Trädgenetik och evolution
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1467 Trädgenetik och evolution, 7,5 Hp
Tree genetics and evolutionÄmnen
BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå och- Biologi 2, alternativt Biologi B
- Kemi 2, alternativt Kemi B
Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om träds evolution, genetik och biologi samt deras egenskaper och roll,
både i naturliga och i hållbart brukade skogsekosystem.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva livsprocesser och tillväxt hos träd med utgångspunkt från inre fysiologiska och yttre miljöfaktorer som abiotisk och biotisk stress.
- beskriva genetisk nedärvning, den genetiska variationens bakgrund samt dess nyttjande inom trädförädling.
- redogöra för kopplingen mellan urval och evolution, bildningsmodeller för olika arter, evolutionära begränsningar samt kunna lösa enkla evolutionära problemställningar.
- beskriva huvudsakliga skillnader och likheter mellan växt-, svamp- och djurrikena samt visa en övergripande förståelse för deras evolutionära förhållanden.
- redogöra för principerna för vetenskapligt kunskapssökande och skrivande.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Innehållet i kursen ger kunskaper om trädbiologi, och trädens egenskaper och roll i skogsekosystem och skogens hälsa på flera olika nivåer: molekylära, fysiologiska och ekologiska. Innehållet bygger på förståelse om huvudsakliga skillnader och likheter mellan växt-, svamp- och djurrikena som introduceras i början av kursen.
Kursinnehållet tar upp hur de biologiska förutsättningarna, vad gäller trädens genetik, fotosyntes, vattentransportoch näringsupptag, styr skogarnas hållbara nytta för människor och samspelet mellan naturens olika organismer.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, övningar, exkursioner, studiebesök, självstudier av kurslitteratur, gruppstudier av vetenskapliga artiklar, samt skrivande av rapporter.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser
- Analytisk förmåga: Studenterna lär sig att analysera data och dra slutsatser baserade på vetenskaplig evidens.
- Problemlösning: Kursen uppmuntrar kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga, där studenterna utmanas att lösa praktiska och teoretiska problem inom trädbiologi och genetik.
- Kommunikation: Genom rapportskrivning och gruppdiskussioner utvecklar studenterna sina färdigheter i att effektivt kommunicera vetenskaplig information, både skriftligt och muntligt.
- Samarbete: Kursen främjar samarbete genom grupparbeten och projekt, där studenterna lär sig att arbeta tillsammans för att uppnå gemensamma mål.
- Självständigt lärande: Studenterna uppmuntras att ta ansvar för sitt eget lärande genom självstudier och reflektion, vilket stärker deras förmåga att arbeta självständigt..
Följande moment är obligatoriska
- Exkursion
- Projektarbete
Samverkan med det omgivande samhället sker genom studiebesök och föreläsningar från samhällsaktörer.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, godkända skriftliga inlämningsuppgifter och fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inteblivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn geett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagitsenligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att görakompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi