Företagsstrategiska perspektiv
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för FÖ0369
Läsåret 2024/2025
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30089)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2023/2024
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30292)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30051)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2021/2022
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30153)
2022-01-17 - 2022-03-23
Läsåret 2020/2021
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30249)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30061)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30063)
2019-01-21 - 2019-03-25
Läsåret 2017/2018
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30177)
2018-01-15 - 2018-03-25
Läsåret 2016/2017
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30091)
2017-01-16 - 2017-03-26
Läsåret 2015/2016
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30179)
2016-01-18 - 2016-03-27
Läsåret 2014/2015
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30187)
2015-01-19 - 2015-03-29
Läsåret 2013/2014
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30235)
2014-01-20 - 2014-03-30
Läsåret 2012/2013
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30194)
2013-01-21 - 2013-03-31
Läsåret 2011/2012
Företagsstrategiska perspektiv (FÖ0369-30223)
2012-01-16 - 2012-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0369 Företagsstrategiska perspektiv, 15,0 Hp
Business Strategic PerspectivesÄmnen
Lantbruksvetenskap Företagsekonomi Företagsekonomi LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0301 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Minst 120 hp varav 60 hp inom företagsekonomi.Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
redogöra för, använda och bedöma ett företags olika delar samt förklara sambanden mellan dessa delar
använda och reflektera över tillämpbarheten över de i kursen behandlade företagsstrategiska perspektiven och modellerna
analysera och reflektera över förutsättningar och strategiska utmaningar för handelsföretag
analysera varumärkets strategiska roll.
Innehåll
Denna kurs syftar till att ge Dig som student en vidgad syn på centrala företagsstrategiska områden. Kursen ger Dig möjligheter till fördjupning inom valda delar av dessa områden. Kursen behandlar exempelvis service management, Porterskolan samt resurs- och kompetensbaserade strategier. Dessutom ägnar kursen tid åt handelns centrala roll i värdekedjan samt varumärkets strategiska betydelse för många verksamheter.
Kursen omfattar företagsekonomiska perspektiv och modeller såsom
Service managementskolan
Porterskolan
Resurs- och kompetensbaserade strategier
Handelns centrala roll i värdekedjan
Varumärkets strategiska roll
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkänd skriftlig tentamen, godkänt projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid seminarierna och andra obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle