Mikrobiologi
Mikroorganismer (bakterier, arkéer, virus, jäst, mögel, protozoer och alger) finns överallt omkring oss. Utan mikroorganismer skulle inte djur och växter kunna överleva på vår planet. Samtidigt ställer mikroorganismer till det för oss.
Vi kan bli sjuka och riskera att dö av infektioner. Antibiotikaresistens hos bakterier är ett växande problem samtidigt som mikroorganismerna är kanske vårt största hopp att upptäcka nya effektiva läkemedel. Mikroorganismer används i livsmedelsproduktion men våra livsmedel riskerar också att förskämmas eller t.o.m. förgiftas p.g.a. mikroorganismer. Mikroorganismernas förmåga att producera biogas och etanol nyttjas i omställningen till klimatvänliga drivmedel. I kursen diskuteras positiva och negativa miljöeffekter orsakade av mikroorganismer. Mikrobiologisk kunskap är därför ett oumbärligt verktyg för att kunna säkra vår hälsa, livsmedelsförsörjning och miljö i framtiden.
Kursens teoretiska moment består av föreläsningar med gruppövningar där du får tillämpa dina kunskaper för att kritiskt utvärdera olika frågeställningar kring mikrobiologi. Under de praktiska momenten får du lära dig grunderna i att identifiera och karaktärisera olika typer av mikroorganismer.
Information från kursledaren
Samtliga teoretiska moment (föreläsningar, gruppövningar och seminarier) att hållas i rum C216 på markplan i Biocentrum (karta). Laborationer kommer äga rum i ett av Biocentrums biologiska övningslaboratorier (BÖL) i korridor B på markplan, vilket är direkt till höger när man kommer in genom huvudingången till Biocentrum.
Huvudingången till Biocentrum finns på byggnadens östra sida och är olåst fram till kl 17 på vardagar. Närmaste busshållplats är Campus Ultuna. Lämpliga bussförbindelser går att hitta via ULs hemsida.
Kursens upprop kommer att ske måndagen den 28e april kl. 11:15 i rum C216 i Biocentrum. Var god kontakta kursledaren så snart som möjligt om ni inte kan delta på uppropet.
Obligatoriska moment
1. För godkänd kurs behöver alla studenter ge en muntlig presentation om en tilldelad mikroorganism. Presentationerna är schemalagda till eftermiddagen den 2a juni. Studenter som inte kan närvara den 2a juni ska kontakta kursledaren för schemaläggning av ett alternativt datum.
2. För godkänd kurs behöver alla studenter närvara vid åtminstone fyra av sju laborationstillfällen (2a, 3e, 4e, 5e, 8e, 24e och 25e maj). Vid konstaterad covid-19 infektion kan ytterligare frånvaro accepteras. Vid frånvaro från enskilda laborativa moment kommer studenter att tilldelas teoretiska ersättningsuppgifter. Observera att egen laboratorierock krävs för tillträde till övningslaboratorierna.
Riktat pedagogiskt stöd för icke-SLU studenter
Viktig information för studenter från andra universitet som läser denna kurs: om ni har behov av riktat pedagogiskt stöd så behöver ni kontakta SLUs studieservice så snart som möjligt. Detta gäller även om ni redan har ett tidigare beslut om riktat pedagogiskt stöd från ert hemuniversitet.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1421-40131 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1421
Läsåret 2023/2024
2024-04-26 - 2024-06-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1421 Mikrobiologi, 7,5 Hp
MicrobiologyÄmnen
Biologi BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Mikroorganismernas biologi | 3,5 | 0101 |
Samspelet mellan mikroorganismerna och människan | 1,5 | 0102 |
Laborationer | 2,5 | 0103 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 7,5 hp biokemi eller 7,5 hp cellbiologi.Mål
Kursen skall ge en förståelse för hur mikroorganismer är uppbyggda, förökar sig samt samspelar med den omgivande miljön. Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper och laborativ träning i mikrobiologi.
Efter genomgången kurs skall studenterna kunna:
– beskriva cellstrukturen hos prokaryota och eukaryota mikroorganismer samt redogöra för de huvudsakliga skillnaderna mellan dessa två grupper
– redogöra för mikroorganismernas grundläggande fysiologi, metabolism, genetik och ekologi
– redogöra översiktligt för mikroorganismernas klassificering och systematik
– redogöra för mikroorganismernas inverkan på samhället
– översiktligt beskriva grundläggande teori och genomförande av laboratorietekniker för isolering, karaktärisering och identifiering av mikroorganismer
– kunna analysera och tolka laborativa data för isolering, karaktärisering och identifiering av mikroorganismer
Innehåll
Huvuddelen av kursen utgörs av mikrobiologi med tyngdpunkt på bakterier och svampar men även arkéer, protozoer, alger och virus behandlas. En viktig del av kursen utgörs av laborativa övningar.
Vid föreläsningar och obligatoriska laborationer behandlas följande avsnitt:
metoder för att isolera och studera mikroorganismer
mikroorganismers cellstruktur, fysiologi, metabolism, genetik och tillväxt
mikroorganismernas systematik och taxonomi
mikroorganismernas betydelse för naturliga kretslopp och deras ekologiska interaktioner sinsemellan samt med makroskopiska organismer
metoder för avdödning och desinfektion av mikroorganismer
antimikrobiella substanser och resistensutveckling
mikroorganismernas betydelse för folkhälsa, industri och livsmedelsproduktion
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga deltentamina, godkänt deltagande i laborationer med skriftliga redovisningar. Godkänd närvaro vid obligatoriska kursmoment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kurserna Mikrobiologi 7,5 hp och Mikrobiologi och immunförsvar 10 hp kan på grund av överlappningar inte tillsammans ingå i examen.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för molekylära vetenskaper
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier för kursen BI1421 Mikrobiologi (7,5 hp), VT2023
Betygskriterierna har fastställts av examinator Tomas Linder.
Kurs BI1421 består av två teoretiska moduler (Modul I:“Mikroorganismernas biologi”, 3,5 hp; Modul II: “Samspelet mellan mikroorganismer och människan”, 1,5 hp) samt en laborativ modul (2,5 hp).
Modul I (betygskala U/3/4/5) kommer att examineras i form av skriftlig papperstentamen med följande betygsättning:
- För betyg 3 krävs att man uppnått ca 55 % av möjliga poäng.
- För betyg 4 krävs att man uppnått ca 70 % av möjliga poäng.
- För betyg 5 krävs att man uppnått ca 85 % av möjliga poäng.
Slutbetyget för modul I reflekterar detaljnivån på studentens kunskap inom mikroorganismernas biologi enligt betygskriterierna i tabellen nedan.
Betyg |
Modul I “Mikroorganismernas biologi” (3,5 hp) |
5 |
Studenten kan redogöra i detalj för mikroorganismernas biologi med avseende på cellulär struktur, fysiologi, metabolism, genetik, systematik och ekologi. |
4 |
Studenten kan redogöra för grunderna inom mikroorganismernas biologi med fördjupning inom några av områdena cellulär struktur, fysiologi, metabolism, genetik, systematik och ekologi. |
3 |
Studenten kan redogöra för grunderna inom mikroorganismernas biologi med avseende på cellulär struktur, fysiologi, metabolism, genetik, systematik och ekologi. |
Modul II (betygskala U/G) kommer att examineras i form av en seminarieuppgift om en tilldelad mikroorganism som sedan presenteras i grupp. För godkänt betyg krävs det att studenten kan identifiera, sammanfatta och kommunicera relevant information om den tilldelade mikroorganismen samt diskutera eventuella positiva och/eller negativa aspekter av mikroorganismens förhållande till människan.
Den laborativa modulen (betygskala U/3/4/5) kommer att examineras i form av två kortare skriftliga inlämningsuppgifter (betygskala U/G) samt en något mer detaljerad labbrapport (betygskala U/3/4/5). Labbrapporten utgör 100 % av betyget för den laborativa modulen och kommer att bedömas enligt följande kriterier:
1. Ämneskunskap (betygskala U/3/4/5). Här bedöms den kunskap studenten uppvisar i ämnet mikrobiologi. För betyg över 3 krävs det att studenten demonstrerar kunskap utöver vad som tagits upp inom laborationens skriftliga instruktioner samt under kursens föreläsningar.
2. Analytisk förmåga och kritiskt tänkande (betygskala U/3/4/5). Här bedöms studentens förmåga att tolka era egna resultat, dra slutsatser samt tillämpa dessa slutsatser för att formulera nya frågor och hypoteser.
3. Stil och struktur (betygskala U/3/4/5). Här bedöms studentens förmåga uttrycka sig på ett strukturerat och korrekt akademiskt sätt. Detta innebär t.ex. att använda en formell och opersonlig ton, tydlig och logisk argumentation, rätt användning av tempusformerna preteritum (dåtid) och presens (nutid), undvikande av vaga påståenden, undvikande av talspråk, undvikande av upprepningar eller annan onödig text samt att rätt text finns på rätt plats i rapporten.
4. Användning av källmaterial (betygskala U/3/4/5). Här bedöms studentens förmåga att både använda och referera till lämpliga och relevanta källor. För betyg över 3 krävs det att studenter använder relevanta och lämpliga referenser utöver de som anges i laborationens skriftliga beskrivning, att merparten av faktuella påståenden i studentens text är underbyggda med lämpliga och relevanta referenser samt att referenslistan följer ett konsekvent format.
5. Språk och presentation (betygskala U/G). Här bedöms studentens förmåga att kommunicera tydligt i skrift och med hjälp av figurer.
Samtliga kriterier måste vara godkända för att rapporten som helhet ska vara godkänd. Slutbetyget för rapporten motsvarar det aritmetiska medelvärdet för de fyra första kriterierna med avrundning. För sammanvägt betyg 4 krävs alltså åtminstone två 4or och två 3or alternativt en 5a och tre 3or. För sammanvägt betyg 5 krävs åtminstone två 5or och två 4or.
För en mer detaljerad beskrivning av vad som krävs för godkänt betyg respektive överbetyg för den laborativa rapporten, se nedan.
Slutbetyget för hela kursen motsvarar det viktade aritmetiska medelvärdet för de individuella betygen för modul I och den laborativa modulen (under förutsättning att studenten också är godkänd för modul II).
Bedömning av laborationsrapporter
Studenter uppmanas att använda denna bedömningsmall för att pricka av att deras laboratorierapporter innehåller allt som krävs för godkänt betyg samt riktlinjer för hur de kan höja sina betyg inom kategorierna (1) ämneskunskap, (2) analytisk förmåga och kritiskt tänkande, (3) stil och struktur samt (4) användning av källmaterial. Samtliga kriterier måste vara godkända för att rapporten som helhet ska vara godkänd. Det sammanvägda slutbetyget för rapporten motsvarar det aritmetiska medelvärdet för de fyra kategorierna med avrundning. För sammanvägt betyg 4 krävs alltså åtminstone två 4or och två 3or alternativt en 5a och tre 3or. För sammanvägt betyg 5 krävs åtminstone två 5or och två 4or.
Observera att det inte är tillåtet att kopiera text direkt från andra källor (även genom översättning från engelska till svenska) utan att texten citeras på lämpligt sätt. (Naturvetenskapliga texter innehåller i regel inte direkta citat från andra källor.) Det är inte heller tillåtet att använda mjukvara som tillämpar AI (artificiell intelligens) för att författa rapporten.
1. Krav för godkänt betyg (3)
1.1. Ämneskunskap
- Alla faktuella påståenden i rapporten som rör ämnena biologi och kemi (och andra eventuella naturvetenskaper) är korrekta samt relevanta i de sammanhang som de förekommer i texten.
1.2. Analytisk förmåga och kritiskt tänkande
- Samtliga resultat i rapporten är korrekt tolkade.
1.3. Stil och struktur
- Rapporten innehåller en inledning, metodbeskrivning, resultatbeskrivning samt diskussion (alternativt en kombinerad resultatbeskrivning och diskussion).
- Varje sektion i laboratorierapporten innehåller respektive tillhörande text, t.ex. resultaten rapporteras i resultatbeskrivningen, inte i metodbeskrivningen.
- Samtliga figurer och tabeller i rapporten refereras någonstans i texten.
- Samtliga tabeller i rapporten är numrerade och inkluderar en kortfattad titel som beskriver deras innehåll.
- Samtliga figurer följs av en kortfattad, förklarande bildtext.
- Alla förkortningar i texten definieras första gången de används (undantag: förkortningar av enheter som t.ex. timmar, grader Celsius, millimeter och milliliter samt förkortade släktnamn inom latinska artnamn – se punkt 2.3).
- Latinska släkt- och artnamn är skrivna med kursiv stil.
1.4. Användning av källmaterial
- Rapporten refererar till ett minimalt urval av relevanta litteraturkällor som anges i laboratoriebeskrivningen under ”Ytterligare läsning”.
- Allt källmaterial är samlade i en referenslista i slutet av laborationsrapporten.
- Varje källa i referenslistan måste ange åtminstone (1) efternamn och initialer på första författaren eller motsvarande, (2) årtal då källan publicerades eller motsvarande, (3) namnet på tidskriften om källan är en artikel, (4) volymen på tidskriften om källan är en artikel, (5) åtminstone första sidnumret eller artikelnumret om källan är en artikel eller ett bokkapitel. Beroende på hur studenten väljer att formatera sin referenslista så kan även titel, namn på övriga författare, DOI etc ingå. (För böcker, bokkapitel, rapporter, nyhetsinslag, s.k. ”preprints”, avhandlingar och websidor gäller lite olika regler för den minimala information som behöver anges för varje källa. Se sektion 4.3 i guiden ”How to perform literature searches and cite sources within the biomolecular sciences” för mer information.)
- Varje källa som förekommer i referenslistan måste även refereras till någonstans i texten och tvärtom.
- Referenser i texten använder sig konsekvent av antingen Harvardsystemet (efternamn på åtminstone första författare samt publiceringsår, t.ex. ”Andersson et al. 2023”) eller Vancouversystemet (numrerad efter den ordning de förekommer i texten eller den ordning de förekommer i referenslistan).
- Uttrycken ”ibid.” och ”u.å.” ska inte användas.
- Rapporten innehåller inget olämpligt källmaterial, t.ex. predatoriska tidskrifter. Websidor duger oftast inte som källmaterial. Laborationsbeskrivningen är inte heller en lämplig källa. Se sektion 1 i guiden ”How to perform literature searches and cite sources within the biomolecular sciences” för mer information.
Rättande lärare kan dessutom efterfråga referenser för enskilda faktuella påståenden i texten.
2. Krav för överbetyg (4/5)
Utöver kraven för godkänt betyg ovan så ska rapporten uppfylla ett eller flera krav för varje bedömningskategori.
2.1. Ämneskunskap
- Rapporten innehåller (korrekta och relevanta) faktuella påståenden som hänvisar till information som inte ingår i laboratoriebeskrivningen eller föreläsningsmaterialet.
2.2. Analytisk förmåga och kritiskt tänkande
- Studenten kan identifiera begränsningar och svagheter hos de metoder som använts inom laborationen och kan tolka sina resultat därefter.
- Studenten kan identifiera tveksamma och/eller motstridiga resultat som kan tyda på att metoden inte har fungerat som förväntat.
- Studenten kan ge förslag på ytterligare kontrollexperiment som skulle kunna klargöra eventuella tveksamma och/eller motstridiga resultat.
2.3. Stil och struktur
- Korrekt användning av tempusformer: preterium (dåtid) för att beskriva det egna arbetet under laborationen respektive presens (nutid) för att hänvisa till redan konstaterade/publicerade fakta.
- Rapporten inleds med en kort sammanfattning på 100–200 ord.
- Rapporten innehåller en lista över relevanta förkortningar innan inledningen.
- Släktnamn inom latinska artnamn förkortas efter första förekomsten i texten, t.ex. Escherichia coli blir E. coli. (Förekomst av artnamn i en eventuell sammanfattning räknas ej.)
- Längre förkortningar av släktnamn tillämpas om texten innehåller släktnamn på arter som börjar med samma bokstav, t.ex. Escherichia coli och Entamoeba coli blir Es. coli respektive En. coli.
- Tillverkare och eventuella märkesnamn anges i metodbeskrivningen för särskild apparatur (t.ex. spektrofotometrar, kromatografiutrustning, fluorescensmikroskop) samt inköpta kemikalier, reagenser, odlingsmedier etc.
2.4. Användning av källmaterial
- Rapporten refererar till relevant och lämpligt källmaterial som studenten har hittat på egen hand.
- Samtliga källor i referenslistan är konsekvent formaterade.
Rättande lärare kan dessutom efterfråga referenser för enskilda faktuella påståenden i texten.