Verksamhetsförlagd utbildning II
Information från kursledaren
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL A
Kursens kod
|
HO0142 |
Kursens namn
|
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU II |
Antal hp
|
15 hp |
Läsår
|
2024/2025 |
Ges inom inriktning/-arna |
Ridhäst/ /Islandshäst
|
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen.
I kursen omsätter och vidareutvecklar studenten sina kunskaper i en extern professionell verksamhet med ett vetenskapligt förhållningssätt. Kursen vilar på vetenskaplig grund och/eller beprövad erfarenhet och har en hög grad av studentmedverkan. Detta illustreras med hjälp av Jenkins & Healys modell (se nedan).
Student
Temaarbete, utvecklingsarbete
Projektarbete
Arbete med hästar Etikseminarium
Forskningsrön Forskningsprocess
studiebesök
Läraren
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika områden.
Kursens litteratur är direkt kopplad till de uppgifter som studenterna genomför. Litteratur från andra kurser i utbildningen ska också användas i uppgifterna.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen.
I kursen förväntas studenten söka och använda såväl nationell som internationell litteratur och information. Arbetsmiljö, arbetsvillkor, djurhållning, djurskydd, miljö- och etikfrågor i det enskilda företaget eller organisation ska diskuteras ur ett nationell och internationellt perspektiv.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Lagarbetsförmåga och tidsplanering övas när studenten förväntas planera och genomföra relevanta aktiviteter självständigt och tillsammans med andra. Studenten tränar därav samarbetsförmåga och förändringsberedskap speciellt då hon/han under VFU-perioden kommer in i ett nytt arbetslag och nya rutiner.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen bedöms studentens kommunikativa förmåga, flexibilitet, pedagogiska ledarskap samt ansvarstagande. Studenten förväntas dokumentera, utvärdera, analysera och redovisa sina erfarenheter, kunskaper och färdigheter.
I kursen tränar studenten problemlösning och kritisk bedömning genom att planera och genomföra ett utvecklingsarbete i den aktuella verksamheten. I samband med detta övas också informationssökning samt skriftlig kommunikation.
Virtuell kommunikation, kritiskt tänkande, reflektion och analys tränas tex i diskussionsforum med handledare och övriga kursdeltagare. Muntlig kommunikation är också en del av detta.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen.
Tidigare inhämtade kunskaper om ”hållbar utveckling” appliceras i praktisk hästverksamhet. Under flera moment berörs frågor kopplade till hur ett enskilt företag i hästbranschen kan arbeta med hållbar utveckling såsom miljömässiga, sociala och ekonomiska faktorer. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och komma att utgöra en del i den professionella yrkesrollen som hippolog. Studenterna ska kunna föreslå åtgärder som bidrar till hållbar hästhållning. De ska kunna förklara och motivera samt diskutera dessa på ett utförligt, strukturerat och nyanserat sätt.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen relaterar till samtliga tidigare genomförda kurser på programmet med syfte att få en tillämpning på redan inhämtade kunskaper. Särskilt fokus ska ligga på studenternas respektive inriktning och profil.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
VFU II ger möjligheter till utvärdering, analys och fördjupad färdighetsträning/tillämpning baserat på kunskaper från tidigare årskurser i Hippologprogrammet.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Praktisk erfarenhet från en professionell verksamhet bidrar till studentens insikter om förekommande arbetsuppgifter, problem- och utvecklingsområden samt verksamhetens behov av kunskap och kompetens. Studentens erfarenheter samt de ökade insikterna från VFU-platsen sätter utbildningens innehåll i ett tillämpande sammanhang och ger studenten ytterligare perspektiv.
DEL B
Anläggning |
Riksanläggningen Wången |
Inriktning |
Islandshäst |
Kurstillfällen ååmmdd- ååmmdd |
HO0142 20163 2024-10-31 – 2025-01-19 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
|
Examinator |
Susanne Lundesjö Kvart |
Stf Examinator |
Karin Morgan |
Kursledare |
Gudni Agustsson |
Genomförande |
Cirka antal schemalagda timmar |
Varav obligatoriskt |
Moment |
||
Föreläsningar |
4 |
|
Övningar och övningsuppgifter |
12 |
4 av 6 seminarier obligatoriska. |
Handledning |
8 |
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
240 |
240 |
Studiebesök |
|
|
Projektarbete |
80 |
|
Självständigt arbete med hästar, utrustning och anläggning |
|
Enl. särskilda styrdokument. |
Examination och utvärdering |
6 |
|
Beskriv vilka delar som ingår i kursen och ange även Medrättande lärare samt övriga medverkande lärare.
Del 1 |
Kursintroduktion |
Examinator |
Susanne Lundesjö-Kvart |
Lärare i övrigt |
Gudni Agustsson |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
|
Del 2 |
Seminarier |
Examinator |
Susanne Lundesjö-Kvart |
Lärare i övrigt |
Gudni Agustsson |
Gästföreläsare |
Louise Lindberg, Helena Röcklingsberg |
Innehåll |
Examineras genom deltagande i seminarier
|
|
|
Del 3 |
Temaarbete samt utvecklingsarbete |
Examinator |
Susanne Lundesjö-Kvart |
Lärare i övrigt |
Gudni Agustsson |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
|
|
|
Del 4 |
Delta i VFU platsens verksamhet |
Examinator |
Susanne Lundesjö-Kvart |
Lärare i övrigt |
Gudni Agustsson; VFU handledaren |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Under VFU ska studenten:
Examineras genom intygat närvaro på VFU platsen samt deltagande i seminarier.
|
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
Studenten dokumenterar och utvärderar verksamheten genom utvecklingsarbete, temaarbete och seminarium samtidigt som studenten följer och genomför relevanta aktiviteter i professionell miljö. I den aktuella verksamheten färdighetstränar, utvärderar och dokumenterar studenten med utgångspunkt från ämnen och kurser tidigare i utbildningen.
Beskriv vilka externa inslag kursen innehåller (t ex studieresor)
Studenten befinner sig utanför utbildningsorten och deltar dagligen i extern verksamhet med extern handledare.
Kursvärdering
Kursvärderingen är öppen
Värderingen går att besvara till och med 2025-02-02
Andra kursvärderingar för HO0142
Läsåret 2024/2025
Verksamhetsförlagd utbildning II (HO0142-20127)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Verksamhetsförlagd utbildning II (HO0142-10189)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2023/2024
Verksamhetsförlagd utbildning II (HO0142-20073)
2023-10-31 - 2024-01-14
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0142 Verksamhetsförlagd utbildning II, 15,0 Hp
Horse business placement IIÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande90 hp hippologi
15 hp verksamhetsförlagd utbildning
alternativt
Hippologexamen, 120 hp
Mål
Kursen syftar till att ge insikt i förutsättningarna för professionell verksamhet inom hästnäringen samt till att möjliggöra träning av förvärvade kunskaper och realiserande av utvecklingsarbete i en autentisk miljö.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera och genomföra relevanta aktiviteter, självständigt och i samarbete med andra, utifrån en verksamhets behov och förutsättningar med ett affärsmässigt förhållningssätt,
- kommunicera, ta initiativ, vara flexibel, på ett pedagogiskt sätt utöva ledarskap och ta ansvar i en professionell miljö,
- diskutera arbetsmiljö och arbetsvillkor i ett enskilt företag eller organisation i ett svenskt och ett internationellt perspektiv,
- diskutera djurhållning och djurskydd med ett internationellt perspektiv samt, med ett hälsoperspektiv, analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas i en verksamhet,
- diskutera miljö- och etikfrågor i ett företag eller organisation ur ett svenskt och ett internationellt perspektiv,
- genomföra ett utvecklingsarbete med syfte att dokumentera, utvärdera, analysera och ge förslag till förbättringar i en verksamhet med utgångspunkt i gällande regelverk,
- arbeta med hästar och människor på en fördjupad nivå.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
I kursen tillämpas kunskaper inom hippologi i en extern yrkesmässig verksamhet inom hästnäringen.
Genomförande
Studenten omsätter och vidareutvecklar sina kunskaper från utbildningen i en extern professionell verksamhet inom hästnäringen. Under huvuddelen av kurstiden deltar studenten i det dagliga arbetet och under övrig tid dokumenterar, utvärderar, analyserar, utreder och redovisar studenten sina erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Studenten studerar verksamhetens rutiner med särskilt fokus på arbetsplanering och arbetsledning för verksamhetens personal samt, i förekommande fall, anläggningens skötsel. Studenten planerar och genomför ett utvecklingsarbete i den aktuella verksamheten. Studenten gör även ett temaarbete med fokus på ett ämne inom sin studieinriktning, samt deltar i gruppdiskussioner.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet, tidsplanering.
Följande moment är obligatoriska:
Gruppdiskussioner
Samverkan med det omgivande samhället sker genom att kursen är praktiskt förlagd till en professionell verksamhet i nästnäringen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av inlämningsuppgifter och utvecklingsarbete.
Godkänd examination av temaarbete.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen innehåller en period av introduktion och uppföljning på ordinarie studieort.Studenten handleds på VFU-platsen av särskilt utsedd och utbildad handledare. Studenten har även en akademisk handledare från utbildningen som en resurs för förberedelser, frågor, diskussion, uppföljning och redovisning.
Kursen förläggs, förutom introduktion och uppföljning/avslut, hos externt företag eller organisation. Företaget eller organisationen kan ha sin verksamhet såväl inom som utanför Sverige. Placering och fördelning av platser för VFU sker i möjligaste mån efter respektive students eget önskemål.
*Avbruten praktik*
En student kan bli underkänd och får då avbryta den praktiska utbildningen med levande djur om det finns en påtaglig risk att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada djur, annan person, sig själv eller värdefull egendom om hen fortsätter att delta i den praktiska utbildningen. En individuell åtgärdsplan ska bestämmas för studenten och delges denne skriftligen. Planen ska upprättas av kursansvarig institution i samråd med studievägledare och berörd student. I denna plan, som beslutas av programstudierektor, ska anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och när kontrollen av att dessa brister åtgärdats kan äga rum. Av planen ska också framgå hur kontrollen ska gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den praktiska undervisningen med levande djur förrän programstudierektor har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
OBLIGATORISK LITTERATUR
AFS 2008:17. Arbete med djur. Stockholm: Arbetsmiljöverket https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/arbete-med-djur-foreskrifter-afs2008-17.pdf
Hellberg, A. (red) (2011) Arbetsmiljölagen: och dess förordning med kommentarer i lydelse den 21 april 2018. Sverige: Arbetsmiljöverket. Tillhandahålls av kursledning.
Lantbrukarnas riksförbund (2019). Miljöhusesyn. Tillhandahålls av kursledning.
UNDP (2019) Globala Målen. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/ [2022-08-25]
Wolframm, I.A., Douglas, J. & Pearson, G. (2023) Changing Hearts and Minds in the Equestrian World One Behaviour at a Time. Animals. 2023:13,748. https://doi.org/10.3390/ani13040748
Utifrån särskilda anvisningar i kursens olika uppgifter ska även ett urval av den obligatoriska litteratur som finns i övriga kurser inom programmet användas.