Hortikulturella system och framtida utmaningar
Upplägget är att varje vecka har 1-2 teman. Oftast inleds veckan med en kortare föreläsning/work shop som introduktion till någon form av projektarbete som redovisas muntligt eller skriftligt i slutet på veckan. Kursen tar upp alla delar i kedjan från växtförädling och uppförökning av växtmaterial via växtskydd, växtanvändning och växtfysiologi till handel och produktkvalitet. Fokus är på hållbara system och hur hortikulturen kan bidra till uppfyllelse av FNs globala miljömål.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1309-10161 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1309
Läsåret 2024/2025
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10026)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2022/2023
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10134)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10140)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10154)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10079)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Hortikulturella system och framtida utmaningar (BI1309-10018)
2018-09-03 - 2018-11-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1309 Hortikulturella system och framtida utmaningar, 15,0 Hp
Horticultural Systems and Future ChallengesÄmnen
Trädgårdsvetenskap Biologi Biologi TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Antagen till Horticultural Science – Master’s Programme eller kunskaper motsvarande 120 hp, varav 60 hp naturvetenskap eller 60 hp samhällsvetenskap samt Engelska 6Mål
Syftet med kursen är att ge fördjupad kunskap om och förståelse för hortikulturella system och hur dessa påverkas av samhällsutmaningarna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra för omfattningen och strukturen av hortikulturella värdekedjor i en global kontext
identifiera hortikulturella utmaningar och föreslå lösningar utifrån tänkta framtidsscenarier
analysera och utvärdera konsekvenser till följd av introduktion av nya kulturer och odlingssystem
presentera ett ämne relevant för kursen på ett vetenskaplig underbyggt och kritiskt reflekterande sätt.
Innehåll
Kursen fokuserar på:
hortikulturella produktionssystem (både för livsmedel och växtmiljöer), flöden och den biobaserade cirkulära ekonomin
hortikulturella värdekedjor i en global kontext
hortikulturella kulturväxters historia, ekonomiska betydelse och framtida användning (produktion av utgångsmaterial för nya behov)
hur omvärlden, genom exempelvis klimat- och samhällsförändringar och teknologisk utveckling, påverkar framtidens hortikulturella system - möjligheter och utmaningar (exempelvis: markanvändning, urbanisering, resursutnyttjande, livsmedelstrygghet, klimatförändringar, nya kulturer och produkter, växtföljder och odlad mångfald, risker för skadegörare och invasiva arter)
etiska frågor relaterade till hortikulturell produktion
skriftlig och muntlig kommunikation.
Schemalagda övningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs fordras godkända skriftliga och muntliga uppgifter samt närvaro vid obligatoriska kursmoment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Preliminary Literature list
Horticultural Systems and Future Challenges, BI1309
2023
General book for the course:
** Science and the Garden: The Scientific Basis of Horticultural Practice**
** Ingram,Vince-Prue & Gregory, 392 pages, 3rd edition. 2015.**
** Wiley-Blackwell**
** ISBN: 9781118778432**
Week 1 (BT)
Harvesting the Sun PDF
(ISHS Scripta Horticulturae 14 www.harvestingthesun.org )
Horticultural Production Systems - CABI.org Chapter 3. PDF.
https://www.cabi.org/Uploads/CABI/OpenResources/45414/Chapter%203.pdf
Week 2 (BT)
Bommarco, R., Kleijn, D. & Potts, S.G. Ecological intensification: harnessing ecosystem services for food security. 2013. Trends in ecology and evolution. 28:4, 230-238.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016953471200273X
Wilson, M.H. & Lovell, S.T. 2016. Agroforestry—The Next Step in Sustainable and Resilient Agriculture. Sustainability. 8:6. 574. 15pp.
http://www.mdpi.com/2071-1050/8/6/574/htm
Week 3 (VF)
Ladaniya M.S.. 2015. Climate Change Effects on Fruit Quality and Post-harvest Management Practices. In Climate Dynamics in Horticultural Science. Vol. 1, Principles and Applications. Apple Academic Press, Inc.,
Read primarily the chapter by Ladaniya, but other chapters in this book can also be relevant for the Fact sheets.
The book is available as a pdf through Researchgate: Use Google Scholar and search for “CLIMATE DYNAMICS IN HORTICULTURAL SCIENCE” and you will find the individual chapters, leading to the book.
Bisbis M.B., Gruda N., Blanke M. 2018. Potential impacts of climate change on vegetable production and product quality A review. Journal of Cleaner Production 170, 1602-1620,.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0963996909003305
Chen S., Chen X., Xu J. 2016. Impacts of climate change on agriculture: Evidence from China. J. Environ. Econ. Management, 76, 105–124.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0095069615000066
Albrech C. 2011. Invasive Species and Climate Change in California. California Department of Food and Agriculture. Forum on Extreme Climate Risks and California's Future Agriculture and The Food System.
https://www.cdfa.ca.gov/State_Board/pdfs/Courtney_Albrecht.pdf
California’s most significant droughts: Comparing historical and recent conditions. State of California. California Department of Water Resources, 2015.
Read “Executive Summary”(page 0)+ chapter 1 (pages 1-3, left +figure p. 4 + p.5 from Defining drought + p.6) + chapter 2 (p.23-26, 31-33)
Wildfire is coming. Are you ready to go. Wildfire evacuation guide. California Department of Forestry and Fire Protection (CAL FIRE), 2018.
http://www.readyforwildfire.org/docs/files/File/calfire_go_brochure_LINOweb.pdf
Read this synoptically (översiktligt).
Top 20 Most Destructive California Wildfires. California Department of Forestry and Fire Protection (CAL FIRE), 2018.
http://www.fire.ca.gov/communications/downloads/fact_sheets/Top20_Destruction.pdf
Read this synoptically to get a view of extent and causes.
CNN, 2018-06-26. At least 10,500 acres burned by wildfires in Northern California. https://edition.cnn.com/2018/06/25/us/pawnee-fire-california/index.html
Read this synoptically.
Week 4 (VF)
Korhonen J., Honkasalo A., Seppälä J. 2018. Circular Economy: The Concept and its Limitations. Ecological Economics 143, 37–46.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800916300325
Hetemäki L., et al. 2017. Introduction: The need for a circular bioeconomy. In ‘Leading the way to a European circular bioeconomy strategy. From Science to Policy 5.’ European Forest Institute.
https://pdfs.semanticscholar.org/b35f/31e1a085a06380fcae3e196fa14ea071eeb0.pdf
Read page 10-16 (general introduction to bioeconomy).
Lin C.S.K. et al. 2013. Food waste as a valuable resource for the production of chemicals, materials and fuels. Current situation and global perspective. Energy Environ. Sci., 6, 426-464.
http://pubs.rsc.org/-/content/articlehtml/2013/ee/c2ee23440h
Imbert E. 2017. Food waste valorization options: opportunities from the bioeconomy. Open Agriculture. 2: 195–204.
https://www.degruyter.com/view/j/opag.2017.2.issue-1/opag-2017-0020/opag-2017-0020.xml
D’Hondt K., Jiménez-Sánchez G., Philp J. 2015. Reconciling Food and Industrial Needs for an Asian Bioeconomy: The Enabling Power of Genomics and Biotechnology. Asian Biotechnology and Development Review, 17, 2, 85-130.
Hartikainen, H. 2017. Food losses and waste in primary production: Case studies on carrots, onions, peas, cereals and farmed fish. Copenhagen: Nordisk Ministerråd.
http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1076202/FULLTEXT01.pdf
*Read page 13-68 *synoptically (which are the biggest causes for the losses?).
- The Value of Native Plants and Local Production in an Era of Global Agriculture, Shelef et al. 2017
- International New Crop Development Incentives, Barriers, Processes and Progress: An Australian Perspective, Fletcher et al. 2002
- Conventional Banana and plantain breeding, Ortiz 2013
- Diversifying food systems in the pursuit of sustainable food production and healthy diets, Dwivedi et al. 2017
- Diversifying the intensive cereal cropping systems of the indo-ganges through horticulture, Jat et al. 2006
- From crossbreeding to biotechnology-facilitated improvement of banana and plantain, Ortiz and Swennen 2014
- Pros and Cons of Japanese Quince (Chaenomeles japonica) – an Underutilized Pome Fruit, Rumpunen et al. 2011
**Week 5-10 **To be decided later