Principer för fiskerivetenskap
Information från kursledaren
Welcome to the course Principles of Fisheries Science
How much fishing can fish stocks and ecosystems take in order to still be productive, stable and reproducing? Learn how fish life history traits and fish stock assessment are linked to the scientific advice for the management of sustainable fisheries.
Get ready!
Get ready, the PFS course will start on 4 November when we will meet in Ultuna for an introduction to the course and the first class. A schedule will be uploaded with dates of all the confirmed classes and field activities soon. Save the dates 18-22 Nov (travel on 17 Nov) for the field trip to our research station on the west coast (Lysekil).
Please, contact me and confirm your participation to the course as soon as possible, so I can invite you to the course web platform on Canvas where more info and details will be posted.
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1458 Principer för fiskerivetenskap, 15,0 Hp
Principles of fisheries scienceÄmnen
BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Principer för fiskerivetenskap | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande180 hp
15 hp biologi eller 15 hp miljövetenskap
Engelska 6
Mål
Kursen syftar till att träna studenterna i principer för vetenskapsbaserad fiskeriförvaltning med fokus på övergången till mer hållbara fiskerier och livsmedelssystem. Detta inkluderar insamling och analys av data för att stödja vetenskapliga råd om hållbar användning av fisk- och skaldjursresurser. Kursen inkluderar också ekologiska och socioekonomiska utvärderingar av risker och avvägningar förknippade med alternativa förvaltningsåtgärder i ett ekosystemssammanhang.
Efter avslutad kurs bör studenterna kunna:
Beskriva aspekter av fiskbiologi och fiskars livshistorieegenskaper som är relevanta för fiskpopulationens dynamik och fiskeriförvaltning.
Förklara huvudekologiska reaktioner hos fiskpopulationer på miljömässig variation, inklusive klimatförändringar, och deras konsekvenser för vetenskapliga råd.
Beskriva direkta och indirekta påverkningar av fiske på fiskpopulationer och exploaterade födovävar.
Tillämpa och relatera de huvudsakliga faserna i bedömningen av akvatiska resurser (dvs. datainsamling, analys och vetenskaplig rådgivning) till förvaltningen av hållbara fiskerier.
Analysera fiskeriförvaltningens roll för hållbara livsmedelssystem.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Kursen omfattar principer för fiskerivetenskap, från studier av fiskars livshistorieegenskaper till bedömningen av fiskresurser och utforskar hur dessa principer kopplar till vetenskapliga råd för förvaltning av hållbara fiskerier.
Genomförande
Kursen använder en studentinriktad och interaktiv inlärningsmetod som kombinerar föreläsningar, laborationsövningar, övningar, gruppdiskussioner och exkursioner. Studenterna engageras i individuellt och samarbetsbaserat arbete med komplexa problem kopplade till utvärdering av fiskeresurser och rådgivning för hållbar utveckling inom ramen för ekosystembaserad fiskeriförvaltning.
Kursen är strukturerad i sju delmoduler som integrerar mångdisciplinära kompetenser:
- Introduktion till fiskeriförvaltningsprocesser
- Biologiska enheter för bevarande och förvaltning
- Fiskars livshistorieegenskaper och insamling av biologiska data
- Inriktning, selektivitet och beteende i fisket
- Ekosystemdynamik, biodiversitet och fiskerioceanografi
- Metoder för beståndsskattning och rådgivning för förvaltning
- Ekosystembaserad fiskförvaltning och omvandlande anpassning för hållbar utveckling.
**I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
**
Kursen utvecklar studenternas färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation.
Obligatoriska moment
Fullständigt och godkänt projektarbete och uppgifter. Aktivt deltagande i minst 80% av laborationsarbetena.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Projektarbete, uppgifter och laborationsuppgifter. Om studenten misslyckas med en uppgift kan examinatorn ge studenten en kompletterande uppgift, förutsatt att det är möjligt och det finns skäl till det.
Om studenten har beviljats särskilt pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning har examinatorn rätten att erbjuda studenten ett anpassat test eller alternativ bedömning.
Om ändringar görs i denna kursplan, eller om kursen avslutas, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan men som ännu inte har klarat kursen.
För examination av ett självständigt projektarbete kan examinatorn också tillåta studenten att lämna tilläggsinformation efter deadline. För mer information om detta, se reglerna för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast för den kursomgång som studenten blev antagen och registrerad på.Om det finns särskilda skäl har studenterna rätt att delta i moment med obligatorisk närvaro när kursen ges igen. Läs mer i Handbok för utbildningsplanering och administration.
Studenterna förväntas delta i ett veckolångt besök med laboratorieaktiviteter vid Havsfiskelaboratoriet (Lysekil) och en dagsexkursion till Sötvattenslaboratoriet (Drottningholm). Alla aktiviteter utanför Ultuna campus är inkluderade och organiseras av den kursansvariga avdelningen.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för akvatiska resurser
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Main text book: Marine Fisheries Ecology Authors: Simon Jennings, Kaiser Michel, John D. Reynolds ISBN: 978-0-632-05098-7 *
*
The textbook will be integrated with literature provided during the course