Miljörelaterade frågor i växtproduktion
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1283-20006 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1283
Läsåret 2024/2025
Miljörelaterade frågor i växtproduktion (BI1283-20039)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2022/2023
Miljörelaterade frågor i växtproduktion (BI1283-20081)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Miljörelaterade frågor i växtproduktion (BI1283-20052)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Miljörelaterade frågor i växtproduktion (BI1283-20080)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Miljörelaterade frågor i växtproduktion (BI1283-20008)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Miljörelaterade frågor i växtproduktion (BI1283-20007)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Miljörelaterade frågor i växtproduktion (BI1283-20063)
2017-10-30 - 2018-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1283 Miljörelaterade frågor i växtproduktion, 15,0 Hp
Environmental Issues in Crop ProductionÄmnen
Trädgårdsvetenskap Biologi Biologi TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 30 hp i biologi, trädgårdsvetenskap, lantbruksvetenskap, miljövetenskap eller landskapsarkitektur, samt engelska 6.Mål
Kursen fokuserar på miljöproblem som uppstår i samband med växtproduktion. Den ger kunskap och erfarenhet som kan tillämpas vid användning och hushållning av naturresurser, oavsett om växten används för mat, foder, råmaterial för industri eller vid utformning av det urbana landskapet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
översiktligt beskriva påverkan av växtproduktion på miljön, med fokus på biologiska och ekologiska processer
välja metoder och verktyg för att beskriva, analysera och utvärdera miljöproblem
självständigt beskriva, analysera och utvärdera användningen av icke-förnybara resurser inom jordbruks- och trädgårdsproduktion, deras påverkan på miljön samt föreslå alternativ
självständigt beskriva användningen av pesticider inom jordbruks- och trädgårdsproduktion, deras påverkan på människa och omgivande miljön samt föreslå alternativ
beskriva hur certifierings- och märkningssystem kan användas för att minska växtodlingens negativa miljöeffekter
föreslå lösningar och förebyggande åtgärder för växtproduktion som kan leda till mera hållbara brukningsmetoder, bevarandet av naturresurser, uppfyllelse av miljömål samt bidra till en hållbar utveckling
presentera ett ämne, relevant för kursen, på ett vetenskaplig underbyggt och kritiskt reflekterande sätt.
Innehåll
Kursen består till stor del av projekt som tränar studenten att formulera, analysera och lösa miljöproblem. Projektrapporter presenteras muntligt och skriftligt. Projektarbetena stöds av föreläsningar och litteraturseminarier.
Introduktion till olika miljö- och resursrelaterade problem inom växtproduktion.
Introduktion till miljö- och hållbarhetsmål i relation till växtodling.
Beskrivning, analys och utvärdering av växtproduktions påverkan på miljön samt användning av förnybara och icke-förnybara resurser såsom energi, näring, vatten och pesticider.
Metoder för att beskriva, analysera och utvärdera miljöpåverkan, t ex livscykelanalys (LCA), Cost-Benefit analys och andra systemanalysmetoder. Träning i använda LCA.
Åtgärder för att minska negativa effekter på miljön och användningen av icke-förnybara resurser.
Möjligheter för växtproduktionen att bidra till biologisk mångfald och estetiska värden i landskapet.
System för dokumentation och styrning av miljöskydd. Certifierings- och märkningssystem för växtproduktion.
Diskussioner om hur socioekonomiska processer påverkar hur naturresurser exploateras i växtodling.
Schemalagda seminarier, handledning och studiebesök är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen består av skriftliga och muntliga redovisningar samt projektrapporter. För godkänd kurs krävs godkända skriftliga och muntliga redovisningar och projektarbete.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Course literature BI1283 – Environmental issues of crop production
Book
Bauman H, Tillman A-M (2004) The Hitch Hiker’s Guide to LCA – An orientation in life cycle assessment methodology and application. Studentlitteratur. Lund. (ISBN 91-44-02364-2)
Reading seminars
-
- Clark M and Tilman D (2017) Comparative analysis of environmental impacts of agricultural production systems, agricultural input efficiency, and food choice. Environmental Research Letters 12:1-11.
- Schulte et al (2017) Prairie strips improve biodiversity and the delivery of multiple ecosystem services from corn-soybean croplands. PNAS 114.
- Lipper et al (2014) Climate-smart agriculture for food security. Nature Climate Change 4:1068–1072.
- Poore & Nemecek (2018) Reducing food’s environmental impacts through producers and consumers. Science 360:987-992.
- Nemecek et al (2015) Designing eco-efficient crop rotations using life cycle assessment of crop combinations. European Journal of Agronomy 65:40–51.
- Sutton et al (2011) Too much of a good thing. Nature Comment 472:159-161.
- Velthof et al (2014) The impact of the Nitrates Directive on nitrogen emissions from agriculture in the EU-27 during 2000-2008. Science of the Total Environment 468-469:1225-1233.
- Zhang et al (2016) The potential of fertilizer management for reducing nitrous oxide emissions in the cleaner production of bamboo in China. Journal of Cleaner Production 112:2536-2544.
- Schnug et al (2015) Responses of earthworms to repeated exposure to three biocides applied singly and as a mixture in an agricultural field. Science of The Total Environment 505:223-235.
- Wallingford et al (2017) Evaluating a push–pull strategy for management of Drosophila suzukii Matsumura in red raspberry. Pest Management Science
- Hoeppner et al (2005) Energy use and efficiency in two Canadian organic and conventional crop production systems. Renewable Agriculture and Food Systems 21:60-67.
**NOTE: These 11 compulsory articles and reports are available in FRONTER. **
Additional reading
*Bommarco et al (2013) Ecological intensification: harnessing ecosystem services for food security. Trends in Ecology and Evolution 28: 230–238. *
*Delzeit et al (2016) Addressing future trade-offs between biodiversity and cropland expansion to improve food security. Regional Environmental Change 4:1-13. *
FAO (2009) Agriculture at Crossroads –* **Key recommendations from the International Assessment of Agricultural Knowledge, Science and Technology for Development. Synthesis (approx. 100 pp) *
*FAO (2010) Climate Smart Agriculture. Policies, Practices and Financing for Food Security, Adaptation and Mitigation. (approx. 50 pp) *
Lin (2011) Resilience in Agriculture through Crop Diversification: Adaptive Management for Environmental Change. BioScience 61:183-193.
Raworth (2012) A safe and just space for humanity – Can we live within the doughnut?
*Rockström et al (2009) Planetary boundaries: Exploring the safe operation space for humanity. *Ecology and Society 14(2:32).
Steffen et al (2015) Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. *347:1-12. *
WWF (2014) Living Planet Report. Species and spaces, people and places. (approx. 200 pp)* *Tscharntke et al (2012) Global food security, biodiversity conservation and the future of agricultural intensification. Biological Conservation, 51:53-59.