystemet.
Om ingen av de lösningar som finns tillgängliga på SLU passar ditt projekt är det möjligt att köpa en tjänst från en extern leverantör. Det är dock mycket viktigt att alla riktlinjer, policys och lagkrav uppfylls, t.ex. vad gäller informationssäkerhet och personuppgifter.
Din institution eller enhet kan ha andra lagringslösningar än de som nämns ovan.
SLU har en stödfunktion, GIS-stöd, som bland annat har i uppdrag att stödja miljöanalys- och forskningsverksamheter avseende karttjänster, applikationsutveckling, visningstjänster, samt lagring och distribution av geografiska data.
GIS-stöd kan bland annat publicera och lagra stora datamängder utan kostnad för forskningsprojekt och miljöanalysverksamheter.
Kontakta GIS-stöd för mer information.
Data Management Support (DMS)
dms@slu.se | www.slu.se/dms