Att leda dialog och samverkan: en fråga om makt

Senast ändrad: 08 mars 2023

Dialog- och samverkansledare utövar makt genom att påverka vilka som deltar, vilka ämnen som behandlas och genom att strukturera kommunikation mellan deltagare. Hur dialog- och samverkansledare agerar spelar alltså roll både för processen och utfallet av dialoger och samverkan. Att använda maktteori kan därför vara hjälpsamt för att utveckla din ledarskapsförmåga.

Att förstå och värdera situationer i termer av makt skärper dialog- och samverkansledares blick och kan göra det möjligt att ifrågasätta det som du tar för givet.

En vanlig (miss)uppfattning i dialog- och samverkanspraktiken är att makt är något helt och hållet negativt. Dialog och samverkan anses då handla om att ersätta hierarkiska maktrelationer med jämbördiga relationer ”i ögonhöjd”. Vi håller med om att det är viktigt att kritiskt granska och förändra maktrelationer i dialog- och samverkans-arbetet. Men att se hierarkiska maktrelationer endast som icke önskvärda kan bli till ett hinder för dialog- och samverkansledares reflektion och handling. Dialoger och samverkan är politiska; de berör värdeladdade frågor och omfattar människor med olika uppfattningar om vad som är rätt att göra. I många situationer är det inte möjligt att alla får sin vilja igenom, därför behövs ledarskap och hierarkiska maktrelationer även i dialog och samverkan.

Vi föreslår en synvända. Istället för att rikta blicken mot den neutrale dialog- och samverkansledaren, som står utanför hierarkiska maktrelationer, vänder vi blicken mot ledare som deltar i maktrelationer. Då ser vi att dialog- och samverkansledare har en position i ett maktsystem som ger möjlighet att utöva makt och ansvar att reflektera över etiska frågor. Synvändan känns kanske instinktivt obehaglig eftersom vi ofta förknippar makt med någonting negativt, särskilt i dialoger och samverkan som präglas av jämlikhetsideal. Men vi menar att dialog- och samverkansarbete mår bra av att vi kan tala om makt och att dialog- och samverkansledare kan utveckla sitt ledarskap genom reflektion över maktrelationer.

Pendel mellan auktoritet och resonemang.

För att reflektera föreslår vi att du prövar att tänka på ditt ledarskap som en pendling mellan auktoritet och resonemang. När du leder genom auktoritet förutsätter du att gruppen kommer att acceptera din ledning utan att du behöver förklara hur du påverkar, eller styr processer och samtal. När du leder genom resonemang kommunicerar du istället med deltagarna om hur process och samtal bör struktureras. Vi menar att ditt ledarskap som dialog- och samverkansledarens tar formen av en pendelrörelse mellan auktoritet och resonemang. Att hitta rätt rytm i pendelrörelsen är avgörande för din framgång som ledare.

 

Tillbaka till inledningen.

 

 


Kontaktinformation