Marknadsföring, ansvarstagande och etik
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Marketing, Responsibility and Ethics!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information.
The student account
You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, follow this link: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/
Registration for the course
Your registration is part of a roll-call for programme students. If you are a taking this as an independent course, please contact econ-edu@slu.se no later than at the start of the course
Having access to Canvas does not mean you are registered in the course and without registration, you are risking losing your place in the course. If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review it and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
Educational support
If you are entitled to study support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made.
For educational support for an exam, see instructions in the exam registration in Ladok Student. You need to register for alternative exam arrangements no later than 10 workings days prior to the examination day. Find more information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Exams
You need to register for exams in Ladok. The registration closes 10 workings days prior to the exam. You can find your anonymity code in Ladok Student. It's not possible to register for the exam after the deadline has passed.
On Wednesdays between 12:30-14:30 we have an exam hand out at the department (Ulls hus, 4th floor). Please remember to bring your ID-card.
-
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards,
The educational administrators
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0445-10369 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0445
Läsåret 2022/2023
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10145)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10238)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10208)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10171)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Marknadsföring, ansvarstagande och etik (FÖ0445-10231)
2018-09-03 - 2018-11-11
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0445 Marknadsföring, ansvarstagande och etik, 15,0 Hp
Marketing, Responsibility and EthicsÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Övningar och obligatorier | 5,0 | 0002 |
Tentamen | 5,0 | 0003 |
Projekt | 5,0 | 0004 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
120 hp högskolestudier, varav minst 90 hp företagsekonomi. Engelska 6. Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.Mål
Kursen syftar till att problematisera etik och ansvarstagande inom marknadsföring med ett fokus på hållbar utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
kritiskt diskutera begränsningar inom marknadsföring i relation till hållbar utveckling,
redogöra centrala begrepp och perspektiv för ansvarsfull marknadsföring och etik i olika sammanhang,
analysera och kritiskt reflektera kring marknadsföring utifrån perspektivet etiskt och ansvarsfullt företagande.
Innehåll
Kursens delas in i två huvuddelar. En teoretisk del där aktiviteter såsom föreläsningar och uppgifter fokuserar på grundläggande begrepp och koncept för etisk och ansvarsfull marknadsföring. En empirisk del som innehåller aktiviteter såsom fallstudier, studiebesök och/eller gästföreläsningar som förankrar teoretiska koncept med empirisk kontext.
Kursen innehåller litteraturstudier, fallstudier och skrivuppgifter som belyser den konceptuella och empiriska utvecklingen inom marknadsföringsområdet med explicit hänsyn till sociala, miljömässiga, ekonomiska och etiska dimensioner.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkända inlämningsuppgifter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Literature for the course Marketing, Responsibility and Ethics
In the course schedule, you will find reading instructions for the various course elements.
The course literature consists of scientific articles and other material. Please note that there may be additional literature presented during the course.
Mandatory course literature
Borglund, T., De Geer, H. & Sweet, S. (2017). Chapter 4, Ethical decision-making. In* CSR and Sustainable Business, *1st ed. (see Canvas)
Castelló, I. and Lozano, J.M. (2011). Searching for new forms of legitimacy through corporate responsibility rhetoric. Journal of Business Ethics, 100(1), pp.11-29. https://www.jstor.org/stable/pdf/41475825.pdf
Cucurachi, S., Scherer, L., Guinée, J., & Tukker, A. (2019). Life cycle assessment of food systems. One Earth, 1(3), 292-297. https://doi.org/10.1016/j.oneear.2019.10.014
Fine, C. and Rush, E., 2018. “Why does all the girls have to buy pink stuff?” The ethics and science of the gendered toy marketing debate. Journal of Business Ethics, 149(4), pp.769-784. https://www.jstor.org/stable/45022516
García-Rosell, J. C., & Moisander, J. (2007). Ethical dimensions of sustainable marketing: A consumer policy perspective. ACR European Advances. http://www.acrwebsite.org/volumes/13946/eacr/vol8/E-08
Gray, E. R., & Balmer, J. M. (1998). Managing corporate image and corporate reputation. Long Range Planning, 31(5), 695-702. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024630198000740
Hatch, M. J. & Schultz, M. (2003). Bringing the corporation into corporate branding. European Journal of Marketing, 37(7/8), 1041-1064. http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=853873&show=abstract
Mont, O. K. (2002). Clarifying the concept of product service system. Journal of Cleaner Production, vol. 10; pp. 237-245. https://doi.org/10.1016/S0959-6526(01)00039-7
Nielsen, A.E. and Thomsen, C. (2009). Investigating CSR communication in SMEs: a case study among Danish middle managers. Business ethics: A European review, 18(1), pp.83-93. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1467-8608.2009.01550.x
Nikolova, H.D., Inman, J.J., 2015. Healthy Choice: The Effect of Simplified Point-of-Sale Nutritional Information on Consumer Food Choice Behavior. J. Mark. Res. 52, 817–835.
Pantzar, M. and Shove, E. (2010). Understanding Innovation in Practice: a discussion of the production and reproduction of Nordic Walking; Technology Analysis & Strategic Management, 22:4, 447-461, https://doi.org/10.1080/09537321003714402
Stuart, H. (2018). Corporate branding and rebranding: an institutional logics perspective. Journal of Product & Brand Management. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPBM-05-2016-1198/full/html
Thøgersen, J., Alfinito, S., 2020. Goal activation for sustainable consumer choices: A comparative study of Denmark and Brazil. J. Consum. Behav. 19, 556–569.
Tidåker, P., Potter, H. K., Carlsson, G., & Röös, E. (2021). Towards sustainable consumption of legumes: How origin, processing and transport affect the environmental impact of pulses. Sustainable production and consumption, 27, 496-508. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352550921000178.
Traxler, A. A., Schrack, D., & Greiling, D. (2020). Sustainability reporting and management control–A systematic exploratory literature review. Journal of cleaner production, 276, 122725. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122725
Tukker, A. (2015). Product Services for a resource efficient and circular economy – a review. Journal of Cleaner Production, vol. 97; pp. 76-91. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.11.049
Tuncay Zayer, L. and Coleman, C.A., 2015. Advertising professionals’ perceptions of the impact of gender portrayals on men and women: a question of ethics?. Journal of Advertising, 44(3), pp.1-12. https://doi.org/10.1080/00913367.2014.975878
Vargo, S. L.; and Lusch, R. F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, Vol. 68, No. 1 (Jan., 2004), pp. 1-17. Published by: American Marketing Association. Stable URL: http://www.jstor.org/stable/30161971
Yunis, M.S., Jamali, D. and Hashim, H. (2018). Corporate social responsibility of foreign multinationals in a developing country context: insights from Pakistan. Sustainability, 10(10), p.3511. https://doi.org/10.3390/su10103511
Additional/optional readings
Aprile, M. C., Caputo, V., and Nayga Jr, R. M. (2012). Consumers’ valuation of food quality labels: the case of the European geographic indication and organic farming labels. International Journal of Consumer Studies 36: 158–165. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1470-6431.2011.01092.x?casa_token=uDYLM1yc_O8AAAAA%3AADIXdHY5nVdydRkbY43hlKg_UKzkFqZKCWer4H-s2SwKvJpjYnrkMDPwTbsB_rLHY1sQfY-1vez5BC8
Breidert, C., Hahsler, M., and Reutterer, T. (2006). A review of methods for reasuring willingness-to-pay. Innovative Marketing 2: 8–32. http://www.reutterer.com/papers/breidert&hahsler&reutterer_2006.pdf
Grunert, K. G., Hieke, S., and Wills, J. (2015). Sustainability labels on food products: Consumer motivation, understanding and use. Food Policy 44: 177–189. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306919213001796
Guyader, H., Ottosson, M., & Parment, A. (2020). Marketing and sustainability: Why and how sustainability is changing current marketing practices. Studentlitteratur AB. ISBN: 978-91-44-13986-9
Kay, M. J. (2006). Strong brands and corporate brands. European journal of marketing. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/03090560610669973/full/html
Yoganathan, V., McLeay, F., Osburg, V. S., & Hart, D. (2018). The Core Value Compass: visually evaluating the goodness of brands that do good. Journal of Brand Management, 25(1), 68-83. https://link.springer.com/article/10.1057/s41262-017-0074-0