Hortikulturella system och framtida utmaningar
Upplägget är att varje vecka har 1-2 teman. Oftast inleds veckan med en kortare föreläsning/work shop som introduktion till någon form av projektarbete som redovisas muntligt eller skriftligt i slutet på veckan. Kursen tar upp alla delar i kedjan från växtförädling och uppförökning av växtmaterial via växtskydd, växtanvändning och växtfysiologi till handel och produktkvalitet. Fokus är på hållbara system och hur hortikulturen kan bidra till uppfyllelse av FNs globala miljömål.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1309-10154 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1309
Läsåret 2024/2025
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10026)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10161)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10134)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10140)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2019/2020
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10079)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10018)
2018-09-03 - 2018-11-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1309 Hortikulturella system och framtida utmaningar, 15,0 Hp
Horticultural Systems and Future ChallengesÄmnen
Trädgårdsvetenskap Biologi Biologi TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Antagen till Horticultural Science – Master’s Programme eller kunskaper motsvarande 120 hp, varav 60 hp naturvetenskap eller 60 hp samhällsvetenskap samt Engelska 6Mål
Syftet med kursen är att ge fördjupad kunskap om och förståelse för hortikulturella system och hur dessa påverkas av samhällsutmaningarna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra för omfattningen och strukturen av hortikulturella värdekedjor i en global kontext
identifiera hortikulturella utmaningar och föreslå lösningar utifrån tänkta framtidsscenarier
analysera och utvärdera konsekvenser till följd av introduktion av nya kulturer och odlingssystem
presentera ett ämne relevant för kursen på ett vetenskaplig underbyggt och kritiskt reflekterande sätt.
Innehåll
Kursen fokuserar på:
hortikulturella produktionssystem (både för livsmedel och växtmiljöer), flöden och den biobaserade cirkulära ekonomin
hortikulturella värdekedjor i en global kontext
hortikulturella kulturväxters historia, ekonomiska betydelse och framtida användning (produktion av utgångsmaterial för nya behov)
hur omvärlden, genom exempelvis klimat- och samhällsförändringar och teknologisk utveckling, påverkar framtidens hortikulturella system - möjligheter och utmaningar (exempelvis: markanvändning, urbanisering, resursutnyttjande, livsmedelstrygghet, klimatförändringar, nya kulturer och produkter, växtföljder och odlad mångfald, risker för skadegörare och invasiva arter)
etiska frågor relaterade till hortikulturell produktion
skriftlig och muntlig kommunikation.
Schemalagda övningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs fordras godkända skriftliga och muntliga uppgifter samt närvaro vid obligatoriska kursmoment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grade criteria BI1309 Horticultural Systems and Future Challenges, 15.0 credits, 2020
On completion of the course, the student should be able to:
- give an account of the extent and structure of horticultural value chains in a global context.
- identify horticultural challenges and suggest solutions based on plausible future scenarios.
- analyse and evaluate consequences due to introduction of new crops and production systems.
- present a topic, relevant to the course, in a scientifically and critically reflective manner.
Outcome 1.
Give an account of the extent and structure of horticultural value chains in a global context.
Grade 3
To be able to describe the extent and structure of horticultural value chains in a global context
Grade 4
To be able to give an account for, compare and analyze the extent and structure of horticultural value chains in a global context
Grade 5
To be able to give an account for, compare, analyze and validate the extent and structure of horticultural value chains in a global context
Outcome 2.
Identify horticultural challenges and suggest solutions based on plausible future scenarios
Grade 3
To be able to identify horticultural challenges and suggest solutions based on plausible future scenarios.
Grade 4
To be able to identify horticultural challenges and suggest solutions based on plausible future scenarios and analyze the consequences
Grade 5
To be able to identify horticultural challenges and suggest solutions based on plausible future scenarios and analyze and validate the consequences
Outcome 3.
Analyse and evaluate consequences due to introduction of new crops and production systems.
Grade 3.
To be able to analyse and evaluate consequences due to introduction of new crops and production systems
Grade 4.
To be able to analyse and evaluate consequences due to introduction of new crops and production systems and suggest solutions
Grade 5.
To be able to analyse and evaluate consequences due to introduction of new crops and production systems and suggest solutions and ways to validate the effects.
Outcome 4.
Present a topic, relevant to the course, in a scientifically and critically reflective manner
No grading.
Litteraturlista
- Literature list BI 1309 2020 Kommentar: The literature list for 2020 is in Canvas.
- Literature list 2019 06 20 [Literature list 2019 06 20] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI1309/10079.1920/Lit_list_BI1309_2019_06_20.docx)1) Science and the Garden: The Scientific Basis of Horticultural Practice Författare: Ingram,Vince-Prue & Gregory ISBN: 9781118778432 Kommentar: 392 pages, 3rd edition. 2015. Wiley-Blackwell