Trädgårdsmarknaden
Kursvärdering
Andra kursvärderingar för FÖ0461
Läsåret 2024/2025
Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40005)
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40101)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40150)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40144)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40048)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Trädgårdsmarknaden (FÖ0461-40133)
2020-03-25 - 2020-06-07
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0461 Trädgårdsmarknaden, 15,0 Hp
The horticultural marketÄmnen
Trädgårdsvetenskap Företagsekonomi Företagsekonomi TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Omvärldsanalys och Trädgårdsmarknaden | 5,0 | 0202 |
Marknadsanalys och marknadsundersökningsmetoder | 3,0 | 0203 |
Marknadsföring | 7,0 | 0204 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudier.Mål
Kursen syftar till att ge förståelse för marknaden för trädgårdsprodukter och ge grundläggande insikt i hortikulturell marknadsföring. Hela värdekedjan omfattas från konsumtion till produktion, med de aktörer som är involverade på marknaden nationellt och internationellt. Vikten av att hela värdekedjan fungerar poängteras och illustreras under kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
identifiera och relatera olika funktioner och aktörer i värdekedjan för trädgårdsprodukter
känna till och kunna förklara centrala begrepp och modeller inom marknads- och marknadsföringsområdet och kunna tillämpa de grundläggande marknadsföringsverktygen.
beskriva och redogöra för konsumentens köpprocess och de faktorer som påverkar denna
redogöra för olika aspekter av kvalitetsbegreppet och hur märkningar och certifieringar används för kvalitetssäkring genom värdekedjan och kommunikation gentemot slutkonsument
identifiera och förklara hur förändringar i omvärlden påverkar aktörerna i värdekedjan och resonera kring hur företag och organisationer i trädgårdsnäringen kan förhålla sig till dessa förändringar
använda relevant information, data och marknadsteori för att beskriva den internationella marknaden för trädgårdsprodukter och dess utveckling
kunna belysa hållbarhetsaspekter och etik i relation till marknadsföring av trädgårdsprodukter och känna till lagar och regler som påverkar marknadsföringen
ha utvecklat sin förmåga till muntlig och skriftlig presentation, samt kunna värdera och på ett konstruktivt sätt bidra med synpunkter på andras arbeten.
Innehåll
Kursen omfattar marknad och marknadsföring av trädgårdsprodukter i hela värdekedjan. Kursen ska ge grundläggande kunskap om marknad och marknadsföring, ge förståelse för hur marknadsföringen är en förutsättning för att kunna möta konsumenters och användares behov, samt ge förståelse för grundläggande marknadsteori. Kursen innehåller centrala områden som värdekedjan, omvärldsanalys, ekonomisk botanik, konsumentbeteende, marknadskommunikation, distributionskanaler, prissättningsstrategier, värdeerbjudandets utformning, marknadsteori samt marknadsföringsstrategi för företag och verksamheter som arbetar med trädgårdsprodukter och relaterade områden. I kursen används kvalitativ analys såväl som kvantitativ statistisk analys för att undersöka marknaden.
Kursen är tematiskt uppbyggd och varje tema behandlas genom föreläsningar, övningar, workshops eller seminarier. Praktiska fall och uppgifter används för att visa på hur innehållet kan tillämpas i trädgårdsföretag.
Informationssökning via bibliotekets databaser, samt muntlig och skriftlig presentationsteknik som ingår som ett generiskt kunskapsmoment i kursen.
Schemalagda gästföreläsningar, övningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen består av skriftlig tentamen samt redovisning av projektarbeten och uppgifter. För godkänd kurs krävs godkänd tentamen, godkänd redovisning av projektarbeten och uppgifter samt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Både engelsk och svenskspråkig kurslitteratur förekommer.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
1) Marknadsföring - Teori och tillämpningar Tredje upplagan
Författare: Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (översättning)
**ISBN: 9781292404530 **
**Kommentar: **Detta är kursens huvudbok. I år använder vi 3 upplagan (blåbär) som är utgiven 2022. Det går också bra att använda äldre versioner eller den engelska( "Marketing: an introduction").
Länk: https://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_parment_mark_2/
( Pearsons studentresurssida ovan visar en äldre version)