Marknadsföring
Information från kursledaren
Välkomna till kursen!
Hej! Varmt välkomna till kursen! Vi träffas för introduktionsföreläsning i zoom tisdag 3 november 09:15-12:00. https://slu-se.zoom.us/j/3880265910 Meeting ID: 388 026 5910 Passcode: 2345 Hälsningar Annie Roos annie.roos@slu.se
2020-10-05
Welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences
Here you find important information that will be useful before arriving to Sweden and while you are a student. https://student.slu.se/en/studies/new-student/check-list/ • You need to have a student account in order to access Ladok Student at SLU and to sign up for exams. • You must be admitted and registered to attend the course. Unregistered students may NOT stay on the premises, for reasons of insurance. • You have to register yourself via Ladok Student. The self-registration is open 5 workdays before the start of the course and 3 days after. If you have been admitted to the course with conditions, you cannot register online and must contact the course leader who decides if you can still register. Only registered students can participate in the course and have access to, for example, Canvas. • If you want to receive text messages with updates for the course, for example in case of cancelled lectures or room changes, please check that the correct mobile number is in Ladok Student as well as your e-mail adress. • During the second week of the course there will be a mandatory control of attendance. If you don´t participate in the control you risk losing your place on the course. • If you need special support, please inform the course leader at the start of the course, so that special arrangements can be made for example at the examination. Certificates from Nais shall be displayed every time. https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/ • If you cancel the course, you should immediately notify the course leader via email, who in turn informs the educational administration to register a course break in Ladok. • You are automatically registered for the ordinary exams in Ladok Student. You can find your anonymous code in Ladok Student. Please note that you still have to register yourself for the re-exam in Ladok Student. This applies only to exams and re-exams within the department of economics. • Corrected exams can be collected by contacting ekon-adm@slu.se. Usually they will scan your exam and send it to you by e-mail. If you have any questions, please contact the administration by emailing ekon-adm@slu.se
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0428-20116 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0428
Läsåret 2024/2025
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2019/2020
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
2017-10-30 - 2018-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0428 Marknadsföring, 15,0 Hp
MarketingÄmnen
FöretagsekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen | 5,0 | 0302 |
Seminarium | 3,0 | 0303 |
Projektarbete | 7,0 | 0304 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
kunskaper motsvarande allmän behörighetMål
Kursen erbjuder en övergripande introduktion till marknadsföring.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
förstå och redogöra centrala begrepp och modeller inom marknadsföringsområdet
redogöra för marknadsföringens funktion i företag, organisationer och i samhällsekonomin
visa förmåga att tillämpa begrepp och modeller på frågeställningar i marknadsföring
Innehåll
Kursen innehåller:
Centrala begrepp som är grundläggande inom marknadsföring såsom positionering, differentiering, segmentering, varumärke, prissättning, produktutveckling, kommunikation, påverkansåtgärder och distributionskanaler samt företagsetik och hållbar utveckling utifrån ett "triple bottom line"- perspektiv.
Metoder och modeller för marknadsanalys och marknadsföringsplan. Centrala begrepp, metoder och modeller åskådliggörs i exempel från stora så väl som små- och medelstora företag inom jordbruk-, livsmedels-, skogs- och naturresursområdet
Kursen genomförs i kombination av schemalagda aktiviteter såsom föreläsningar och seminarier samt självstudier såsom litteraturstudier och förberedelser. Dessutom förväntas studenten genomföra och redovisa övningsmoment och/eller projekt arbete i grupp med stöd av handledning.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkänt seminarie-/övningsmoment och/eller planering, handledning och redovisning av projektarbete, samt aktiv närvaro på gästföreläsningar.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier för FÖ0428
Kursmål |
3 |
4 |
5 |
Tentamen U/3/4/5 |
Redogöra betydelsen av centrala begrepp och modeller inom marknadsföring; redogöra för marknadsföringens funktion i företag, organisationer och samhällsekonomin |
Redogöra förutsättningar och betydelsen av centrala begrepp och modeller inom marknadsföring; redogöra för marknadsföringens funktion i företag, organisationer och samhällsekonomin |
Redogöra förutsättningar och betydelsen av centrala begrepp och modeller inom marknadsföring; kritiskt redogöra för betydelsen av marknadsföringens funktion i företag, organisationer och samhällsekonomin |
Obligatoriska Moment G/U |
Aktiv närvaro |
|
|
Projektarbete G/U |
Sammanställa en marknadsföringsplan som är tydligt disponerad och välskriven samt göra detta under given tidsperiod. Studenten kan sätta upp väl anpassade mål för en organisations marknadsföring och med grund i dessa genomföra utförliga analyser samt föreslå väl avvägda strategier, program och kontroller av måluppfyllelse. Studenten kan tydligt redogöra för sina slutsatser och ge välstrukturerad och konstruktiv återföring till andra studenter |
Litteraturlista
- Principles of Marketing: Scandinavian edition (2nd edition). Författare: Kotler, P., Armstrong, G., och Parment ISBN: Pearson Education Ltd, UK Kommentar: Följande bok går också bra: Philip Kotler, Anders Parment. 2017. Marknadsföring: teori, strategi och praktik.