Foodscapes 2
Kursen kommer att bestå av olika temaveckor, dessa veckor kan härledas till olika utmaningar som presenterats i ovanstående agendor. Förståelsen och analyserna i kursen kommer att fördjupas genom tillägg av perspektiv från Critical Food Studies. De utvalda utmaningarna kommer att kopplas till fysiska landskap och platser genom fallstudier.
Kursen kommer att undervisas genom litteraturseminarier, föreläsningar och fältstudier. Bedömningar kommer att genomföras genom uppgifter (individuellt och i grupp) under hela kursen, med en skriftlig slutuppgift baserad på litteraturstudier och diskussioner under de olika temaveckorna.
Hur väl studenten lyckas med att nå kursens målsättningar beror på förmågan att framställa och relatera nyckelkoncepten till den problemställning eller det ämne som studenten har intresse av att utforska. Det här betyder att det är centralt att lära sig att tänka på koncept som ett flexibelt verktyg för en kritisk analys och kreativt arbete, istället för någonting som enbart ska memoreras.
Litteraturseminarier, fältstudier och uppsatsseminarier är obligatoriska.
Information från kursledaren
Hello, hope everybody is well and excited to start a new term.
The schedule is now updated with classrooms, we will meet on Monday 2/9 at 10.15 in Nordan, if you have any urgent questions don´t hesitate to ask, otherwise we will address and go through it all on the introduction.
Looking forward to get started
Kind regards Love & Ingrid
Hi again, just letting you know that the schedule is now available, there might be some minor changes and the classrooms will be added in good time before we start.
enjoy the rest of the summer, we are looking forward to meeting you in a couple of weeks
// Love Silow & Ingrid Sarlöv Herlin
Hi every body hope you all having a good summer. We are looking forward to meet you all and to continue and deepen our discussions regarding the connections between; food, people and landscapes.
All literature on the course will be available free of charge either online or as pdfs.
The schedule will be posted soon; I'm just waiting on some final confirmations.
kind regrards Love & Ingrid
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FS0008-10271 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan och övrig information
Kursplan
FS0008 Foodscapes 2, 15,0 Hp
Foodscapes 2Ämnen
Landskapsarkitektur MatstudierUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Litteraturseminarium | 5,0 | 0101 |
Exkursioner | 5,0 | 0102 |
Skriftlig slutinlämning | 5,0 | 0103 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp, varav 90 hp inom något av följande:\- naturvetenskap
\- samhällsvetenskap
\- humaniora
\- teknologi
\- mat- och måltidsvetenskap.
och minst 15 hp i food studies på avancerad nivå
samt
Engelska 6 eller motsvarande.
Mål
Kursens syfte är att utveckla och bredda förståelsen för relationer mellan mat, landskap, platser och människor ur ett globalt perspektiv. Matkultur och landskap används vidare som analytiska perspektiv för att söka efter tillämpbara lösningar för hållbar utveckling. Detta inkluderar perspektiv från Critical Food Studies. Progressionen från tidigare kurser ökar genom ytterligare problematisering av förhållandet mellan mat och den fysiska miljön i stads- och landsbygdssituationer. Innehållet är inspirerat av agendor på olika nivåer som rör livsmedel och miljö, såsom de sju prioriteringar som togs upp vid FN:s Food summit. Kursen behandlar också nyckelfrågor som hur mat signalerar särskilda identiteter; och matens roll i de globala flödena, inklusive globalisering, kolonisering, invandring och turism. Kursen tar också upp mat i form av produktion och konsumtion, bedömning av politik, matens roll i ekonomi och geografi. Den undersöker också matpolicys och produktionsmönster: via begrepp som food safety, security och justice. Djuretik, så kallade food deserts på landsbygd och i städer, frågor kring mat och kön, Food inequalities och Food empowerment hör också till de begrepp som behandlas på kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• visa, definiera och analysera sambanden mellan mat, platser/landskap och människor i olika skalor
• utvärdera och kritisera matrelaterade planer, policys, vetenskapliga artiklar och projekt ur både ett Critical Food Studies och ett landskapsperspektiv
• identifiera, beskriva och diskutera olika mat- och landskapsrelaterade aspekter och perspektiv inom ett projekt
• tillämpa teorier och begrepp för att analysera och diskutera globala utmaningar ur både ett landskaps- och matkulturellt perspektiv.
Innehåll
Foodscapes 2 fortsätter att bygga vidare på matkultur och landskap som perspektiv för att förstå och analysera matens roll i hållbar utveckling. Kursen utgår från globala agendor, såsom: FN:s mål för hållbar utveckling, FN:s Food summit och Planetariska gränser.
Kursen kommer att bestå av olika temaveckor, dessa veckor kan härledas till olika utmaningar som presenterats i ovanstående agendor. Förståelsen och analyserna i kursen kommer att fördjupas genom tillägg av perspektiv från Critical Food Studies. De utvalda utmaningarna kommer att kopplas till fysiska landskap och platser genom fallstudier.
Kursen kommer att undervisas genom litteraturseminarier, föreläsningar och fältstudier. Bedömningar kommer att genomföras genom uppgifter (individuellt och i grupp) under hela kursen, med en skriftlig slutuppgift baserad på litteraturstudier och diskussioner under de olika temaveckorna.
Hur väl studenten lyckas med att nå kursens målsättningar beror på förmågan att framställa och relatera nyckelkoncepten till den problemställning eller det ämne som studenten har intresse av att utforska. Det här betyder att det är centralt att lära sig att tänka på koncept som ett flexibelt verktyg för en kritisk analys och kreativt arbete, istället för någonting som enbart ska memoreras.
Litteraturseminarier, fältstudier och uppsatsseminarier är obligatoriska.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande, vetenskapliga metoder, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation och självständighet.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom inbjudna föreläsare och studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Aktivt medverkande vid obligatoriska moment samt godkända arbeten.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning