Marknadsföring
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för FÖ0428
Läsåret 2024/2025
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
2017-10-30 - 2018-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0428 Marknadsföring, 15,0 Hp
MarketingÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen | 8,0 | 0004 |
Inlämningsuppgifter | 2,0 | 0005 |
Projektarbete | 5,0 | 0006 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
kunskaper motsvarande allmän behörighetMål
Kursen erbjuder en övergripande introduktion till marknadsföring.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
förstå och redogöra centrala begrepp och modeller inom marknadsföringsområdet
redogöra för marknadsföringens funktion i företag, organisationer och i samhällsekonomin
visa förmåga att tillämpa begrepp och modeller på frågeställningar i marknadsföring
Innehåll
Kursen innehåller:
Centrala begrepp som är grundläggande inom marknadsföring såsom positionering, differentiering, segmentering, varumärke, prissättning, produktutveckling, kommunikation, påverkansåtgärder och distributionskanaler samt företagsetik och hållbar utveckling utifrån ett "triple bottom line"- perspektiv.
Metoder och modeller för marknadsanalys och marknadsföringsplan. Centrala begrepp, metoder och modeller åskådliggörs i exempel från stora så väl som små- och medelstora företag inom jordbruk-, livsmedels-, skogs- och naturresursområdet
Kursen genomförs i kombination av schemalagda aktiviteter såsom föreläsningar och seminarier samt självstudier såsom litteraturstudier och förberedelser. Dessutom förväntas studenten genomföra och redovisa övningsmoment och/eller projekt arbete i grupp med stöd av handledning.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkänt seminarie-/övningsmoment och/eller planering, handledning och redovisning av projektarbete, samt aktiv närvaro på gästföreläsningar.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Marknadsföring: Teori och tillämpningar (tredje upplagan)
Författare: Kotler, Philip;Armstrong, Gary;Parment, Anders,
ISBN: 9781292404530
Förlag: Pearson