Ny sökning
HO0145

Ridkonst och hästhantering - islandshäst III

Kursen syftar till att, på en fördjupad nivå och med en stor grad av självständighet, ge färdighet i och förståelse för att rida, hantera och sköta hästar i verksamhet i islandshästsektorn. Kursen syftar även till att, på en fördjupad nivå, ge förmåga till problematisering, analys och syntes kring hästutbildning och hästhållning av hästar på olika utbildningsnivåer.

Information från kursledaren

ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET

SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING

Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.

Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.

Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.

Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.

DEL A

Kursens kod

HO0145

Kursens namn

Ridkonst och hästhantering – Islandshäst III

Antal hp

5hp

Läsår

24-25

Ges inom inriktning/-arna

Ridhäst-Island

Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen (använd exempelvis Jenkins och Healey's modell).

Förutom att ta del av aktuell forskning om coaching och ridundervisning läser och skriver studenterna vetenskapliga texter samt deltar i seminarier där artiklar diskuteras. Studenterna tränas i vetenskapligt arbetssätt i både en coachinguppgift och en praktisk övning i elevaktiverande ridundervisning. Avslutningsvis opponerar de på varandras texter i en avslutande inlämningsuppgift.

Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler. (jmf. aktuell litteraturlista)

All obligatorisk litteratur är kopplad till föreläsningar och examinationer. Se separat dokument.

Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)

Internationaliseringen influerar kursen på olika plan, främst genom kopplingen till internationell vetenskaplig forskning samt att flera av föreläsarna har god kännedom om undervisning inom ridkonst internationellt. Det finns också möjlighet för studenterna att ta del av internationella gästföreläsare vid seminarier, föredrag och clinics på anläggningarna.

Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.

Kursen bidrar till att studenterna får möjlighet att träna sig i vetenskapligt skrivsätt samt utveckla sin läsförståelse i relation till vetenskapliga publikationer. Studenterna tränas i problemlösning och samarbete men får också möjlighet att arbeta självständigt. De förbereds på att kunna hantera komplexa situationer samt göra bedömningar och värderingar av bland annat etiska aspekter. Kursen ger även studenterna förutsättningar att reflektera över sitt eget lärande. Vidare får studenterna utveckla kompetens i tidsplanering, informationskompetens, kreativt tänkande, kritiskt tänkande, muntlig och skriftlig kommunikation.

Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter som belyses).

I samverkan med VFU-kursen kommer begreppet ”hållbar utveckling” att beaktas. Under flera moment berörs frågor om hur ridsporten kan bidra till miljöarbetet och hur man som hippolog kan skapa förutsättningar för en hållbar framtid, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. I den praktiska skötsel och hanteringen av hästar är det också ett naturligt inslag. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och det ska utgöra en del i den professionella yrkesrollen.

Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.

Kursen ges i tät samverkan med Ridkonst och hästhantering Islandshäst 4 genom att föreläsningar och praktiska moment samordnas mellan kurserna.

Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.

Kursen är en fortsättning på kursen ”Pedagogik och ledarskap för hästnäringen II” och ”Verksamhetsförlagd utbildning I” som ges under årskurs två.

Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.

Kursen bidrar till att studenterna utvecklar didaktiska färdigheter i rid- och teoriundervisning samt ett högskolemässigt förhållningssätt. Studenterna tränas i att formulera individuella mål för elever samt planera, genomföra och utvärdera undervisning. De blir även uppmärksammade på vikten av ryttarens hälsa och träning för en hållbar framtid i yrkeslivet inom hästnäringen.

Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.

Studenten får träna sig i att undervisa både praktiskt och teoretiskt och reflektera utifrån ett didaktiskt perspektiv. Detta genom att genomföra undervisning som ska planeras, analyseras och utvärderas. Studenten får också möjlighet att praktiskt träna sin egen färdighet i ridning i relation till sin lärarroll.

ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET

SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING

Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.

Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.

Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.

Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.

Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.

Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.

DEL B

Anläggning

Wången

Inriktning

Islandshäst

Kurstillfälle

ååmmdd- ååmmdd

2 sept – 24 okt 2024

Vid ev. blockindelning

ååmmdd- ååmmdd

Examinator

Anna-Lena Holgersson

Stf Examinator

Kursledare

Ulrika Backan

Genomförande

Cirka antal

schemalagda timmar per student

Varav obligatoriska timmar

Moment

Undervisning, föreläsningar

30 tim

Undervisning, färdighet inkl. ställtid (u-met, mm)

25 tim

Didaktisk utmaning + deltar själv rid

Övningar och övningsuppgifter (avsutten träning)

6 tim

Projekt-/tema-/utvecklingsarbete

Handledning

Studiebesök

Häst- och anläggningsvård (HAV)

(enl. särskilt styrdokument)

80

Examination och utvärdering

15 tim

Ej obligatoriskt.

Summa schemalagd tid av kursens totala tid

(max 40% i teoretisk kurs och 50% i praktisk kurs)

156 tim

Självstudier inom kursen, ej schemalagd tid:

(självständig skötsel av häst, inläsning etc.)

144 tim

Totalsumma timmar inom kursen

(heltidstudier innebär 40 tim per vecka)

300 tim/per student

Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:

Del och modultillhörighet

Modul: Coaching 4hp

Kursmål som delen hör till

Mål 4 och 5

Examinationer i denna del

Examineras genom inlämningsuppgift med utvärdering av genomförd coaching av elev.

Innehåll

Studenten tränar sig i att upprätta utvecklingsplaner/undervisningsplaner för ekipage med hjälp av metoder som SWOT eller GROW för analys. Genomför, både avsuttet och under ridlektion med sin adept samt utvärderar coaching - utifrån sina utvecklingsplaner. Föreläsningar med fokus på coaching, kommunikation samt pedagogiska utvecklingsmetoder för rid- och teoriundervisning. Sport coachingbegreppet diskuteras i relation till hur man kan arbeta med idrottspsykologiska metoder för att utveckla ryttare. Fördjupning även av coaching av barn och unga.

Pedagogiska arbetsformer

Föreläsningar, Peer learning, seminarier, färdighetsträning under handledning.

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Ulrika Backan, Joanna Sätter

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Ulrika Backan, Inga Wolframm, Sue Halden Brown, Gabriella Torell Palmquist

Del och modultillhörighet

Ridlära 2 hp

Kursmål som delen hör till

Mål 2

Examinationer i denna del

Examineras genom att studenterna för en muntlig teoretisk diskussion i ridlära utifrån olika ämnen

Innehåll

Ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv förenas ridlära med pedagogiska metoder för undervisning. I samverkan med Ridkonst och hästhantering 4 övas/diskuteras ridlära och gångartsteori på fördjupad nivå.

Pedagogiska arbetsformer

Föreläsning och gruppdiskussioner

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Ulrika Backan, Jenny Mandal, Camilla Hed

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Ulrika Backan, Eyjolfur Isólfsson, Camilla Hed

Del och modultillhörighet

Modul: Undervisning 4hp

Kursmål som delen hör till

Mål 1

Examinationer i denna del

Examination i praktisk undervisning på fördjupad nivå genom att planera, genomföra och utvärdera ridundervisning.

Innehåll

Studenten får möjlighet att träna sig i att undervisa elever individuellt och med hänsyn taget till olika ekipages utbildningsnivå och behov.

Pedagogiska arbetsformer

Praktiskt genomförande och peer learning

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Jenny Mandal och Ulrika Backan

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Ulrika Backan, Eyjolfur Isólfsson, Camilla Hed

Del och modultillhörighet

Demo (Modul: Undervisning i grupp 4 hp)

Kursmål som delen hör till

Mål 6

Examinationer i denna del

Examineras genom att studenten planerar och genomför en demo tillsammans med andra studenter.

Innehåll

Studenten planerar och skapar tillsammans med andra studenter en demo utifrån anpassade pedagogiska metoder

Pedagogiska arbetsformer

Föreläsning, praktiskt genomförande och grupparbete.

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Joanna Sätter, Ulrika Backan

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Ulrika Backan, Sara Sandqvist, Joanna Sätter, Camilla Hed, Eyjolfur Isólfsson

Del och modultillhörighet

Didaktisk utmaning (Modul: Undervisning i grupp 4hp)

Kursmål som delen hör till

Mål 1

Examinationer i denna del

Didaktisk utmaning är ett obligatoriskt moment som genomförs i form av praktisk undervisning på fördjupad nivå med elevaktiverande moment inklusive planering och utvärdering av lektion.

Innehåll

Studenten ges en didaktisk utmaning att tillsammans med en annan student, testa en vald pedagogisk metod i samband med ett ridundervisningstillfälle. Studenten får även ta del av andra didaktiska utmaningar och pedagogiska elevaktiverande metoder, men då som ryttare vid andra tillfällen.

Pedagogiska arbetsformer

Föreläsning, praktiskt genomförande, peer learning och seminarium.

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Susanne Lundesjö Kvart

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Ulrika Backan

Del och modultillhörighet

Modul: Ledarskap 2hp(Avsutten träning)

Kursmål som delen hör till

Mål 3

Examinationer i denna del

Examination del 1: identifiera personligt behov av träning, gör upplägg, genomför övning och utvärdera.

Examination del 2: Genomför träningspass med en grupp deltagare, utvärdera och relatera till eget ledarskap och ett hållbart yrkesliv.

Innehåll

Studenten leder en grupp individer genom moment av fysisk träning för att stimulera till ett hållbart yrkesliv inom hästnäringen. Studenter får identifiera träningsbehov, ta fram program, genomföra och utvärdera träning för ryttare.

Pedagogiska arbetsformer

Föreläsningar, övningar, praktiska pass

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Joanna Sätter

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Joanna Sätter

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

HO0145-10219 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för HO0145

Läsåret 2023/2024

Ridkonst och hästhantering - islandshäst III (HO0145-10193)

2023-08-28 - 2023-10-30

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM

Definitioner:

***Obligatorisk litteratur *****- **kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").

Referenslitteratur** **- frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").

LÄSÅR

2024-2025

ÅRSKURS

3

INRIKTNING/INRIKTNINGAR

Islandshäst

KURS

Ridkonst och hästhantering III – Islandhäst 10 hp

KURSKOD

HO 0145

OBLIGATORISK LITTERATUR

Harris S (2016) Horse gates, balance and movements Turner ISBN 9781681626376

Åkedotter, C mfl Idrottens träning (2023) SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5

McGreavy P & McLean A. (2011) Equitation Science. Wiley – Blackwell, ISBN 9781405189057

Miesner, S. (2020) Ridhandboken I – grundutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN 978-91-519-5686

Miesner, S. (2022) Ridhandboken II – vidareutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN: 978-91-527-4866-4

Miller R M (2011) The ancients secret of the horses mind Robert M Miller Communications ISBN 9780984462087

Plate J, & Hassmén N & Hassmén P. (2010) Idrottspsykologi. Stockholm: Bokförlagen Natur och kultur Akademisk, ISBN 9789127091498

Rachen – Schoneich G & Schoneich K. (2021) Straightening the Crooked Horse E-bok. Trafalgar Square Books, ISBN 9781646011001

Tävlingsreglemente för islandshäst Microsoft Word - General2021_final (feiffengur.com) (2021-06-22)

FEIFs hemsida – internationella islandshästorganisationen FEIF unites people in their passion for the Icelandic Horse (2021-06-22)

Wolframm, I (2015) Perfect mind, perfect ride Kenilworth Press Ltd ISBN 9781910016046

Idrottens träning SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5

REFERENSLITTERATUR

British Horse Society (BHS). (2008) BHS Complete manual of stable management. Shrewsbury: Kenilworth Press, ISBN 9781905693184

Brown Houghton, J&Pilliner, S & Davies, Z. (2003) Horse & Stable Management. Kent: Gray Publishing, ISBN 1405100079

Dietze, S v. (2008) Balans till häst: Ryttarens sits. Stockholm: Bokförlaget Natur och kultur, ISBN 9789127115965 (sid 1-77 PDF tillhandahållen av kursledningen)

Eriksson, Å & Frey, R & Lennartsson, L. (2004) Islandshästar. Natur och Kultur/Fakta etc, ISBN 9127355527

Gustafsson, H & Hassmén, P & Kenttä, G. Praktisk Idrottspsykologi. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789185433742

Hassler-Scoop, J. (2002) The riding experience & beyond: Personal Development for Riders. Obs! Tillhandahålls av kursledningen.

Heuschmann, G. (2012) Balancing Act. J.A. Allen Co LTD, ISBN 9781908809032

Johansson, U. (2013) Ryttare är idrottare. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789186323820

Lindal, B. Harmony. Uppheimar ehf, ISBN 9789979659037

Markne, P. (2014) Hästens Grundarbete. Massolit Förlag, ISBN 9789187785672

Wolframm, I. (2014) The science of Equestrian Sports. Rootledge, ISBN 9781138860391

DVD: Heuschmann, G. If Horses Could Speak: How incorrect modern riding negatively affects horses health

DVD: Isólfsson, E. On Horseback 1, 2 &3

DVD: Lindal, B. Starting Horses & Training

Kyrklund, K. (2013) Dressyr med Kyra – rid med system, logik och konsekvens. Västerås: Ica Bokförlag, ISBN 9789153439448

Artiklar tillhandahållna av lärare

TIPS

Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Hippologprogrammet Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 12690 SEK Nivå: Grundnivå (G2F)
Ämne: Hippologi
Kurskod: HO0145 Anmälningskod: SLU-10219 Plats: Wången Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi Studietakt: 35%