Arbetsledning och kommunikativ kompetens inom djuromvårdnad
Information från kursledaren
Hej och välkomna till kursen!
Kursintroduktionen startar på onsdag 24 mars kl 13.15 på Zoom och all information kommer att ske via kursens Canvassida.
Vi ses då!
Bästa hälsningar kursledningen
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
DO0123-40029 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för DO0123
Läsåret 2023/2024
Arbetsledning och kommunikativ kompetens inom djuromvårdnad (DO0123-40010)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Arbetsledning och kommunikativ kompetens inom djuromvårdnad (DO0123-40118)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Arbetsledning och kommunikativ kompetens inom djuromvårdnad (DO0123-40028)
2022-03-24 - 2022-06-05
Kursplan och övrig information
Kursplan
DO0123 Arbetsledning och kommunikativ kompetens inom djuromvårdnad, 7,5 Hp
Supervising work and Communicative Competence within veterinary nursingÄmnen
DjuromvårdnadUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Arbetsledning | 3,5 | 0102 |
Kommunikativ kompetens | 4,0 | 0103 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 90 hp inom djuromvårdnad varav 30 hp i sjukvårdslära och verksamhetsförlagd utbildning.Mål
Syftet med kursen är att utveckla studentens förmåga i kommunikation och rådgivning samt ge kunskap om vad som krävs för att kunna fullgöra arbetsuppgifter som arbetsledare inom djursjukvården.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
förklara kommunikationsvetenskapliga teorier, med fokus på kommunikation inom djurens hälso- och sjukvård,
beskriva förutsättningar och begränsningar för effektiv kommunikation, identifiera problem som kan uppkomma vid kommunikation inom djurens hälso- och sjukvård med fokus på rollen som kommunikatör och rådgivare samt föreslå och motivera lösningar på dessa problem,
planera och strukturera rådgivningsinsatser i kommunikation med djurägare,
redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang,
-översiktligt redogöra för och tillämpa lagar och författningar som berör arbetsrätt och arbetarskydd inom djurens hälso- och sjukvård,
beskriva för innebörden av basala ekonomiska begrepp,
reflektera kring olika arbetsuppgifter inklusive kvalitetssäkring som en arbetsledare eller medarbetare i ett arbetslag inom djurens hälso- och sjukvård ska kunna utföra, samt identifiera de problem som kan behöva hanteras och föreslå och motivera lösningar på dessa problem.
Innehåll
Vid föreläsningar, obligatoriska övningar och problembaserad undervisning behandlas grundläggande teoretiska perspektiv och former för kommunikation och rådgivning. Vid övningar prövas och diskuteras olika samtalsmetoder. Studenten planerar en rådgivningsinsats samt tränar på förmågan att kritiskt reflektera över olika arbetssätt och betydelsen av kommunikativ kompetens. I kursen ingår undervisning om organisationsstrukturer, grundläggande företagsekonomi och arbetsledande funktioner samt arbetsmiljölagstiftning. Studenten tränar på att reflektera, ur ett vetenskapligt synsätt, över hur rutiner kan utarbetas för att kvalitetssäkra det dagliga arbetet inom djursjukvård.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Undervisningen kommer främst att ske på svenska, men vissa föreläsningar samt kurslitteratur kommer att vara på engelska.Generella regler och riktlinjer för examination och betygssättning finns i regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU.
Förkunskapskravet uppfylls även av den som har en tvåårig djursjukvårdarexamen.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för kliniska vetenskaper
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Lärandemål Efter genomgången kurs ska studenten… |
||||||||
|
Lärandemål 1 |
Lärandemål 2 |
Lärandemål 3 |
Lärandemål 4 |
Lärandemål 5 |
Lärandemål 6 |
Lärandemål 7 |
|
|
Förklara kommunikations-vetenskapliga teorier, med fokus på kommunikation inom djurens hälso-och sjukvård |
Beskriva förutsättningar och begränsningar för effektiv kommunikation, identifiera problem som kan uppkomma vid kommunikation inom djurens hälso- och sjukvård med fokus på rollen som kommunikatör och rådgivare samt föreslå och motivera lösningar på dessa problem |
Planera och strukturera rådgivnings-insatser i kommunikation med djurägare |
Redogöra för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang |
Översiktligt redogöra för och tillämpa lagar och författningar som berör arbetsrätt och arbetarskydd inom djurens hälso- och sjukvård |
Beskriva för innebörden av basala ekonomiska begrepp |
Reflektera kring olika arbetsuppgifter inklusive kvalitetssäkring, som en arbetsledare eller medarbetare i ett arbetslag inom djurens hälso- och sjukvård ska kunna utföra, samt identifiera de problem som kan behöva hanteras och föreslå och motivera lösningar på dessa problem |
|
Betygskriterier |
||||||||
Betyg |
Lärandemål 1 |
Lärandemål 2 |
Lärandemål 3 |
Lärandemål 4 |
Lärandemål 5 |
Lärandemål 6 |
Lärandemål 7 |
|
G |
Förklarar kommunikations- vetenskapliga teorier, med fokus på kommunikation inom djurens hälso-och sjukvård |
Beskriva förutsättningar och begränsningar för effektiv kommunikation, identifiera problem som kan uppkomma vid kommunikation inom djurens hälso- och sjukvård med fokus på rollen som kommunikatör och rådgivare samt föreslå och motivera lösningar på dessa problem |
Planerar och strukturerar rådgivnings-insatser i kommunikation med djurägare |
Redogör för teorier, modeller och begrepp som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang |
Redogör översiktligt för och tillämpa författningar som berör arbetsrätt och arbetarskydd inom djurens hälso- och sjukvård |
Beskriver innebörden av basala ekonomiska begrep |
Reflekterar kring olika arbetsuppgifter inklusive kvalitetssäkring, som en arbetsledare eller medarbetare i ett arbetslag inom djurens hälso- och sjukvård ska kunna utföra. Identifierar de problem som kan behöva hanteras i rollen som arbetsledare samt föreslå och motivera lösningar på dessa problem |
|
Examinationsformer för de olika lärandemålen |
||||||||
|
Lärandemål 1 |
Lärandemål 2 |
Lärandemål 3 |
Lärandemål 4 |
Lärandemål 5 |
Lärandemål 6 |
Lärandemål 7 |
|
|
Reflektionsforum 1, 2 och 3.
|
Samtliga obligatoriska moment
|
Seminarium Arbetsrätt och arbetsledning, Grupparbete Investering i kliniken, case och reflektionsforum 1. |
Seminarium Arbetsrätt och arbetsledning, Grupparbete Investering i kliniken, case och reflektionsforum 2. |
Grupparbete Investering i kliniken |
Samtliga obligatoriska moment
|
|
|
För godkänd kurs krävs |
||||||||
|
Lärandemål 1 |
Lärandemål 2 |
Lärandemål 3 |
Lärandemål 4 |
Lärandemål 5 |
Lärandemål 6 |
Lärandemål 7 |
|
|
Aktivt deltagande vid de obligatoriska momenten. |
Godkänd individuell redovisning och opponering samt aktivt deltagande vid samtliga obligatoriska moment |
Godkänd individuell redovisning och opponering samt aktivt deltagande vid de obligatoriska momenten. |
Godkänd individuell redovisning och opponering samt aktivt deltagande vid obligatoriskt moment. |
Godkänd individuell redovisning och opponering samt aktivt deltagande vid samtliga obligatoriska moment |
|
Litteraturlista
- Ingen obligatorisk litteratur men se tips i kommentaren Författare: Flera olika Kommentar: I kursen finns ingen obligatorisk kurslitteratur men följande böcker kan vara bra att använda sig av under kursens gång.
Arbetsledning/ekonomi
• Veterinary Practice Management. Catherine R.Coates. 2012. CABI. ISBN: 9781845939809. Finns att tillgå som E-bok via SLU-biblioteket.
• Organisation och ledning i sjukvård. Mats Alvesson och Stella Cizinsky. 2018. Studentlitteratur. ISBN: 9789144120195 • Organisationshälsa – En bok om hållbart arbetsliv. Jan Winroth. 2018. Studentlitteratur. ISBN:9789144121147 • Arbetsrätt i praktiken – En handbok. Lars Viklund, Martin Wästfelt. 2018. 20e upplagan. Studentlitteratur. ISBN: 9789144127965 • Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Red: Anne-Marie Broström, Gun Nordström och Bodil Wilde-Larsson. 2017. Andra upplagan. Studentlitteratur. ISBN: 9789144116181 Kommunikation • Grundläggande kommunikation – inom omvårdnad. Catherine McCabe och Fiona Timmins. 2015. Studentlitteratur. ISBN: 9789144086095 • Handbook of Veterinary Communication Skills. Carol Gray & Jenny Moffet. 2010. Wiley Blackwell. ISBN: 9781405158176 • Patientkommunikation i praktiken. Inger Larsson, Lars Palm, Lena Rahle Hasselbalch. 2016. Studentlitteratur. ISBN: 9789144113951 • BSAVA Textbook of Veterinary Nursing. 6. ed. Cooper, B., Mullineaux, E. & Turner, L. (2020). British Small Animal Veterinary Association. ISBN: 9781905319268. Kap 9 (även kap 9 i BSAVA. 5. ed) Kommunikation/inlärning • Hälsopedagogik. Sidsel Tveiten. 2018. Studentlitteratur. ISBN: 9789144117041