Applied Plant Biotechnology
Information från kursledaren
Dear all,
You are warmly welcome to attend the course. The time schedule for the course is already avaible on this website and minor modifications may happen before the course start. The course room in Canvas is also open. Once the student list is available, you will be invited to the class room.
Due to Covid-19, the lectures will be held online via zoom. Depending on the covid-19 situation, the seminars maybe held in a class room in Alnarp. More updated information will come later on after the course start.
You are welcome to contact me if you have any specific questions related to the course.
Best wishes,
Li-Hua Zhu
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1344-10129 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1344
Läsåret 2020/2021
Applied Plant Biotechnology (BI1344-10158)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Applied Plant Biotechnology (BI1344-10081)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1344 Applied Plant Biotechnology, 15,0 Hp
Applied Plant BiotechnologyÄmnen
Trädgårdsvetenskap Biologi Biologi TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varav minst 60 hp i biologi eller 60 hp i trädgårdsvetenskap, och engelska 6.Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
analysera faktorer som påverkar mikroförökning och självständigt genomföra vävnadsodling
beskriva olika metoder för genetisk transformering som används i molekylärbiologi
självständigt planera bioteknologiska forskningsprojekt.
Innehåll
Kursen består av:
teori om vävnadsodling, särskilt in vitro skott- och rotkulturer, genetisk transformation, genkloning och olika molekylärbiologiska metoder
etablering av nya in vitro kulturer, meristemkultur och in vitro rotning, genetisk transformering med Agrobacterium, isolering av DNA, analys av genuttryck och PCR
demonstration av transformeringsmetoder - planering av projekt med fokus om särskilda problem såsom rotbildning, sjukdomsresistens och kvalitetsaspekter för att visa exempel på möjliga lösningar som kan nås via bioteknologi.
Schemalagda laborationer, övningar, seminarier och studiebesök har obligatorisk närvaro.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen består av skriftliga och muntliga presentationer. För godkänd kurs krävs godkända skriftliga rapporter, godkända muntliga presentationer och närvaro i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
• Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. • Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Applied Plant Biotechnology, BI1344, 15hp
Objectives |
Criteria |
|||
Grade 3 |
Grade 4 |
Grade 5 |
||
1. Analyze factors affecting micropropagation and perform tissue culture independently |
analyse factors affecting micropropagation and perform tissue culture independently |
|||
2. Describe different genetic transformation methods and techniques used in molecular biology and genetic engineering |
In the case study, use and describe briefly different transformation methods and techniques used in molecular biology and genetic engineering. |
Besides these in grade 3, discuss advantages and disadvantages of important modern techniques used in genetic improvement of plant properties. |
||
3. Independently design a research project (case study) using molecular and biotechnological approaches.
|
Independently design a research project (case study) using molecular and biotechnological approaches.
|
In the research plan of the case study, the research goals are clear, experimental designs are logical, methods are feasible and expected results are clearly stated.
|
In the research plan of the case study, the research goals are clear, experimental designs are logical, methods are feasible, expected results are clearly stated, and potential problems and possible solutions are stated and proposed.
|
|
The above criteria should be clearly shown in 1) written report of the case study and 2) oral presentations on the three seminars. The quality of presentations and questions arose to presenters by opponents as well as active participation in discussions during seminar will be taken into consideration when grading!
Course credits:
The course credits will be based on the results of seminar on literature study, performance and presentation of laboratory practices, seminar and written report of the case study. The final grading will consist different parts of the course according to the table below:
Presentation of literature study |
Presentation of case study |
Case study rapport |
Lab work |
Other compulsory activities |
10% |
20% |
40% |
20% |
10% |
Pass (3): Fulfil all criteria at grade 3, participation in course compulsory activities and approved report for the case study handed in within the deadline.
Pass with merit (4): fulfil at least 60 % of the criteria at grade 4, participation in course compulsory activities and approved report for the case study handed in within the deadline
Pass with distinction: (5): fulfil at least 60% of the criteria at grade 5, participation in course compulsory activities and approved report for the case study handed in within the deadline
Litteraturlista
- Regarding course literature Kommentar: There is no fixed literature for this course. The relevant articles will be loaded on the course room in Canvas.