Markens biologi och biogeokemiska kretslopp
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för BI1322
Läsåret 2024/2025
Markens biologi och biogeokemiska kretslopp (BI1322-30239)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2023/2024
Markens biologi och biogeokemiska kretslopp (BI1322-30391)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Markens biologi och biogeokemiska kretslopp (BI1322-30072)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
Markens biologi och biogeokemiska kretslopp (BI1322-30159)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Markens biologi och biogeokemiska kretslopp (BI1322-30243)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Markens biologi och biogeokemiska kretslopp (BI1322-30124)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Markens biologi och biogeokemiska kretslopp (BI1322-30106)
2019-01-21 - 2019-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1322 Markens biologi och biogeokemiska kretslopp, 15,0 Hp
Soil biology and biogeochemical cyclesÄmnen
Markvetenskap Biologi Biologi MarkvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:• 150 hp på grundnivå, varav
• 60 hp i ett naturvetenskapligt ämne såsom biologi, lantbruksvetenskap, markvetenskap, geovetenskap, miljövetenskap eller teknik/teknologi,
• 15 hp kemi,
• 15 hp markvetenskap, geovetenskap eller biologi
samt
• Engelska 6.
Mål
Kursen syftar till att ge en djupare förståelse av markens biologi och biogeokemiska kretslopp, som grund för diskussioner kring markorganismernas roll i ekosystem och produktionssystem, samt deras delaktighet i globala miljöförändringar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• beskriva viktiga markorganismgrupper, hur de interagerar med varandra och hur de förhåller sig till miljöfaktorer,
• beskriva biogeokemiska processer och hur organismer driver dessa över olika skalor,
• tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder för att analysera markorganismer, biogeokemi och viktiga kretslopp,
• analysera, utvärdera och kommunicera markbiologiska och biogeokemiska data,
• diskutera människans påverkan och återkopplingar mellan marken och de biogeokemiska kretsloppen, med särskilt fokus på markanvändning och globala miljöförändringar.
Innehåll
Följande ämnen kommer att behandlas i kurslitteratur, föreläsningar, uppgifter, litteraturdiskussioner, exkursioner, laborationer och projektarbeten:
• globala biogeokemiska kretslopp: kol, kväve, svavel och fosfor och bakomliggande processer,
• metoder för att studera biogeokemiska kretslopp: isotoper, organiskt material och ämnesflöden,
• markorganismer och deras roll i processer: metabolism, nedbrytning, näringsomsättning, vittring och markstruktur,
• ekologi: teori, strategier, samhällsdynamik, interaktioner och trofiska nivåer,
• kolets kretslopp: organiskt material – omsättning och stabilitet,
• kvävets kretslopp: omvandlingar och markbördighet,
• grundläggande markbiologiska och biogeokemiska laboratorietekniker,
• människans påverkan: skogs– och jordbruk, uthållig intensifiering, ekologiskt jordbruk, ekotoxikologi, globala miljöförändringar, ekosystemtjänster och biologisk mångfald,
• den vetenskapliga processen: experimentdesign, dataanalys, kritisk granskning och presentation.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Alla kursmoment utom föreläsningar är obligatoriska. För godkänd kurs krävs följande:
• godkänd skriftlig sluttentamen som behandlar det teoretiska kursinnehållet från föreläsningar och litteratur,
• godkänt deltagande i laborationsövningar, litteraturdiskussioner och exkursioner,
• godkänd muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för mark och miljö
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
**Biogeochemistry, **3rd edition, W.H. Schlesinger and Emily Berhardt
Selected Chapters
- Chapter 11 - The Global Carbon Cycle
- Chapter 12 - The Global Cycles of Nitrogen and Phosphorus
- Chapter 13 - The Global Cycles of Sulfur and Mercury
Soil Microbiology, Ecology and Biochemistry, 4th Edition, Eldor Paul
Selected Chapters
- Chapter 2 – The Soil Habitat
- Chapter 3 – The Bacteria and Archea
- Chapter 4 – The Soil Fungi: Occurrence Phylogeny and Ecology
- Chapter 5 - Soil Fauna: Occurrence, Biodiversity, and Roles in Ecosystem Function
- Chapter 6 - Molecular Approaches to Studying the Soil Biota
- Chapter 7 - Physiological and Biochemical Methods for Studying Soil Biota and Their Functions
- Chapter 9 - The Metabolic Physiology of Soil Microorganisms
- Chapter 10 - The Ecology of the Soil Biota and their Function
- Chapter 11 - Plant-Soil Biota Interactions
- Chapter 12 - Carbon Cycling: The Dynamics and Formation of Organic Matter
- Chapter 13 - Methods for Studying Soil Organic Matter: Nature, Dynamics, Spatial Accessibility, and Interactions with Minerals
- Chapter 14 - Nitrogen Transformations
- Chapter 15 - Biological N Inputs
- Chapter 18 - Management of Soil Biota and Their Processes
Aboveground-Belowground Likages. Biotic Interactions, Ecosystem Processes, and Global Change. Bardgett and Wardle:
Selected Chapter
- Biotic Interactions in Soil as Drivers of Ecosystem Properties.