Food Planning
Information från kursledaren
Hi everyone, just wanted to let you know that the Canvas page is now up, looking forward to meeting you all on Monday, where we will go through the all the practicalities of the course.
// Håkan Jönsson & Love Silow
Dear food planning students,
greetings on the new year! Hope you are ready for an exciting semester. The FS0002 Food Planning course, starts on January 15. We will meet in Craafordsalen, Articum/Navet, 1 pm. All course literature is available via online resources. The canvas page for the course will soon be published.
Welcome!
/Håkan Jönsson and Love Silow
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FS0002-30069 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FS0002
Läsåret 2022/2023
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
2022-01-17 - 2022-03-23
Kursplan och övrig information
Kursplan
FS0002 Food Planning, 15,0 Hp
Food PlanningÄmnen
Landskapsarkitektur Matstudier Food studiesUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Introduktion till food planning från lokal till global nivå | 4,0 | 0001 |
Planeringsverktyg och scenarieplanering | 5,0 | 0002 |
Kritisk analys av food planning | 6,0 | 0003 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varav 90 hp inom något av följande:- naturvetenskap
- samhällsvetenskap
- teknologi
- mat- och måltidsvetenskap
samt Engelska 6.
Mål
Kursens syfte är att bygga upp kunskap och förståelse för sambandet mellan matens landskap, planering, marknad och samhälle. Genom tillämpningen av olika verktyg ges grund för att analysera komplexa samband mellan matlandskap på olika nivåer (individers mikronivå, lokal och regional makronivå och nationell och internationell mesonivå) och beteende, kultur och konsumentrörelser, företagande och politik. Vidare skall kursen ge färdigheter i att kunna utvärdera, jämföra och kritisk granska exempelvis strategier relaterade till matens produktion, konsumtion och planering i olika sammanhang (i.e. på mikro-, makro- och mesonivå). Med maten som analytisk lins skall kursen ge förståelse för hur rumslig respektive strategisk planering kan bidra till hållbar utveckling utifrån flera olika dimensioner (sociala, ekonomiska och miljömässiga) genom väl underbyggda och realistiska åtgärdsförslag.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Använda och utveckla strategier och tillämpa planverktyg som kan bidra till hållbara landskap på olika nivåer.
Förstå och utvärdera hur individers och organisationers beteenden påverkar och påverkas av matlandskap.
Identifiera hur olika incitament kan påverka och bidra till hållbara matlandskap och samhällen.
Innehåll
Kursen omfattar föreläsningar, workshops och litteraturseminarier, studiebesök, gruppuppgifter och projektarbeten.
Kursen behandlar olika aspekter av beteenden i matlandskap. Som utgångspunkt används olika nivåer, från individen (mikronivå) till lokala och regionala (makronivå), nationella och internationella landskap (mesonivå). Kursen ger verktyg till att förstå och analysera konsumentbeteenden och konsumentrörelser (exempelvis medborgarengagemang i mat och utvecklingen av alternativa matnätverk) och hur dessa påverkar matlandskap. Vidare ger kursen verktyg till att analysera och utvärdera matlandskap och hur maten kan användas som utgångspunkt i lokal och regional planering. Genom projektarbeten tillämpas kunskap och verktyg för landskapsanalys med maten som lins. Dessa analyser ligger till grund för att upprätta strategier, planer och åtgärdsförslag för utvecklingen av hållbara matlandskap. Kursen problematiserar de komplexa och dynamiska förhållandena mellan individ, matkonsumtion och -produktion, entreprenörskap, planering och politik.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända obligatoriska presentationer och inlämningar i grupp- och projektarbeten.
Deltagande i seminarier och godkända seminarierapporter.
Deltagande i obligatoriska workshops och studiebesök.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övergångsbestämmelser
• Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.• Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen Foodscapes 1 är rekommenderat förkunskapskrav.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle