Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem
Kurstillfället ges som fristående kurs, för översikt, se kurssida på engelska.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1267-10117 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1267
Läsåret 2024/2025
Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem (BI1267-10269)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem (BI1267-10057)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2021/2022
Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem (BI1267-10121)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem (BI1267-10162)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem (BI1267-10080)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem (BI1267-10051)
2018-09-03 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem (BI1267-10095)
2017-08-28 - 2017-11-05
Läsåret 2016/2017
Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem (BI1267-10145)
2016-08-29 - 2016-11-06
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1267 Integrerade bekämpningsstrategier för hållbara odlingssystem, 15,0 Hp
Integrated Pest Management in Sustainable Production SystemsÄmnen
Trädgårdsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varav 30 hp biologi eller 30 hp trädgårdsvetenskap eller 30 hp lantbruksvetenskap, samt engelska 6Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
förklara tillämpning av biologi, ekologi och teknologi i utveckling av hållbara bekämpningsmetoder mot skadegörare, sjukdomar och ogräs som är logiska, praktiska och möjliga att genomföra för odlare
planera en praktisk och ekonomisk bekämpningsstrategi som tar till hänsyn olika skadegörare och deras kontrollmetoder
definiera begreppet integrerad bekämningsstrategi (IPM) och dess historisk bakgrund
förklara miljöeffekter av integrerade bekämpningsstrategier.
Innehåll
Växtskydd har sin grund i kunskap om biologi och ekologi hos organismer som påverkar grödornas ekologi. Centrala problem med skadegörare, sjukdomar och ogräs särskilt inom hortikultur tas upp I context av integrerad bekämpningsstrategi (IPM). Studenter lär sig att kombinera olika discipliner såsom växtpatologi, entomologi, nematologi, epidemiologi, etiologi eller populationsekologi till en holistisk bekämpningsstrategi som är logisk, praktisk och användbar för odlare.
Övningar, seminarier, utflykt och schemalagd handledning är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkända muntliga och skriftliga rapporter för projektarbete både individuellt och i grupp, samt deltagande i obligatoriska moment. Individuellt projektarbete betygsätts.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtskyddsbiologi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Criteria |
1. Explain fundamental application and integration of basic disciplines as biology, ecology and technology for development of sustainable management of pests, diseases and weeds in crops that are logical, practical and possible to adopt by farmers. |
2. Explain the definition of integrated pest management and its historical background. |
3. Demonstrate knowledge of or describe the authorities responsibility in plant protection issues in the agricultural sector in a European perspective |
4. Explain the environmental impact of different pest management strategies |
Course performance and participation |
What will be assessed? |
Journal club; Factsheet; Case study- - Group work, individual work, and oral presentation; and oral exam |
Journal club; Factsheet ; Case study-- Group work, individual work, and oral presentation; and oral exam |
Case study-- Group work, individual work, and oral presentation; and oral exam |
Journal club;; Case study-- Group work, individual work, and oral presentation; and oral exam |
all |
GRADE 5 |
- Excellent judgement - Very high level of independent thinking - Synthesis of concepts - Ability to evaluate and make recommendations between several possible solutions - Meets all criteria for a 4 |
- |
- |
- Excellent judgement - Very high level of independent thinking - Synthesis of concepts - Ability to evaluate and make recommendations between several possible solutions - Meets all criteria for a 4 |
|
GRADE 4 |
- Sound judgement - High level of independent thinking - Advanced integration of concepts - Ability to suggest multiple solutions to a problem - Assignments delivered on time with no rewrites required - Meets all criteria for a 3 |
- |
- |
- Sound judgement - High level of independent thinking - Advanced integration ofconcepts - Ability to suggest multiple solutions to a problem - Assignments delivered on time with no rewrites required - Meets all criteria for a 3 |
|
GRADE 3 |
- Basic skills in judgement and independent thinking - Basic understanding of core concepts
|
- basic skills of judgement and independent thinking and understanding of concepts |
- basic skills of judgement and independent thinking and understanding of concepts |
- Basic skills in judgement and independent thinking - Basic understanding of core concepts
|
- Insightful participation in the farm excursions, group discussions and presentations, and all requiredactivities - High Quality oralpresentations |
Grading Procedure: A grade of 3 for all of the learning goals and course performance must be achieved in order to pass the class. Higher grades will be determined based on the student's learning goals 1 and 4. When group work is assessed, the performance of the group can raise and individual grade, but cannot lower one, i.e. if a student's individual activities would score higher than the group performance, the student will be given the higher grade.
The weight given to the evaluated activities will be: |
|
Evaluation of IPM in practice: presentations from farm visits: |
5% |
Journal club: |
10% |
Fact sheet for growers or the public: |
10% |
Final Project: |
50% |
Oral Exam: |
25% |
Litteraturlista
Radcliffe, E.B., Hutchison, W.D. & Cancelado, R.E. (eds). 2009. Integrated Pest Management, Concepts, Tactics, Stategies and Case Studies. Cambridge University Press, UK.