Grundläggande företagsekonomisk metodkurs
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för FÖ0447
Läsåret 2024/2025
Grundläggande företagsekonomisk metodkurs (FÖ0447-40119)
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2024/2025
Grundläggande företagsekonomisk metodkurs (FÖ0447-20137)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Grundläggande företagsekonomisk metodkurs (FÖ0447-20168)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Grundläggande företagsekonomisk metodkurs (FÖ0447-20077)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Grundläggande företagsekonomisk metodkurs (FÖ0447-20113)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Grundläggande företagsekonomisk metodkurs (FÖ0447-20117)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Grundläggande företagsekonomisk metodkurs (FÖ0447-20078)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Grundläggande företagsekonomisk metodkurs (FÖ0447-20135)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0447 Grundläggande företagsekonomisk metodkurs, 7,5 Hp
Basic Method Course in Business StudiesÄmnen
FöretagsekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen | 4,5 | 0101 |
Projekt | 3,0 | 0102 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
45 hp företagsekonomi.Mål
Kursen syftar till att ge en orientering i företagsekonomisk metod.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
formulera ett utkast till uppsats,
redogöra för kvaliteterna i en välskriven problemformulering, samt diskutera hur man utvecklar teoretiskt och empiriskt stöd i en problemformulering,
översiktligt redogöra för olika metoder samt argumentera för och välja mellan dessa,
utvärdera och diskutera innehållet i akademiska uppsatser.
Innehåll
Kursen genomförs med hjälp av föreläsningar, obligatoriska seminarier samt ett obligatoriskt utkast till uppsats.
Kursen bygger på tre delar:
Läsning och analys av akademiska uppsatser.
Studier av grundläggande teori om vetenskaplig metod.
Att formulera och diskutera utkast till en uppsats.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkända inlämningsuppgifter.
Deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Litteraturlista, Grundläggande företagsekonomisk metodkurs
Böcker
**Bryman, A. och Bell, E. (2024). Företagsekonomiska forskningsmetoder, upplaga 4. Liber: Stockholm (ISBN 9789147149032). **Det går även bra att använda upplaga 3 från 2017 samt 2 från 2013 (dessa saknar dock några kapitel, vilka då behöver kompletteras, t.ex. genom att låna ett ex. på biblioteket eller av en vän). Bra att känna till är att Bryman & Bell (den engelska versionen) ingår i kurslitteraturen för metodkursen på masternivå.
Ahrne, G. och Svensson, P. , 2011, Akademiskt skrivande, ur Ahrne, G. och Svensson, P. (red), Handbok i kvalitativa metoder, Liber: Stockholm, sid 211-222. (Bokkapitlet finns på Canvas.)
Artiklar (till föreläsningen om problemformulering)
Alvesson, M., 2003, Beyond neopositivists, romantics, and localists: a reflexive approach to interviews in organizational research, Academy of Management Review, 28(1), 13-33. Länk: http://www.jstor.org/stable/30040687?seq=1#page_scan_tab_contents. Om länken inte fungerar så finns artikeln via JSTOR på nätet (access via SLU:s datorer).
Sandberg, J. and Alvesson, M., 2011, Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization?, Organization, 18(1), 23-44. Länk: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF5571/v15/timeplan/ar-docs/sandberg-and-alvesson-(2011)-ways-of-constructing-research-questions_gapspotting-or-problematization.pdf.
Om länkarna inte fungerar så finns artiklarna via sökmotorn tillhandahållen av SLU:s bibliotek (obs, du behöver sitta på campus för att få tillgång till materialet).
Övrigt
Mindre tillägg kan förekomma i kurslitteraturen. Bl.a. kommer några uppsatser att anslås under kursens gång. Dessa uppsatser utgör utgångspunkten för några av seminarierna.