Företagsekonomiska forskningsmetoder
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för FÖ0446
Läsåret 2024/2025
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-30217)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2023/2024
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-30325)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40087)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40107)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40089)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40074)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40118)
2019-03-26 - 2019-06-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0446 Företagsekonomiska forskningsmetoder, 7,5 Hp
Research methods for business studiesÄmnen
FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskap motsvarande 180 hp, varav 90 hp i företagsekonomi. Kunskaper i engelska motsvarande engelska 6. Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.Mål
Kursens övergripande syfte är att stödja utveckling av förståelse för metodologiska aspekter i projekt och forskning inom företagsekonomi, inklusive förståelse för hur metodval påverkar såväl process som resultat.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Redogöra för hur forskningsmål och etiska aspekter påverkar ansatsvalet i ett projekt.
Diskutera begränsningar i några vanliga ansatser, inklusive begränsningar med olika metoder för att samla och analysera data.
Använda metodförståelse för att kritiskt tolka och diskutera en akademisk studie.
Presentera en forskningsplan med en välmotiverad metodbeskrivning.
Innehåll
Kursen bygger främst på inläsning av litteratur, diskussionsseminarier, och skrivuppgifter. Kursen inleds med en genomgång av olika filosofiska grunder som påverkar val av ansatser i ett forskningsprojekt, och följs av en översyn av vanliga metoder för att samla, analysera, presentera och kvalitetssäkra data i olika ansatser. Med utgångspunkt i en medvetenhet om att metod innebär ett antal subjektiva och/eller filosofiska val, möter studenten i nästa del av kursen ett antal moduler där olika teman behandlas (se nedan).
Kursen innehåller följande teman:
forskarens roll
delar och presentation av en akademisk studie ("logical fit" och retorik)
relevans, forskningsbidrag och teorins roll
olika metoder för att samla data i olika forskningsansatser (till exempel intervjuer, fokusgrupper, frågeformulär, arkiv dokument och experiment)
olika metoder för att analysera data (till exempel innehållsanalys, diskursanalys, regressionsanalys, faktoranalys och metaanalys).
I den sista delen av kursen ska deltagarna individuellt formulera ett förslag till ett genomförbart forskningsprojekt. Förslaget ska innehålla en välutvecklad design och visa ett kritiskt reflektivt förhållningsätt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkända inlämningsuppgifter.
Godkänt projektarbete.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Book
- Bell, E., Bryman, A. and Harley, B. 2018. Business Research Methods. Oxford university press. (Assigned chapters based on 5th ed., but 6th ed. is now available)
Journal Articles
Bryman, A., 2007. The research question in social research: what is its role? International journal of social research methodology, 10(1), pp.5-20.
Creswell, J.W., 2013. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (Chapter 4). Sage.
Golafshani, N., 2003. Understanding reliability and validity in qualitative research. *The Qualitative Report *8, 597–607.
King, B., 2012. Problems vs. Theory, OrgTheory.net. Sept. 12, 2012 https://orgtheory.wordpress.com/2012/09/12/problems-vs-theory/.
Labaree, R. 2020. Organizing Your Social Sciences Research Paper: Types of Research Design. USC Libraries. https://libguides.usc.edu/writingguide/researchdesigns.
Linneberg, M.S. and Korsgaard, S., 2019. Coding qualitative data: A synthesis guiding the novice. Qualitative Research Journal.
Mackenzie, N., Knipe, S., 2006. Research dilemmas: Paradigms, methods and methodology. Issues in Educational Research 16(2). https://www.academia.edu/download/6787014/Research_article_IER.pdf
Mazzocchi, Mario. (2008). Statistics for marketing and consumer research. Los Angeles, Calif. ; SAGE. Chapter 6. Hypothesis testing.
Rocco, T.S., Plakhotnik, M.S., 2009. Literature Reviews, Conceptual Frameworks, and Theoretical Frameworks: Terms, Functions, and Distinctions. *Human Resource Development Review *8, 120–130.
Saunders, M., Lewis, P. and Thornhill, A., 2009. Understanding research philosophy and approaches to theory development, Chpt. 4 in Research methods for business students. Pearson education. (Note: Author has made this chapter available for download on ResearchGate).
Whetten, D. A., 1989. What Constitutes a Theoretical Contribution? The Academy of Management Review, 14(4), 490–495.