Naturvård och ekosystemtjänster i skog och landskap
Key topics include threats to forest biodiversity, strategies for conservation, and the implications of alternative forest management practices for both biodiversity and the goods and services forests provide. The course blends theory with hands-on learning through lectures, outdoor exercises, group and independent work.
By the end, you'll be equipped to critically evaluate conservation strategies, articulate the value of biodiversity, and apply social-ecological frameworks to improve forest habitats. If you’re passionate about managing forests for biodiversity and sustaining the goods and services they provide, this course offers the knowledge to make a meaningful impact on the future of our forests.
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för BI1418
Läsåret 2024/2025
Naturvård och ekosystemtjänster i skog och landskap (BI1418-30102)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2023/2024
Naturvård och ekosystemtjänster i skog och landskap (BI1418-30096)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Naturvård och ekosystemtjänster i skog och landskap (BI1418-30157)
2023-01-16 - 2023-03-21
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1418 Naturvård och ekosystemtjänster i skog och landskap, 15,0 Hp
Forest and landscape biodiversity conservation and ecosystem servicesÄmnen
Landskapsarkitektur BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Biologisk Mångfald | 5,0 | 0001 |
Ekosystemtjänster | 5,0 | 0002 |
Examen | 5,0 | 0003 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå och kunskaper motsvarande:- 15 hp skogsbruksvetenskap eller
- 15 hp skogsvetenskap eller
- 15 hp biologi eller
- 15 hp miljövetenskap eller
- 15 hp landskapsarkitektur eller
- 15 hp lantbruksvetenskap eller
- 15 hp naturresurshushållning
samt Engelska B.
Då kursens undervisningsspråk är engelska medges undantag från kravet på svenska för grundläggande behörighet.
Mål
Målet med kursen är att ge studenterna en grundlig förståelse för betydelsen av biologisk mångfald för människors välbefinnande, hoten som finns mot den biologiska mångfalden, samt vilka avvägningar och synergier som finns mellan naturvård och ekosystemtjänster i urbana och rurala landskap. Denna kunskap placeras i sammanhanget om hur biologisk mångfald kan integreras eller segregeras i stad och landsbygd, och hur skogsbruk och förvaltning av stadens grönområden kan ändras för att förbättra livsmiljön för djur och växter. Vi fördjupar oss i viktiga grundläggande koncept, och i behovet av att ha ett brett landskapsperspektiv för att nå ett skogsbruk och en urban grönområdesförvaltning som gynnar både biologisk mångfald och en bredd av ekosystemtjänster.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
kategorisera, diskutera och kritisera olika motiveringar för att bevara den biologiska mångfalden i stad och landsbygd
beskriva och diskutera kategorier av olika hot mot biologisk mångfald inom stads- och landsbygdsmiljöer, och relatera dessa till föreslagna lösningar inom skötsel och förvaltning
förklara och utvärdera för- och nackdelar med ramverket "ekosystemtjänster"
beskriva olika socio-ekologiska begrepp, tillvägagångssätt och mekanismer som är relevanta för att bevara den biologiska mångfalden; och tillämpa denna kunskap på stads- och landsbygdsmiljöer
beräkna och värdera vanliga biodiversitetsindex
beskriva skillnader mellan, och för- och nackdelar med, systematiska kontra traditionella litteraturgranskningar
förklara hur färdigheter i kritiskt tänkande relaterar till, och ligger till grund för, den vetenskapliga metoden och tolkning av värdeladdade resultat
sammanställa och presentera den kunskap som erhållits, både muntligt och skriftligt.
Innehåll
Kursen är utformad för att introducera studenter till de grundläggande begreppen, kontroverserna och tillvägagångssätten som finns för att bevara den biologiska mångfalden och balansera leveransen av ekosystemtjänster i rurala skogar och urbana grönområden. Studenterna lär sig utifrån en rad olika perspektiv vilken roll den biologiska mångfalden spelar. Under kursen får studenterna en överblick över hoten mot skog- och trädlevande växt- och djurarter, och hur dessa hot kan hanteras. Dessutom utforskar vi i kursen vilka avvägningar och synergier som finns mellan olika samhällsmål för rurala skogar och urbana grönområden, inklusive biologisk mångfald, produktion, rekreation, samt klimatnyttor och klimatanpassningar.
De teoretiska och tillämpade aspekterna av all undervisningsverksamhet är utformade för att ge studenterna en fördjupad förståelse av materialet. Kursen omfattar föreläsningar, utomhusövningar, grupp- och självständigt arbete, samt skriftliga och muntliga uppgifter. Under kursen tränar studenterna på vetenskaplig läsning och skrivning. De får en introduktion till relevansen av kritiskt tänkande och systematisk kunskapssammanställning, och får tillämpa den kunskapen i olika uppgifter. Skriftliga och muntliga uppgifter samt grupparbeten är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen samt fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Hunter (2021; 4th edition) Fundamentals of Conservation Biology, John Wiley & Sons, UK. 654 pg (Recommended purchase, limited copies in library)
Everard (2022) Ecosystem Services, Key Issues Routledge, Oxford. 327 pg (PDF free version can be provided)
McCauley, D. J. 2006. Selling out on nature. Nature 443:27-28. (provided in Canvas)
Maguire, L. A., and J. Justus. 2008. Why intrinsic value is a poor basis for conservation decisions. BioScience 58:910-911. (provided in Canvas)
Felton, A., T. Löfroth, P. Angelstam, L. Gustafsson, J. Hjältén, A. M. Felton, P. Simonsson, A. Dahlberg, M. Lindbladh, J. Svensson, U. Nilsson, I. Lodin, P. O. Hedwall, Anna Sténs, T. Lämås, J. Brunet, C. Kalén, B. Kriström, P. Gemmel, and T. Ranius. 2020. Keeping pace with forestry: Multi-scale conservation in a changing production forest matrix. Ambio. (Provided in Canvas)