Trädbiologi och vedbildning
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1468 Trädbiologi och vedbildning, 7,5 Hp
Tree Biology and Wood FormationÄmnen
BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på grundnivå och- Biologi 2, alternativt Biologi B
- Kemi 2, alternativt Kemi B
Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om trädbiologi och hur ved är uppbyggd och bildas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva strukturen av cellväggen i vedceller samt dess roll i trädens tillväxt, härdighet och anpassning till stress.
- redogöra för diverse förädlingstekniker, inkluderat generering av kloner, fenotyp-baserad förädling och användandet av molekylära markörer.
- analysera cellväggens evolution i träd och dess relation till anpassning, vedbildning och övergripande trädstruktur.
- beskriva skillnader i vedanatomi och virkesegenskaper hos de vanligaste trädarterna som används i skogsindustrin.
- förklara lokal anpassning i träd och deras roll i genetisk mångfald för att förbättra motståndskraften till klimatförändringar. utvärdera principerna för generering av kloner och dess tillämpning för att bibehålla genetisk information och förbättra egenskaper hos träd.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Innehållet i kursen ger kunskaper om vedens anatomi, cellväggsutveckling och förädlingstekniker för träd, med ett fokus på vedbildning och virkesegenskaper. Kursen fokuserar vidare på biologiska och genetiska mekanismer, vilka är drivande för trädförädling och vedbildning. Kursen omfattar molekyl- till ekologiska nivåer. Innehållet i kursen omfattar strukturen och evolutionen av vedens cellvägg, dess roll i trädens tillväxt och härdighet samt hur cellväggen anpassar sig till förändringar i växtmiljön. Studenter kommer att utforska tekniker i trädförädling, som generering av kloner och fenotyp-baserad förädling samt moderna metoder som genetisk manipulation. Kursen tar upp lokala anpassningsmekanismer i träd, vilket inkluderar rollen av genetisk mångfald i anpassningen och motståndskraften till klimatförändringar.
Kursen innefattar också evolutionen av vedens cellvägg i förhållande till vedbildning och virkesegenskaper, och hur dessa förhåller sig till olika arters ekologiska och strukturella anpassningar. Studenter kommer lära sig att tillämpa dessa principer på skogsbruk, med fokus på förbättringar i vedkvalitet och hållbarhet genom förädlingsstrategier.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:föreläsningar, övningar, exkursioner, självstudier av kurslitteratur, gruppstudier av vetenskapliga artiklar, samt skrivande av rapporter.
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser
- Analytisk förmåga: Studenterna lär sig att analysera data och dra slutsatser baserade på vetenskaplig evidens
- Problemlösning: Kursen uppmuntrar kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga, där studenterna utmanas att lösa praktiska och teoretiska problem inom trädbiologi och vedbildning.
- Kommunikation: Genom rapportskrivning och gruppdiskussioner utvecklar studenterna sina färdigheter i att effektivt kommunicera vetenskaplig information, både skriftligt och muntligt.
- Samarbete: Kursen främjar samarbete genom grupparbeten och projekt, där studenterna lär sig att arbeta tillsammans för att uppnå gemensamma mål.
- Självständigt lärande: Studenterna uppmuntras att ta ansvar för sitt eget lärande genom självstudier och reflektion, vilket stärker deras förmåga att arbeta självständigt.
Följande moment är obligatoriska
- Exkursion
- Laborationer
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkänd skriftlig tentamen
- Godkända skriftliga inlämningsuppgifter
- Fullgjorda obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi