Bin, biodling och pollinering
The course "Bees, beekeeping and pollination" examines the most important insect pollinators and gives an insight into their taxonomy, biology and ecological role. Practical work and excursions with focus on bumble bees, solitary bees and honey bees give both an understanding of the variations in biology and knowledge of specific pollinator species and how human activities may improve or impair survival of pollinating insects. Emphasis is put on the domesticated honey bee because of their importance both as honey producers and as pollinators of cultivated crops. Beekeeping is described in some detail with practical demonstrations of management, queen rearing and honey extraction.
Information från kursledaren
Welcome to the Bee Course
Bees, Apiculture and Pollination. BI1320
The first day of the course will be on Monday May 2nd. The course will be a combination of online lectures and IRL activities. The Zoom platform will be used for streamed lectures and exercises will be on campus in Uppsala.
During the course we will use the canvas platform for all communication. There you will find zoom links for the lectures, instructions for the project work, the schedule, grading criteria, literature, pre-recorded lectures and films, slides from lectures, and you will use the platform to handle in your assignments (project work). If you intend to participate in the course I recommend that you self-register in Ladok. If you have problems with that we can fix that on the first day.
If you have questions? Just send an email to either the course leader Barbara (Barbara.locke@slu.se) or the course administrators Maria Viketoft (Maria.Viketoft@slu.se) or Ida Kollberg (Ida.Kollberg@slu.se)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1320-40149 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1320
Läsåret 2024/2025
Bin, biodling och pollinering (BI1320-40106)
2025-05-02 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Bin, biodling och pollinering (BI1320-40068)
2024-04-26 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Bin, biodling och pollinering (BI1320-40065)
2023-04-28 - 2023-06-04
Läsåret 2020/2021
Bin, biodling och pollinering (BI1320-40135)
2021-05-03 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Bin, biodling och pollinering (BI1320-40049)
2020-05-01 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Bin, biodling och pollinering (BI1320-40063)
2019-05-03 - 2019-06-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1320 Bin, biodling och pollinering, 7,5 Hp
Bees, Apiculture and PollinationÄmnen
BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande biologi, 30 hp.Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om humlors och solitära bins taxonomi, biologi och ekologiska roll samt grundläggande kunskaper om honungsbin och biodling.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
använda nycklar för artbestämning av insekter
bestämma solitärbin till släkte samt vanliga humlor till art
översiktligt redogöra för betydelsen av insektsmedierad
pollinering
- översiktligt redogöra för de sociala insekternas ekologiska
betydelse och hur ett bisamhälle är organiserat
- beskriva släktskap mellan individer i bisamhällen och
redogöra för könsbestämningen
- utföra vanliga åtgärder i praktisk biodling
Innehåll
Kursen innehåller föreläsningar, övningar i praktisk biodling, exkursioner och projektarbeten.
I kursen behandlas de pollinerande steklarnas utveckling, biologi och ekologiska betydelse.
För de solitära bina läggs vikt vid artkunskap och biologi, för honungsbiet läggs vikt vid
biologi, ekonomisk betydelse samt praktisk skötsel.
Grundläggande pollinationsbiologi behandlas och knyter samman solitära och sociala bin.
Ämnesområden som behandlas är:
Binas utvecklingshistoria, biologi och taxonomi
Uppkomsten av socialt beteende och begreppet superorganism
Pollinationsbiologi
Bisamhällets organisationsform med könsbestämning och reproduktion
Hot mot pollinerande insekter
Sjukdomar och parasiter i bisamhället
Biodlingens betydelse och praktik
Obligatoriska moment på kursen är exkursioner, övningar och projektarbeten.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkända redovisningar av övningsuppgifter och projekt och deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekologi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Grading criteria
BI1011 Bees, Apiculture and Pollination 7 HEC
Bin, biodling och pollinering
Course Objectives
After completing the course the student is expected to:
- master the use of keys for species determination of insects
- be able to determine solitary bees to family and common bumble bees to species
- understand the importance of insect mediated pollination
- be able to describe the ecological importance of social insects and the organization of honey bee colonies
- be able to describe the genetic relationship between individuals in honey bee colonies and the sex determination system
- know the most important honey bee diseases and parasites
- be able to perform common measures related to beekeeping practices
Grades: 5 /4 /3 / U (5 = A; 4 = B; 3 = D; U = F – Fail
Grade |
Interval % |
Judgement |
Description |
5 (A) |
80 – 100 |
Very good |
The student can use insect keys and determine most solitary bees to family and all common bumble bees to species. The student fully understands most aspects of the importance of insect mediated pollination with well founded examples from ecology, horticulture and agriculture. The student can in detail describe how honey bee colonies are organized, the genetics of honey bees and how sex is determined. The student knows and can in detail describe the biology of major honey bee diseases. The student is well familiar with beekeeping practice, is able to describe a full year of apiculture and knows in detail the products produced in apiculture. |
4 (B) |
68 – 79 |
Good |
The student can use insect keys and determine some solitary bees to family and most common bumble bees to species. The student understands most aspects of the importance of insect mediated pollination with examples from ecology, horticulture and agriculture. The student can describe most aspects of colony organization, the genetics of honey bees and how sex is determined. The student knows and can describe the basic biology of the major honey bee diseases. The student is familiar with beekeeping practice, is able to describe most aspects of a full year of apiculture and knows in some detail the products produced in apiculture. |
3 (D) |
58 - 67 |
Pass |
The student can use insect keys and determine some solitary bees to family and some common bumble bees to species. The student understands some aspects of the importance of insect mediated pollination with examples from ecology, horticulture and agriculture. The student can describe the basic features of colony organization, some important aspects of honey bee genetics and understands the basis for sex determination. The student knows and can describe the basic biology of some honey bee diseases. The student knows the major beekeeping practice, is able to describe the most important features of apiculture and knows some of the products produced in apiculture. |