Hållbarhetsrapportering och finansiell redovisning
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Sustainability and financial reporting!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information:
The student account
You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, see here: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/
Registration for the course
Self-registration for the course is done in Ladok between 2021-08-16 and 2021-08-30. Remember that you must be admitted and registered to take the course.
If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review them and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
Educational support
If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made. For educational support for an exam, contact the educational administrator at econ-edu@slu.se along with your certificate from Nais 15 workings days prior to the examination. More information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Exams
You will automatically be registered for the first exam of the course in Ladok Student. You can find your anonymity code in Ladok Student. Please note that you still have to register yourself for the re-exam in Ladok Student. This applies only to exams and re-exams within the Department of Economics.
Corrected exams can usually be collected Wednesdays from 12.30 - 14.30 in room D416 or D417 in Ulls Hus. Due to Covid, it is best to contact econ-edu@slu.se to get help with collection of your exam.
Are you a new student? Find more information here: https://student.slu.se/en/studies/new-student/uppsala/.
Corona
Kindly note that some of the teachings will be at Campus approx once a week. See schedule dated August 19th. For other Corona, information sees the student web.
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards,
The administration
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0460-10241 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0460
Läsåret 2023/2024
Hållbarhetsrapportering och finansiell redovisning (FÖ0460-10370)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Hållbarhetsrapportering och finansiell redovisning (FÖ0460-10154)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2020/2021
Hållbarhetsrapportering och finansiell redovisning (FÖ0460-10199)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Hållbarhetsrapportering och finansiell redovisning (FÖ0460-10183)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0460 Hållbarhetsrapportering och finansiell redovisning, 15,0 Hp
Sustainability and Financial reportingÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 180 högskolepoäng, av vilka 90 högskolepoäng i företagsekonomi, och av dessa minst 30 poäng i ekonomistyrning och redovisning. Engelska 6.Mål
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupad kunskap inom såväl hållbarhetsredovisning som finansiell redovisning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Analysera hållbarhetsrapporter.
Bedöma en organisations påverkan på intressenterna.
Föreslå praktiska lösningar för att implementera hållbarhetsrapportering i företagens kontrollsystem.
Jämföra och kontrastera finansiell redovisning och hållbarhetsrapportering.
Betrakta redovisning från ett bredare ekonomiskt och socialt perspektiv.
Genomföra avancerade analyser av finansiella rapporter.
Illustrera beroendet mellan konton i den finansiella redovisningen och syntetisera logiken i redovisningsprinciper.
Utveckla kritiska analytiska färdigheter i att tillämpa teoretiska kunskaper för att lösa aktuella praktiska problem
Jämföra behoven inom intern- och externredovisning, samt visa kopplingarna mellan intern- och externredovisning.
Innehåll
Kursen består av två delar: hållbarhetsrapportering och finansiell rapportering. Kursen börjar med hållbarhetsrapportering, med ett fokus på både historiska perspektiv och praktiskt tillämpning av hållbarhetsrapportering och reglering, samt dess teoretiska utgångspunkter. Därefter följer finansiell rapportering, med ett fokus på historiska perspektiv och logiken i redovisningens principer, samt på framtagandet och analys av finansiella rapporter. Fokus kommer att vara på International Financial Reporting Standards (IFRS), med fokus särskilt på värdering inom jord- och skogsbruk och resurser. Vidare läggs fokus på analys av finansiella rapporter från ett investerarperspektiv. Kopplingar mellan hållbarhetsrapportering och finansiella rapportering kommer att göras ur ett teoretiskt perspektiv.
Kursen genomförs med hjälp av föreläsningar, seminarier och egna studier.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen. Godkända inlämningsuppgifter. Aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter sista kurstillfället. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav inom två år efter det sista kurstillfället.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Förkunskapskravet på 30 hp ekonomistyrning och redovisning kan även uppfyllas genom kursen FÖ0373 Lantbruksekonomi och driftsplanering.Betygskriterier
Course Grade
SUSTAINABILITY AND FINANCIAL REPORTING
COURSE CODE = FÖ0460
Your grade will be determined based on a Term paper, Q/A, cases and final exam as follow
Financial accounting 5 HP |
Presentation* |
Content |
Points |
Q/A F1 AFA |
Seminar 1 |
|
5 |
Case F 1 from AFA |
Seminar2 |
(Bookkeeping farm) |
5 |
Case F2 from AFA |
Seminar 6 |
(Fair value forest) |
5 |
Termpaper |
October 23 |
|
10 |
Exam |
|
Written exam |
25 |
Total points |
|
|
50 |
|
|
|
|
Sustainability 10 HP |
|
|
|
Q/A S1 FAR |
Seminar2 |
|
5 |
Q/A S2 from FAR |
Seminar3 |
|
5 |
Q/A S3 from UGO |
Seminar 4 |
|
5 |
Q/A S4 from FHA |
Seminar 5 |
|
5 |
Q/A S5 from AFA |
Seminar 6 |
|
5 |
Case S1 from UGO |
Seminar 4 |
(Sustainability reporting) |
9 |
Case S2 from FHA |
Seminar 5 |
(Externalities) |
8 |
Case S3 from FAR |
Seminar 6 |
(Circular economy) |
8 |
Exam |
|
Written exam |
50 |
Total points |
|
|
100 |
*Upload deadline the day before the seminars in the schedule. |
Total points for full course 15 Cr is 50 plus 100 = 150 points
Scale Financial reporting segment 5 Cr
U Fail below 25 points
3 Pass 25-32 points
4 Pass with credit 33- 39 points
5 Pass with distinction 40-50 points
Scale Sustainability segment 10 Cr
U Fail below 50 points
3 Pass 50 – 65 points
4 Pass with credit 66 – 79 points
5 Pass with distinction 80- 100 points
Combined scale 5+10 Cr whole course, both segments must be passed
3 Pass 75 – 97 points
4 Pass with credit 98 – 119 points
5 Pass with distinction 120- 150 points
Grading criteria
On sustainability reporting and theory 10 Cr:
|
Stakeholder impact |
Current issues |
Internal & external reporting needs |
Extra |
Critically reflect upon and discuss the entity's stakeholder impact, using suitable theories. |
Critically reflect upon and discuss the current issues in practice, using relevant terms. |
Show a developed understanding of internal reporting and external reporting needs, through critically reflect upon and discuss these processes, using relevant theories. |
Pass |
Assess the entity's stakeholder impact. |
Develop critical analysis skills in applying theoretical knowledge to current issues in practice. |
Compare internal reporting and external reporting needs, demonstrating the links between internal and external reporting. |
|
Disclosures |
Implementation |
Compare & contrast |
Economic & social perspective |
Extra |
Critically reflect upon and show a developed understanding of sustainability reporting disclosures. |
Critically analyze, discuss and compare different practical implementations of sustainability reporting demands in management control systems, using relevant theories. |
Critically reflect upon and discuss similarities and differences between financial reporting and sustainability reporting, using relevant terms. |
Be able to analyze and discuss accounting from a broader economic and social perspective. |
Pass |
Analyze sustainability reporting disclosures. |
Propose solutions for practical implementation of sustainability reporting demands in management control systems. |
Compare and contrast financial reporting and sustainability reporting. |
Examine accounting from a broader economic and social perspective. |
Requirements for a grade 3: 'Pass' on all seven grading criteria.
Requirements for a grade 4: 'Pass' on all seven grading criteria, plus three of the 'Extra'-criteria.
Requirements for a grade 5: 'Pass' on all seven grading criteria, plus five of the 'Extra'-criteria.
Agriculture and forest accounting 5 Cr
|
Analyzing financial statements |
Accounts & financial reporting |
Current issues |
Internal & external reporting needs |
Extra |
Critically reflect upon and show a developed understanding of the process of analyzing financial statements. |
Be able to analyze the interrelatedness of accounts within financial reporting, using suitable theoretical tools. |
Critically reflect upon and discuss the current issues in practice, using relevant terms. |
Show a developed understanding of internal reporting and external reporting needs, through critically reflect upon and discuss these processes, using relevant theories. |
Pass |
Conduct advanced analysis of financial statements. |
Illustrate the interrelatedness of accounts within financial reporting and synthesize the logics of accounting principles. |
Develop critical analysis skills in applying theoretical knowledge to current issues in practice. |
Compare internal reporting and external reporting needs, demonstrating the links between internal and external reporting. |
Requirements for a grade 3: 'Pass' on all four grading criteria.Requirements for a grade 4: 'Pass' on all four grading criteria, plus two of the 'Extra'-criteria.
Requirements for a grade 5: 'Pass' on all four grading criteria, plus three of the 'Extra'-criteria.
Litteraturlista
- Compendium Författare: Arne Fagerström Kommentar: There is no literature besides the compendium. It will be available for students at
the course start in Canvas. If you need earlier access contact Arne Fagerström by
e-mail arne.fagerstrom@gmail.com
- Compendium Författare: Arne Fagerström Kommentar: There is no literature besides the compendium. It will be available for students at
the course start in Canvas. If you need earlier access contact Arne Fagerström by
e-mail arne.fagerstrom@gmail.com