Samskapande speldesign - En växande metod för samproduktion av kunskap
Thao Do, forskningsassistent vid SWEDESD, inleder med det här blogginlägget, en serie om utforskande metoder för samproduktion av kunskap. Ett initiativ från Co-Creation Lab för Mistra Environmental Communication.
Blogginlägg skrivet av Thao Do.
Läs mer om (Tvär)vetenskaplig samproduktion av kunskap.
I inlägget förklarar Thao Do hur spelets utveckling från underhållning till delar av seriösa strategier har potential att vara en metod för samproduktion av kunskap. Speldesign är ett framväxande område och har under det senaste decenniet förgrenat sig till ett antal olika områden så som hälsa, utbildning och förvaltning av naturresurser. Inom hållbarhetsområdet har spel betraktats som en kreativ metod för utbildning, forskning och datainsamling. Men även för att öka engagemang hos intressenter och för att främja socialt lärande.
Med erfarenheter från det EU-finansierade projektet BONUS RETURN hoppas forskarna att de kan få inspiration och guidning till arbetet med Mistra Environmental Communication där syftet är att utveckla nya sätt att hantera komplexa hållbarhetsfrågor genom att experimentera med innovativa metoder för lärande och samskapande kunskap.
Samdesign av spel i Bonus Return (Foto: Brenda Ochola).
Contact
Thao Do
Research assistant at SWEDESD – Sustainability Learning and Research Center, Uppsala University
Email: thao.do@swedesd.uu.se