Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet I
Information från kursledaren
Välkommen till kursen HO0132 "Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet 24/25 på Flyinge.
Här kan ni hitta grundläggande information om er kurs i "Pedagogik i hästverksamhet" för läsåret, här hittar ni även aktuellt schema för er kurs mer information om kursen hittar ni på kurssidan i Canvas eller i Ladok.
Länk till översiktsplan 24/25 HP 1:
Väl mött!
Christer Karlsson
Kursledare i pedagogik HP 1
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-06-01 och 2025-06-22
Andra kursvärderingar för HO0132
Läsåret 2024/2025
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet I (HO0132-20121)
2024-11-01 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet I (HO0132-10108)
2023-08-28 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet I (HO0132-20035)
2023-10-31 - 2024-06-02
Läsåret 2022/2023
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet I (HO0132-10175)
2022-08-29 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet I (HO0132-20105)
2022-11-01 - 2023-06-04
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0132 Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet I, 7,5 Hp
Pedagogics and leadership in horse business IÄmnen
Hippologi HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Kommunikation och lärande | 2,0 | 0102 |
Grupper och ledarskap | 1,5 | 0103 |
Undervisningsmetodik teori och praktik | 4,0 | 0104 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Naturkunskap 2Samhällskunskap 1b eller 1a1
Mål
Syftet med kursen är att ge grundläggande kunskaper i lärande och kommunikation, gruppdynamik och ledarskap samt undervisningsmetodik med tillämpning i praktisk hästverksamhet.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
redogöra för grunderna i kommunikation och beskriva hur lärande sker samt kunna sätta detta i relation till sin egen lärstil,
muntligt presentera och diskutera hippologiska frågeställningar,
beskriva grunderna i undervisningsmetodik samt planera och genomföra praktisk och teoretisk undervisning på grundläggande nivå inom verksamhet med häst,
förklara grupprocesser på en grundläggande nivå, redogöra för hur människor fungerar och utvecklas i grupp samt översiktligt beskriva ledarrollen i förhållande till en grupps dynamik.
Innehåll
I föreläsningsform och i litteratur ger kursen en introduktion i pedagogikämnet som vetenskap och ger en översikt i pedagogiska modeller och metoder. Genom föreläsningar belyses pedagogiska teorier samt pedagogikens utveckling ur ett historiskt perspektiv inkluderat utbildningshistoria inom hästsektorn. Studenten studerar begrepp såsom kognitiva lärstilar, mål, motivation, självkännedom och ledarrollen och kopplar detta till situationer i hästverksamhet. Kursen innehåller teori och övningar i grundläggande kommunikation. I föreläsningsform ges en översiktlig introduktion till föreningsdemokrati.
Studenten tränar att välja lämplig presentationsteknik utifrån hippologiämne och tänkt målgrupp i en hästverksamhet. Studenten tränar också att referera och härleda till i litteraturen förekommande teorier och modeller samt i grupp kunna diskutera hippologiska frågeställningar. I övningsform studeras olika grupprocesser och ledarrollens betydelse för en grupp, detta sker i integration med häst- och anläggningsvård. Kursen innehåller grunder i undervisningsmetodik och studenten övar under handledning att planera undervisning samt att undervisa elever i praktiska och teoretiska moment i hästverksamhet. Undervisningen genomförs med beaktande av arbetsmiljö-, säkerhets- och djurskyddsaspekter. Studenten introduceras i vikten av kost och träning för ett hållbart yrkesliv samt får insikt i effekterna av fysisk träning. I kursen ingår obligatoriska övningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd muntlig och skriftlig tentamen, godkända inlämningsuppgifter, godkänt praktiskt prov samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
***Obligatorisk litteratur *****- **kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
LÄSÅR
2024-2025
ÅRSKURS
ETT
INRIKTNING/INRIKTNINGAR
RID, TRAV, ISLAND
KURS
PEDAGOGIK OCH LEDARSKAP I HÄSTVERKSAMHET I
KURSKOD
HO0132****
OBLIGATORISK LITTERATUR
Auty, I. (2008) Coaching Skills for Riding Teachers. Kap 2-3, 6. US. ISBN 978-1-905693-08-5
Maltén, A. (1998) Kommunikation och konflikthantering – en introduktion. Kap 1-5 Lund: Studentlitteratur
Nilsson, B. (2005) Samspel i grupp. Kap 1-3, 7-9. Lund: Studentlitteratur
Pettersen, R. (2010) *Lärandets hur. *Lund: Studentlitteratur
Stensmo, C. (2007) Pedagogisk filosofi. (Valda delar, tillhandahålls av kursledning) Lund: Studentlitteratur
Åkesdotter, C. et al. (2018) Idrottens ledarskap. SISU Förlag
REFERENSLITTERATUR
Illeris, K. (2007) *Lärande. *Kap. 1-10*. *Lund: Studentlitteratur
Långström, S & Viklund, U. (2010) *Metoder – Undervisning och framträdande. *Lund: Studentlitteratur
Moberg, K (2017) Vart vill vi? Ridskoleelevers och ridlärares olika målbilder. Kandidatarbete, Hippolog, SLU
Trast, L-M., Thun, M. (2020) Vår ridsportförening. SISU Förlag
Johansson, U. (2006) *Ryttare är idrottare *SISU Förlag.
Ibanez Menguc, A. et al. ( 2018) Idrottens träning SISU Förlag
Wolframm, I. (2021) Perfect mind: perfect ride Kenilworth Press. Shrewsbury
TIPS
Aronsson, A. & Zetterqvist, M. (2001) *Anvisningar för ridlektion. *Svenska Ridsportförbundet
Svenska Ridsportförbundet (2005) Ridinstruktion
Tibblin, B. (2005) Ridning – lektionshandledning dressyr. Svenska Ridsportförbundet
TLU, Travsportens ledarutbildning, Svensk Travsport. Tillhandahålls av kursledningen
Referenslitteratur** **- frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").
Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.