Ledarskap och hållbarhet
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Leadership and sustainability!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information.
The student account
You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, follow this link: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/
Registration for the course
Self-registration for the course is done in Ladok between 2023-10-17–2023-10-31. Remember that you must be admitted and registered in Ladok to be able take the course. Having access to Canvas does not mean you are registered in the course and without registration, you are risking losing your place in the course. If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review it and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
Educational support
If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made.
For educational support for an exam, see instructions in the exam registration in Ladok Student. You need to register for alternative exam arrangements no later than 10 workings days prior to the examination day. More information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Exams
You need to register for exams in Ladok. The registration closes 10 working days prior to the exam. You can find your anonymity code in Ladok Student. It's not possible to register for the exam after the deadline has passed.
On Wednesdays between 12:30-14:30 we have an exam hand out at the department (Ulls hus, 4th floor). Please remember to bring your ID-card.
-
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards,
The educational administrators
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0421-20167 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0421
Läsåret 2022/2023
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20089)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20115)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20115)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20076)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20137)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20036)
2017-10-30 - 2018-01-14
Läsåret 2016/2017
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20025)
2016-10-31 - 2017-01-15
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0421 Ledarskap och hållbarhet, 15,0 Hp
Leadership and sustainabilityÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Individuell essä | 10,0 | 0003 |
Gruppuppgifter | 5,0 | 0004 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande: 180 hp, varav 90 hp i företagsekonomi.Engelska 6
Mål
Kursens syfte är att diskutera olika ledarskapsperspektiv i små och stora företag.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Karaktärisera ledarskapsprocesser i teori och praktik.
Problematisera olika teoretiska ledarskapsperspektiv och dess konsekvenser.
Använda alternativa perspektiv på ledarskap.
Innehåll
Kursen bygger på tematiska föreläsningar, samt obligatoriska grupp- och projektarbeten.
Kursen diskuterar olika perspektiv på ledarskap i små och stora företag, exempelvis strategi, kommunikation, struktur, kultur, resurser och entreprenörskap.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Sustainable development and leadership
Kuhlman, T. and Farrington, J. (2010). What is Sustainability? Sustainability, 2, pp. 3436–3448.
Hopwood, B., Mellor, M. and O’Brien, G. (2005). Sustainable Development: Mapping Different Approaches. Sustainable Development, 13, pp. 38–52.
Leadership in practice
Metcalf, L. and Benn, S. (2013). Leadership for sustainability: An evolution of leadership ability. *Journal *of business ethics, 112, pp. 369–384.
Nicholson, J. and Kurucz, E. (2019). Relational leadership for sustainability: Building an ethical framework from the moral theory of ‘ethics of care’. Journal of Business Ethics, 156, pp. 25–43.
Visser, W. and Courtice, P. (2011). Sustainability leadership: Linking theory and practice. *Available at *SSRN 1947221.
Green HRM
Haddock-Millar, J., Sanyal, C. and Müller-Camen, M. (2016). Green human resource management: a comparative qualitative case study of a United States multinational corporation. The International Journal of Human Resource Management, 27(2), pp. 192–211.
Renwick, D.W., Redman, T. and Maguire, S. (2013). Green human resource management: A review and
research agenda. International journal of management reviews, 15(1), pp. 1–14.
Views on CSR
Carroll A.B. (1999). Corporate social responsibility. Business and Society 38(3), pp. 268–295.
Jamali, D. and Mirshak, R. (2007). Corporate social responsibility (CSR): Theory and practice in a developing country context. Journal of business ethics, 72(3), pp. 243–262.
Visser, W. (2011). The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. John Wiley & Sons.
Leadership and critical thinking
Alvesson, M. (2003). Critical organization theory, (Eds), Czarniawska, B. and Sevón, G., *The Northern *Light – Organization theory in Scandinavia, Malmö: Liber, pp. 151-174.
Alvesson, M. and Spicer, A. (2012). Critical leadership studies: the case for critical performativity, Human Relations, 65(3), pp. 367–390.
Alvesson, M. and Spicer, A. (2012). A stupidity-based theory of organizations, *Journal of Management *Studies, 49(7), pp. 1194–1220.
Bendell, J., Sutherland, N. and Little, R. (2017). Beyond unsustainable leadership: critical social theory for sustainable leadership. Sustainability accounting, management and policy journal (Print), 8(4), pp. 418–444.
Collinson, D. (2014). Dichotomies, dialectics and dilemmas: New directions for critical leadership studies? Leadership (London, England), 10(1), pp. 36–55.
Parker, M. and Thomas, R. (2011). What is a critical journal? Organization, 18(4), pp. 419–427.