Tillämpad Naturvårdsbiologi
Information från kursledaren
Välkomna till kursen Tillämpad Naturvårdsbiologi!
Kursen startar den 28 augusti kl 9:00 i sal C216 i Biocentrum på Ultuna (men resten av kursen komemr vi att vara i F-salen i Ekologicentrum).
Om du av någon anledning inte kan vara med första dagen är det viktigt att du meddelar det i förväg.
Kursen kommer till största del bestå av undervisning på campus, men också bestå av fältundervisning under exkursioner, övningar och projektarbeten.
Om något är oklart, kontakta gärna Erik Öckinger (erik.ockinger@slu.se).
Hälsningar,
Erik
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1318-10427 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1318
Läsåret 2024/2025
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10178)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2022/2023
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10093)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10213)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10257)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10192)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Tillämpad Naturvårdsbiologi (BI1318-10100)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1318 Tillämpad Naturvårdsbiologi, 15,0 Hp
Applied Conservation biologyÄmnen
Miljövetenskap Biologi Biologi MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Skriftlig tentamen | 9,0 | 0202 |
Projekt: Inventeringsmetodik | 2,5 | 0203 |
Projekt: Skötsel | 2,5 | 0204 |
Projekt: Naturvård i samhället | 1,0 | 0205 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
60 hp Biologi varav 7,5 hp ekologiMål
Kursens syfte är att ge studenterna kunskaper om naturvårdsbiologisk teori och praktik som är nödvändiga för att kunna arbeta professionellt med frågor relaterade till naturvård och biologisk mångfald.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Förklara och diskutera grundläggande begrepp inom naturvårdsbiologisk teori och praktik.
Diskutera olika syften med naturvård och målkonflikter mellan naturvård och andra samhällsintressen.
Förstå historiska och biologiska processer som format dagens biologiska mångfald.
Identifiera ett antal för naturvården viktiga biotoper.
Redogöra för olika sätt att sköta biotoper med högt naturvärde, och i fält analysera olika skötselmetoders relevans på specifika lokaler.
Redogöra för viktiga styrmedel i samhällets arbete med att bevara biologisk mångfald.
Planera och genomföra inventering och miljöövervakning av specifika arter eller artgrupper.
Ge exempel på hur myndigheter och andra organisationer arbetar med naturvård.
Innehåll
Kursen innehåller föreläsningar, exkursioner, praktiska övningar, seminarier och projektarbeten. Exkursioner till olika biotoper och naturvårdsobjekt är en viktig del av kursen, liksom projektarbeten där studenterna får tillämpa sina kunskaper. Projektarbeten är obligatoriska.
Kursen ger studenten kunskaper som behövs för ett framtida arbete inom naturvårdssektorn, och kombinerar därför teoretiska och praktiska moment. Kursen behandlar grundläggande teori och koncept inom naturvårdsbiologin, skötsel av specifika naturtyper, naturvård inom både skyddade områden (t.ex. naturreservat) och i det brukade landskapet, samt metodik för inventering och övervakning av biologisk mångfald.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkänd muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete samt godkända inlämningsuppgifter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursens innehåll kompletterar kursen (#07091), Naturvårdsbiologi, 7,5 hp men kurserna kan även läsas fristående från varandra.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Böcker:
Niklasson M & Nilsson S.G. 2005. Skogsdynamik och arters bevarande. Studentlitteratur. ISBN: 9789144034461
Sodhi N.S & Ehrlich, P.R. 2010. Conservation Biology for all. Oxford Universuty Press. ISBN: 9780199554232. Finns fritt tillgänglig online på : https://conbio.org/publications/free-textbook/
**Kompendium:**
Öckinger. E. 2020. En introduktion till svensk lagstiftning för skydd av värdefull natur. Kompendium (finns tillgängligt via Canvas).
**Artiklar och bokkapitel (finns tillgängliga via Canvas):**
Havs- och Vattenmyndigheten. 2018. Fisk- och skaldjursbestånd i hav och sötvatten 2018 — Resursöversikt. Sid. 9-15
Milberg, P. & Bergman, L.O. 2010. Evidensbaserad naturvård – nytt begrepp och ny färdriktning? Svensk Botanisk Tidskrift 104: 18-22.
Naturvårdsverket. 2018. Så bildas naturreservat: Svar på vanliga frågor från fastighetsägare.
Nilsson, S.G. 2009. Selecting biodiversity indicators to set conservation targets: Species, structures or processes. I: Villard, M-A & Jonsson, B.G. Setting conservation targets for managed forest landscapes. Cambridge University Press.
Olsson, R. m fl. 2008. Mångfaldsmarker. Centrum för Biologisk Mångfald. Sid. 29-37; 67-75; 115-133
Pullin, A.S. 2002. Conservation Biology. Cambridge University Press. Kapitel 8: “Selecting protected areas”.
Smith H.G. m fl. 2014. Beyond dispersal: the role of animal movement in modern agricultural landscapes. I: Animal Movement Across Scales. Edited by Lars-Anders Hansson and Susanne Åkesson. Oxford University Press 2014.
Society for Ecological Restoration International Science & Policy Working Group. 2004. The SER International Primer on Ecological Restoration. www.ser.org & Tucson: Society for Ecological Restoration International
Sundberg, S. 2015. Vad är rödlistan och hur bedöms växter och svampar? Svensk Botanisk Tidskrift 109: 208-218.
Tidskriften Biodiverse, nummer 2 2020., Temanummer om Ekologisk kompensation, sid. 7-13.