Agroekologi: Att arbeta med komplexitet i lantbruksystem
Information från kursledaren
Welcome to the online Agroecology course 2024!
Course literature
All literature will be available in Canvas by course start
Key readings:
- Armson, R. 201 Growing Wings on the Way: Systems Thinking for Messy Situations. Triarchy Press Limited, 2011. Chapters 3, 4 and pages 149-153.
- Gliessman, S. R. 2015. Agroecology. The ecology of food systems. Third edition. CRC Press. 371 pp. Chapters 1, 2, 24, 25, 26.
- Holland, J. 2007. Tools for institutional, political, and social analysis of policy reform: a sourcebook for development practitioners.
- Geir Lieblein, Edvin Østergaard & Charles Francis. 200 Becoming an Agroecologist through Action Education. International Journal of Agricultural Sustainability, 2:3, 147-153, https://doi.org/10.1080/14735903.2009684574
- Wells, S. 2006. Force Field Analysis. Mini-Tutorial Quality Management. 4 p.
- Wilson, J. 1992. Changing Agriculture. Kangaroo Press, Kenthurst, pp.80 (pages in the course: 7-15, 24-26, 36-38 and 40-54).
Additional readings:
- Berry, W. 1990. The Pleasure of Eating. In: Robert Clark (Ed) Our Sustainable Table, North Point Press, 1990.
- Kloppenburg et al., (1996). Coming in to the Foodshed. Agriculture and Human Values. 13, 33-4
- IPES-Food. 2016. From uniformity to diversity: a paradigm shift from industrial agriculture to diversified agroecological systems. International Panel of Experts on Sustainable Food systems. www.ipes-food.org
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LB0121-30312 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LB0121
Läsåret 2024/2025
Agroekologi: Att arbeta med komplexitet i lantbruksystem (LB0121-30171)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2022/2023
Agroekologi: Att arbeta med komplexitet i lantbruksystem (LB0121-30110)
2023-01-16 - 2023-02-15
Läsåret 2021/2022
Agroekologi: Att arbeta med komplexitet i lantbruksystem (LB0121-30219)
2022-01-17 - 2022-02-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0121 Agroekologi: Att arbeta med komplexitet i lantbruksystem, 7,5 Hp
Agroecology: Working with the complexity of farming systemsÄmnen
Lantbruksvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp och Engelska 6.Mål
Syftet med kursen är att ge studenter intresserade av global utveckling en introduktion till analyser av komplexa lantbrukssystem.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
applicera ett systemiskt agroekologiskt tillvägagångssätt på ett komplext lantbrukssystem
identifiera de steg som krävs för att förstå och förbättra ett komplext lantbrukssystem
identifiera och använda lämpliga metoder vid de olika stegen i en systematisk strategi
delta i en konstruktiv återkopplingsprocess med andra kursdeltagare
reflektera över sitt eget lärande och gruppdynamik baserat på erfarenheter från kursen.
Innehåll
Kursens huvudinnehåll behandlar hur man systemiskt kan arbeta med komplexa situationer inom lantbrukssystem. Kursen baseras på fallstudier från olika länder i det Globala Syd och Nord. Studenterna lär sig praktiska metoder för att beskriva och analysera ett fall och dess mål och kommer att tränas i att analysera och föreslå förbättringar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga uppgifter, projektarbete och deltagande i gruppdiskussioner via internet.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges helt online.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land