Experimental approaches in plant growth analysis and phenotyping
Information från kursledaren
The course consists of a theory part (7.5 credits) and a project part (7.5 credits), but both parts run over the entire course period. The theory part consists of lectures and seminars that will be offered only online (via zoom), which makes it possible to study this part remotely. All practical elements of the project work will take place on site at SLU Ultuna campus.
Kursvärdering
Kursvärderingen är öppen
Värderingen går att besvara till och med 2024-11-14
Andra kursvärderingar för BI1339
Läsåret 2023/2024
Experimental approaches in plant growth analysis and phenotyping (BI1339-10154)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Experimental approaches in plant growth analysis and phenotyping (BI1339-10352)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2019/2020
Experimental approaches in plant growth analysis and phenotyping (BI1339-10125)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1339 Experimental approaches in plant growth analysis and phenotyping, 15,0 Hp
Experimental approaches in plant growth analysis and phenotypingÄmnen
Lantbruksvetenskap Biologi Biologi LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Projektarbete | 7,5 | 0101 |
Skriftlig tentamen | 7,5 | 0102 |
Används ej | 7,5 | 0103 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå, inklusive90 hp biologi eller
30 hp biologi + 60 hp skogsvetenskap inklusive 15 hp kemi eller
30 hp biologi + 60 hp trädgårdsvetenskap inklusive 15 hp kemi eller
30 hp biologi + 60 hp lantbruksvetenskap inklusive 15 hp kemi
samt
Engelska 6
Mål
Syftet med kursen är att ge en fördjupande genomgång av de grundläggande metoderna för mätning och bedömning av tillväxt och fysiologi hos växter, tillämpning av en del av dessa metoder i ett praktiskt projekt, och en översikt över kvantitativa metoder för att mäta strukturella och funktionella växtegenskaper (s.k. fenotypning) i moderna fenotypningsanläggningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra för de grundläggande metoderna för mätning och bedömning av tillväxt hos växter
självständigt genomföra enkla metoder för tillväxtanalys hos växter
självständigt planera, genomföra och bedöma vetenskapliga experiment med fokus på tillväxt hos växter i förhållande till den omgivande miljön (växt-miljö och växt-växt samspel)
redogöra för de grundläggande principerna för tillväxtmodellering hos växter
värdera olika kvantitativa metoder för att mäta strukturella och funktionella växtegenskaper i moderna fenotypningsanläggningar
Innehåll
•Föreläsningar
Seminarier (obligatoriskt)
Projektarbete (obligatoriskt)
Övningsuppgifter (obligatoriskt)
Självstudier
Examination och utvärdering
•Kursen behandlar de grundläggande metoderna för mätning och bedömning av tillväxt och fysiologi hos växter i förhållande till den omgivande miljön (växt-miljö och växt-växt samspel), tränar studenternas förmåga att tillämpa en del av dessa metoder i ett praktiskt projekt, förmedlar en grundläggande förståelse för tillväxtmodeller för växter, och ger en översikt över automatiserade metoder för att snabbt kunna mäta strukturella och funktionella växtegenskaper (s.k. fenotypning) i moderna fenotypningsanläggningar.
Ämnesområden som behandlas är:
Tillväxtanalys och funktionell fysiologi hos jordbruks- och skogsväxter
Samspel växt-miljö och växt-växt
Försöksupplägg och grundläggande statistik för analys av vetenskapliga resultat
Tillväxtmodellering hos växter
Moderna fenotypningsmetoder för växter, dvs. tekniska lösningar för att snabbt och automatiserat kunna kvantifiera strukturella och funktionella växtegenskaper hos ett stort antal växtindivider.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga eller muntliga prov, aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och övningar, muntlig och skriftlig rapportering av projektarbetet.
Kursen innehåller obligatoriska moment (seminarier, övningar, projektarbete)
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges i det fakultetsgemensamma mastersprogrammet i Växtbiologi för hållbar produktion. Kursen består av en teoridel (7,5 hp) och en projektdel (7,5 hp), men båda delar löper över hela kursperioden. Teoridelen består av föreläsningar och seminarier som kommer att erbjudas enbart online (via zoom), vilket gör det möjligt att läsa denna del på distans. Alla praktiska moment inom projektarbetet kommer att ske på plats på SLU Ultuna campus.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för växtproduktionsekologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Course literature
BI1339 – Experimental approaches in plant growth analysis and phenotyping, 15 hp
Course leader: Martin Weih (martin.weih@slu.se)
The main course literature will be Lambers H, Chapin FS III, Pons TL (2008), Plant Physiological Ecology, Springer. An online version of this book is available from the SLU library at https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-0-387-78341-3
Reference will be made to specific chapters of the main course literature by the teachers responsible for each teaching unit, through the course Canvas page.
In addition to the above course literature, other sources will be part of the course literature. In some cases, supporting (more basic) readings and additional (more advanced) readings will be listed (and clearly indicated) at the course Canvas page**. **All compulsory literature will be made available to the students enrolled through the course Canvas page.
The additional course literature includes the following titles (selection):
Araus JL, Kefauver SC (2018) Breeding to adapt agriculture to climate change: affordable phenotyping solutions. Current Opinion in Plant Biology 45, 237-247.
Chawade A, Van Ham J, Blomquist H, Bagge O, Alexandersson E, Ortiz R (2019) High-Throughput Field-Phenotyping Tools for Plant Breeding and Precision Agriculture. Agronomy 2019, 9, 258.
Connolly J, Wayne P, Bazzaz FA (2001) Interspecific Competition in Plants: How Well Do Current Methods Answer Fundamental Questions? The American Naturalist 157: 107-125.
Fiorani F, Schurr U (2013) Future Scenarios for Plant Phenotyping. Annual Review of Plant Biology 64:1, 267-291.
Fowler J, Cohen L, Jarvis P () Practical Statistics for Field Biology. Wiley.
Golzarian M, Frick R, Rajendran K, Berger B, Roy S, et al. 2011. Accurate inference of shoot biomass from high-throughput images of cereal plants. Plant Methods 7:2
Larcher W (2003) Physiological Plant Ecology, Springer, p. 111-119.
Poorter H, Niinemets Ü, Walter A, Fiorani F, Schurr U. 2010. A method to construct dose–response curves for a wide range of environmental factors and plant traits by means of a meta-analysis of phenotypic data. J. Exp. Bot. 61:2043–55
Weih M, Westerbergh A, Lundquist P-O (2017), Role of nutrient-efficient plants for improving crop yields: bridging plant ecology, physiology, and molecular biology, Hossain MA et al (Eds), Plant macronutrient use efficiency – Molecular and genomic perspectives in crop plants, Elsevier, p. 31-44.
Please note that all compulsory literature will be made available to the students enrolled through the course Canvas page.