Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem
Information från kursledaren
Welcome to the FÖ0440-course, Managemnet perspectives for sustainable food systems,
This is an advanced course in marketing for sustainable development. It offers theoretical lectures as well as empirically based lectures from "the green sector" (mostly food and fiber systems). In the course we meet in dialogues during lectures, seminars and in group projects- all of which takes place on the Ultuna campus of SLU.
The course starts October 31st with a mandatory course introduction 08.15-10 in Lecture hall X, Ulls hus. That very same day we meet the first external lecturer (also mandatory), Rasmus (13.15-16). He works with ethical sourcing (industrial purchasing). In the course you will meet an additional nine external lecturers that will share their sustainability marketing perspectives with us.
In preparation for the course, please make sure you access the coruse book:
Belz, Frank-Martin & Peattie Ken, (2012) Sustainability Marketing: A Global Perspective, (2nd Ed.), John Wiley and Sons Ltd. Chichester, the UK.
Other materials (articles) will be made available in Canvas or through the SLU Library services.
You can register for the course from October 1, which will give you access to the Canvas page.
Looking forward to meeting you in person!
All the best,
Cilla (course leader)
Cecilia Mark-Herbert
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0440-20156 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0440
Läsåret 2024/2025
Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-TESE1)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2022/2023
Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20045)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20166)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20166)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20034)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20055)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0440 Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem, 15,0 Hp
Management perspectives for sustainable food systemsÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Individuell examination | 4,0 | 0101 |
Seminarium - individuell bedömning | 4,0 | 0102 |
Grupprojekt | 4,0 | 0103 |
Externa föreläsare - individuell bedömning | 3,0 | 0104 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundläggande nivå- Engelska 6
Mål
Kursen bygger på hållbar företagsutveckling inom biobaserad industri, speciellt livsmedelsindustri. Den är baserad på en förståelse av värdeproduktion som bygger på ekonomiska, miljömässiga och sociala värdedimensioner. Efter genomgången kurs kommer studenten att kunna:
beskriva och argumentera för relevanta teorier inom marknadsföring, i synnerhet de som hänför sig till service, relationer och värde
visa insikter och färdigheter rörande metoder och teorier samt deras begränsningar inom marknadsföring med avseende på hållbar utveckling
bedöma akademiska studier av marknadsföringsstrategier i förhållande till den yttre miljön och organisationens resurser. Detta inkluderar även etiska aspekter av affärsutveckling
utvärdera och tillämpa olika ansatser för hållbar utveckling inom marknadsföring
tillämpa kunskap om strategi och marknadsföring i en föränderlig miljö med fokus på innovation och kommunikation
definiera och kritiskt granska marknadsstrategiska utmaningar i den biobaserad industri, inklusive livsmedelssektorn.
Innehåll
Vad är grunderna för att göra livsmedelsrelaterade val? Kursen har sin grund i förståelse för hur konsumentbeteende utgör förutsättningar för företagsstrategier och marknadsutveckling som i sin förlängning utgör förutsättningar för cirkulär bioekonomi. Det är med det i åtanke som föreläsningar, seminarier och projekt genomförs med ett brett anslag på ämnet marknadsföring.
Kursen ger en Introduktion till viktiga marknadsföringskoncept, modeller och teorier: värdedefinitioner med avseende på hållbar utveckling, innovation management, intressentteori, "social practice theory", relations-marknadsföring, nätverk och "Corporate Social Responsibility" (CSR), samt systemrelaterade begreppet, "creating shared value" (CSV).
Kursen innehåller även Orientering om, och tillämpning av, metoder för marknadsundersökningar. Här läggs en grund i marknadsföringskoncept, för att skapa en epistemologisk insikt (Product Dominant Logic och Service Dominant Logic).
Kursen innehåller föreläsningar, (står nedan också) gästföreläsningar, seminarier och övningar samt projektarbete i vilka en fördjupad vokabulär utvecklas. Analytisk och värderande kompetens tränas också i fallfördjupningar och projekt.
Obligatoriska moment i kursen är övningar, seminarier, gästföreläsningar/ studiebesök samt aktivt deltagande i projektarbete. Projektarbetet i grupp innebär även tillfälle för att öva analytiska, mellanmänskliga och retoriska färdigheter.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända seminarier, övningar och aktiv närvaro vid externa föreläsares medverkan eller studiebesök, projektrelaterade övningar samt godkända inlämningsuppgifter och tentamen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
För att tillgodogöra sig kursen på ett bra sätt rekommenderas kunskaper i marknadsföring motsvarande minst 5 hp på grundläggande nivå. Dessutom rekommenderas grundläggande kunskaper om produkter och villkor för värdeskapande i livsmedelssystem.Kursen Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor (SG0275, inklusive tidigare versioner) bör inte förekomma i examen tillsammans med denna kurs.
SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och hållbarhetscertifierad enligt PRME. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön och hållbarhetsmålen. För att stärka detta ytterligare har vi specifika hållbarhetsmål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till hållbarhetsförbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, www.slu.se.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för skogsekonomi
Litteraturlista
Belz, Frank-Martin & Peattie Ken, (2012) Sustainability Marketing: A Global Perspective, (2nd Ed.), John Wiley and Sons Ltd. Chichester, the UK.
Mer information om boken finns här: https://www.wiley.com/en-us/Sustainability+Marketing%3A+A+Global+Perspective%2C+2nd+Edition-p-9781119966197