Växtbiologi
Kursen behandlar olika aspekter av växter och hur de fungerar i sin naturliga omgivning, till exempel kopplingar mellan utseende och funktion, vad växter behöver för att leva, hur både yttre och inre faktorer styr tillväxt och utveckling, och hur växter försvarar sig mot olika former av stress. Vidare tas också fotosyntes, ämnesomsättning och näringsinnehåll upp, liksom hur människan genom olika former av förädling försökt styra dessa. Växter som experimentella modellsystem inom biologin understryks, och praktisk träning ges i form av flera laborationer och växtodlingsförsök.
Information från kursledaren
Välkommen till kursen i Växtbiologi 15hp (Bi1279) 2022/23
Innehåll: Kursen vänder sig i första hand till studerande inom Agronomprogrammets mark/växt-inriktning, och behandlar växters anatomi, metabolism, tillväxt, utveckling och genetik. Kursen kommer att fokusera på de ”högre växterna”, dvs de växter som har ledningsvävnad. Lärarna på kursen kommer från institutionerna för Växtproduktionsekologi och Växtbiologi. Vi kommer alla att bidra med våra specialkunskaper inom det breda ämnet växtbiologi.
Kursbok: Kursbok är Campbell´s ”Biology – a global approach” den 12:e upplagan som finns att köpa hos bl.a. Studentbokhandeln. Boken är inte obligatorisk att köpa, men det är den bok kursen främst refererar till vad gäller t.ex. sidhänvisningar/inläsning. Boken finns i två versioner; kursen använder den som heter ”Global edition”. Boken finns dessutom med/utan online-resurser. Onlineversionen kostar lite extra och kan utnyttjas på egen hand, men är inget som kursen refererar till. Ett anatomi-kompendium kommer att säljas till självkostnadspris. Ett kurskompendium med laborationer mm. är gratis. I kurskompendiumet finns också en kort sammanfattning av varje föreläsning inkl. sidhänvisningar till kursboken. (Sidhänvisningar till äldre upplagor av kursboken kan fås på begäran.)
Undervisningsformer: Kursen innehåller föreläsningar som behandlar centrala moment inom ämnet växtbiologi. Vidare ingår mikroskopi-övningar, laborationer, en fotoövning samt ett längre odlingsförsök i växthus som man planerar själv och som är kopplat till en seminarieuppgift. Obligatoriska moment är utmärkta med ”ALLA” i schemat.
Den tid som inte är schemalagd är inte att betrakta som 'ledig', utan är tid tänkt att användas för eget arbete (t.ex. skrivande av rapporter, skötsel av odlingar, inläsning etc). Kursen kommer att delas in i lab-grupper à 3-4 personer i varje. Gruppindelningen sker vid kursstart; tänk gärna ut förslag på grupper innan dess. Under kursen finns också tillfällen till instudering genom att arbeta med olika frågor, både egna o andras.
Examination: För godkänt på kursen krävs godkänt på en skriftlig tentamen, godkänt på en skriftlig redovisning av en fotoövning, samt en godkänd redovisning (inkl. 30 min seminarium) av en odlingsuppgift. Dessutom krävs godkända skriftliga rapporter av laborationer, och närvaro på obligatoriska moment.
Schema: Finns på kurshemsidan (Slunik). Schemat är preliminärt fram till kursstart, men alla obligatoriska moment ligger i princip fast redan nu. Schemat kan därför användas för planering av juluppehållet, men observera att det obligatoriska odlingsförsöket håller på fram till sista veckan före jul. Laborationer/övningar kan sluta lite tidigare eller senare än utsatt.
Kursstart: Upprop sker tisdag 1:a nov C213 kl 9:15
Frågor?: Skriv till mig!
Välkommen till kursen!
Folke Sitbon, kursledare
(folke.sitbon@slu.se)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1279-20062 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1279
Läsåret 2024/2025
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2021/2022
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
2017-10-30 - 2018-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1279 Växtbiologi, 15,0 Hp
Plant BiologyÄmnen
BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Laborationer och övriga obligatoriska delar | 3,5 | 0202 |
Skriftlig tentamen | 11,5 | 0203 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 7,5 hp kemi samt 20 hp biologi.Mål
Kursen ger en grundförståelse av hur växter byggs upp, fungerar och används i ett mänskligt nyttoperspektiv. Teori kopplas till praktik genom laborationer och växtodlingsförsök.
Den studerande skall efter genomgången kurs kunna:
beskriva byggnad och funktion hos högre växters celler, vävnader och organ
utförligt redogöra för högre växters fotosyntes, respiration och ämnesomsättning; upptag, transport och användning av vatten resp. mineralnäring; tillväxt och utveckling; skydd mot biotisk och abiotisk stress; funktionella anpassningar till olika livsbetingelser; samt för hur yttre faktorer och inre mekanismer reglerar dessa processer
redogöra för växtförädling genom urval och genetisk modifiering, samt praktiska tillämpningar av detta
planera, utföra och redogöra för experiment som visar växtbiologiska fenomen, liksom muntligen och skriftligen kunna förklara resultaten av sådana försök
söka, kritiskt granska och sammanställa litteraturuppgifter inom ett växtbiologiskt specialområde, och muntligen informera om dessa på ett lättfattligt sätt.
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper om de högre växternas anatomi, fysiologi och förädling, samt träning i försöks- och analysmetodik för studier av växtbiologiska processer.
Anatomi: Byggnaden av de högre växternas celler, vävnader och organ. Sambandet mellan uppbyggnad och funktion av rötter, stam, blad och blomma. Ekologiska anpassningar av utseende och uppbyggnad.
Fysiologi: De högre växternas livscykel och reproduktion. Fotosyntes och respiration. Funktion, behov och upptagning av vatten resp. mineralnäring. Transportprocesser. Primär och sekundär metabolism. Tillväxt, utveckling och växthormoner. Temperatur, vatten och ljus som ekologiska faktorer. Stressfysiologi och växtskydd.
Förädling: Grunderna inom klassisk växtförädling samt praktiska tillämpningar. Genetiskt modifierade växter.
Försöks och analysmetodik: Laborationer. Grunder för planering och statistisk analys av växtodlingsförsök. Muntliga och skriftliga redovisningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen. Godkända skriftliga eller muntliga redovisningar av övningar, laborationer och litteraturuppgifter. Godkänt deltagande vid övriga obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Förkunskapskravet i kemi kan uppnås t.ex. genom att ha följt kurserna Grundläggande kemi I, 15 hp (KE0062); Grundläggande kemi II, 7,5 hp (KE0063); eller Biokemi, fortsättningskurs 7,5 hp (KE0064) med minst 7,5 hp godkänt resultat. Enstaka kursmoment kan komma att genomföras på engelska.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtbiologi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier för kursen Växtbiologi 15hp (Bi1279).
Kursens olika mål kan delas in i områdena Fysiologi, Anatomi och Genetik/växtförädling. Dessa mål examineras genom en skriftlig tentamen. Dessutom ingår i kursen redovisningar av laborationer (skriftligt/muntligt) och en odlings/litteraturuppgift (muntligt). Fysiologiavsnittet är det innehållsmässigt mest omfattande och ges därför störst betydelse.
Lärandemål (citerat ur kursplanen):
Den studerande skall efter genomgången kurs kunna:
- beskriva byggnad och funktion hos högre växters celler, vävnader och organ
- utförligt redogöra för högre växters fotosyntes, respiration och ämnesomsättning; upptag,
transport och användning av vatten resp. mineralnäring; tillväxt och utveckling; skydd mot biotisk och abiotisk stress; funktionella anpassningar till olika livsbetingelser; samt för hur yttre faktorer och inre mekanismer reglerar dessa processer
- redogöra för växtförädling genom urval och genetisk modifiering, samt praktiska tillämpningar av detta
- planera, utföra och redogöra för experiment som visar växtbiologiska fenomen, liksom muntligen och skriftligen kunna förklara resultaten av sådana försök
- söka, kritiskt granska och sammanställa litteraturuppgifter inom ett växtbiologiskt specialområde, och muntligen informera om dessa på ett lättfattligt sätt.
Betygskriterier för resp. delavsnitt:
Fysiologi:
G = Studenten kan utförligt redogöra för fundamentala växtfysiologiska begrepp enl. kursmål VG = Studenten drar dessutom egna slutsatser och kan förklara orsakssamband utifrån givna fakta
Anatomi:
G = Studenten kan namnge och utförligt beskriva ett antal anatomiska strukturer och deras funktion i växter
VG = Studenten kan aktivt koppla ihop samband mellan anatomisk struktur och fysiologisk funktion, och vice versa
Genetik/växtförädling:
G = Studenten kan översiktligt redogöra för fundamentala begrepp inom växtförädling, genteknik, genetisk modifiering, och deras praktiska tillämpningar inom jordbruket
VG = Studenten kan ingående förklara och aktivt koppla ihop begreppen ovan, och kan diskutera olika konsekvenser av de praktiska tillämpningarna
Laborationer och övningar:
G = Godkända skriftliga rapporter och muntliga redovisningar
VG = Alla skriftliga redovisningar av laborationer är inlämnade enligt anvisningar inom sju
arbetsdagar efter avslutad laboration, och godkända inom en vecka efter kursens avslutande.
Odlings-/litteraturuppgift:
G = Godkänd uppgift och muntlig redovisning
Betygskriterier för hela kursen sammantagen:
5 = VG på Fysiologi, VG på Anatomi, VG på Genetik, VG på Laborationer. G på Odlingsuppgift
4 = VG på Fysiologi, VG på Laborationer, samt VG på Anatomi eller Genetik, alt. VG på Fysiologi+Anatomi+Genetik tillsammans (lägst G på någondera), och VG på Laborationer. G på Odlingsuppgift
3 = G på Fysiologi, lägst G på övriga delmoment
I förekommande fall ges fr.o.m. det tredje examineringstillfället högst betyget 3