Hållbara värdekedjor inom livsmedel och bioekonomi
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0466-20083 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0466
Läsåret 2024/2025
Hållbara värdekedjor inom livsmedel och bioekonomi (FÖ0466-20092)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Hållbara värdekedjor inom livsmedel och bioekonomi (FÖ0466-20086)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Hållbara värdekedjor inom livsmedel och bioekonomi (FÖ0466-20142)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2022/2023
Hållbara värdekedjor inom livsmedel och bioekonomi (FÖ0466-20143)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Hållbara värdekedjor inom livsmedel och bioekonomi (FÖ0466-20070)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Hållbara värdekedjor inom livsmedel och bioekonomi (FÖ0466-20085)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2020/2021
Hållbara värdekedjor inom livsmedel och bioekonomi (FÖ0466-20169)
2020-11-02 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0466 Hållbara värdekedjor inom livsmedel och bioekonomi, 15,0 Hp
Sustainable agri-food value chains and bioeconomyÄmnen
Trädgårdsvetenskap Företagsekonomi TrädgårdsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Företaget och marknaden | 1,5 | 0202 |
Strategi | 3,0 | 0203 |
Styrning | 3,5 | 0204 |
Nätverk | 1,5 | 0205 |
Tillämpningar | 5,5 | 0206 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varav 90 hp samhällsvetenskap eller 90 hp naturvetenskap, samt engelska 6.Mål
Efter kursen ska studenterna ha utvecklat en förståelse för de gröna näringarna, värdekedjor inom hortikultur och andra sektorer inom bioekonomin. Kursen omfattar såväl inhemska som globala kedjor, samt hantverksmässig och industriellt företagande i den gröna sektorn. Praktiska exempel från svenska, europeiska och internationella hortikulturella värdekedjor används.
Teorier och konceptuella ramverk används från en rik litteratur inom marknadsföring, strategi och beteende, transaktionskostnadsteori, agentteori, nyinstitutionell ekonomi, nätverksanalys och industriell ekonomi.
Vid avslutad kurs ska studenten kunna:
-kartlägga och analysera en hortikulturell värdekedja i Sverige, Europa och utvecklingsländer,
-analysera kopplingar mellan noder i nätverk och förstå organisationsformer för styrning i värdekedjan,
-analysera nätverk inom trädgårds-, jordbruks- och livsmedelssektorn,
-tillämpa metoder för analys av värdekedjans styrning och logistik,
-tillämpa kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder.
Innehåll
Teori och metoder baseras på vetenskaplig litteratur och branschspecifikt material.
Undervisningsmetoder bygger på såväl föreläsningar som praktiskt arbete av studenterna. Kursen omfattar gästföreläsningar, företagsbesök, uppgifter, projektarbete och skriftlig tentamen.
Kursmoduler:
• Organisation och styrning i hortikulturella värdekedjor
• Organisation i de gröna näringarna och ledning/management i trädgårdsföretag
• Ledning i värdekedjan och logistik
• Nätverk inom trädgårds-, jordbruks- och livsmedelssektorn
• Från jord till bord: kvalitet och konsumenten
Innovation, kvalitet och standarder
• Koordinering i värdekedjor och detaljhandel
• Globala värdekedjor, globalisering, klimatförändringar och utveckling
Obligatoriska kursmoment omfattar företagsbesök, uppgifter och projektarbete.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen, godkänt resultat på projektarbete/-n och deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle