Växtproduktion
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för BI1273
Läsåret 2024/2025
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
2019-03-26 - 2019-06-09
Läsåret 2017/2018
2018-03-19 - 2018-06-03
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1273 Växtproduktion, 15,0 Hp
Crop ProductionÄmnen
Lantbruksvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skog | 2,5 | 0202 |
Jordbrukets växter och skadegörare | 4,5 | 0203 |
Jordbrukets odlingssystem | 8,0 | 0204 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Behörighet till Lantmästare - kandidatprogramMål
Kursen ger träning i helhetssyn och förmåga att väga samman kunskap i olika ämnen angående växtproduktion inom lantbrukets verksamhetsområde.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- beskriva hur mark- och växtegenskaper, skötselåtgärder och omvärldsfaktorer samspelar och påverkar förutsättningarna för växtproduktion
- uppvisa kännedom om viktiga ogräs och skadegörare och deras påverkan på växtproduktion
- identifiera och föreslå lösningar samt förebyggande åtgärder på problem inom växtodlingsområdet
- förklara, självständigt bedöma, analysera och värdera växtodlingsinsatsers genomförande och utfall med hänsyn till biologiska, tekniska och ekonomiska aspekter
- övergripande redogöra för den svenska skogsbruksmodellen avseende skogsproduktion, naturvård och sociala värden
- resonera kring nationella och globala marknadsförutsättningar samt etiska frågeställningar kopplade till växtproduktion
- redogöra för hur faktorer som grödval, odlingsåtgärder och omvärldsfaktorer påverkar hållbar utveckling inom växtproduktion
Innehåll
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja såväl lärarledd kunskapsförmedling som studentaktivitet och diskussion, genom föreläsningar, litteraturstudier, övningar, laborationer, fältstudier, seminarier och uppsats. Samverkan med det omgivande samhället belyses genom externa föreläsningar och studiebesök. Dessutom knyts undervisningen till såväl nationell som internationell forskning genom föreläsningar och litteraturstudier.
Kursen ger kunskaper om växtodlingsplanering och växtföljd, växtskydd, produktionsbiologi och produktkvalitet hos jordbruksgrödor, trädgårdsgrödor odlade på friland samt förutsättningar för hållbart svensk skogsbruk. Kursen ger grunderna i hur svenskt skogsbruk bedrivs med skötsel, planering och virkesanvändning samt övningar i skogsuppskattning Kursen innehåller även fördjupande övningar i grupp om grödors produktionsbiologi, växtodlingsplanering och växtföljd, samt en individuell uppsats som beskriver produktionen av en vald gröda i ett odlingssystemperspektiv. Studenterna får också göra laborationer och studiebesök.
Kursen består av tre moment: Jordbrukets odlingssystem, Jordbrukets växter och skadegörare samt Skog.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina och inlämningsuppgifter samt aktiv medverkan i schemalagda obligatoriska moment såsom gruppredovisningar och seminarier.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
(stor bokstav före referensen motsvarar litteraturhänvisningen i schemat)
Obligatorisk litteratur
R Andersson, E. et al. (2024). Rekommendationer för gödsling och kalkning 2025. JO24:10 – 2024. Jordbruksverket. Tillgänglig: https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/jo219.html
O Fogelfors, H. et al. (2023). Vår mat - Odling av åker- och trädgårdsgrödor i ett klimat under förändring. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 978-91-44-17605-5.
OÅ Lundkvist, A. (2014). Ogräskontroll på åkermark. 3e upplagan. Jönköping: Jordbruksverket. ISBN 9188264-38-6. Tillgänglig: http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/ovr28.html
**E** Munthe, C. (1997). **Etiska aspekter på jordbruket.** Jordbruksverkets rapport 1997:14. Tillgänglig: [http://www.phil.gu.se/munthe/JordbrukWWW.html](
V Nilsson, U. et al. (2014). Växtskyddets grunder. SLU, inst. för växtskyddsbiologi. Tillgänglig via Canvas.
H SCB et al. 2012. Hållbarhet i svenskt jordbruk 2012. Örebro: SCB. ISBN: 978-91-618-1570-8 Tillgänglig: http://share.scb.se/OV9997/data/MI1305_2012A01_BR_MI72BR1201.pdf
A Gustavsson, A.-M. (2011), A developmental scale for perennial forage grasses based on the decimal code framework. Grass and Forage Science, 66: 93–108. Tillgänglig via Canvas.
F Månsson, J. et al. (2010). Förslag på arbetsmodell för att lösa problem med betande fåglar. Faktablad från Viltskadecenter 2010-4, Västerås. Tillgänglig via Canvas.
BV Månsson, J. et al. (2010). Besiktning av skador på gröda orsakade av vildsvin. Viltskadecenter, Riddarhyttan. Tillgänglig via Canvas.
SV Månsson, J. et al. (2011). Skador av vildsvin: omfattning och fördelning i ett mellansvenskt jordbrukslandskap. Faktablad från Viltskadecenter 2011-1, Västerås. Tillgänglig via Canvas.
T Månsson, J. et al. (2011). Tranräkningen i Sverige 2010 och de senaste årens trender. Faktablad från Viltskadecenter 2011-2, Västerås. Tillgänglig via Canvas.
BF Månsson, J. et al. (2011). Besiktning på viltskador av gröda – med inriktning på fredade fåglar. Viltskadecenter, Västerås. Tillgänglig via Canvas.
Rekommenderad litteratur
Weidow, B. 2000. Ogräs på åker och i trädgård. Natur och kultur/LT´s förlag. ISBN 9789127353046
Skogsstyrelsen. Grundbok för skogsbrukare - Fakta om skog och skogsbruk. Kan köpas via: http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker-broschyrer/bocker/
Verktyg - bilder och korta beskrivningar av ogräs, skadegörare och bristsjukdomar samt bestämningsnycklar och utvecklingsstadier för olika grödor:
Andersson, L. (red) 2015. Skadegörare i jordbruksgrödor. Jönköping: Jordbruksverket. ISBN: 91-88264-38-6. Tillgänglig: http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/be26.html
Fogelfors och Lustig, (2012). Gräs i kulturlandskapet. Tillgänglig: http://ograsradgivaren.slu.se/page/dokument/Grasfloran-2012.pdf
Fogelfors, H. (2006). Åkerogräs i Sverige. Tillgänglig: http://ograsradgivaren.slu.se/page/dokument/Akerogras_nyckel.PDF
Hydro Agri (1998). Mangelsygdomme i landbrugsafgrøder. Hydro Agri, Danmark. Tillgänglig via Canvas.
Meier, U. (red) (2001). Growth stages of mono-and dicotyledonous plants. BBCH Monograph. 2:a utgåvan. Federal Biological Research Centre for Agriculture and Forestry. Tillgänglig via Canvas.
Filer med bl.a. grödkaraktärer, tillgängliga via Canvas