Djurskydd, djurvälfärd och djuretik
Syftet med kursen är att ge studenterna en fördjupad överblick och kunskap om olika aspekter som rör djurskydd, djurvälfärd och djuretik. Studenterna ska få en förståelse för hur värderingar i samhället, djurskyddsarbete och forskning inom djurskydd, djurvälfärd och djuretik samspelar.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0160-20032 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0160
Läsåret 2022/2023
Djurskydd, djurvälfärd och djuretik (HV0160-20100)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Djurskydd, djurvälfärd och djuretik (HV0160-20006)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2019/2020
Djurskydd, djurvälfärd och djuretik (HV0160-20134)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Djurskydd, djurvälfärd och djuretik (HV0160-20115)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0160 Djurskydd, djurvälfärd och djuretik, 15,0 Hp
Animal welfare and ethicsÄmnen
Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
PBL och seminarier | 1,5 | 0202 |
Djurskydd, djurvälfärd och djuretik | 13,5 | 0203 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
75,0 hp husdjursvetenskap varav 7,5 hp djurskyddeller
75,0 hp biologi varav 7,5 hp djurskydd
Mål
Syftet med kursen är att ge studenterna en fördjupad överblick och kunskap om olika aspekter som rör djurskydd, djurvälfärd och djuretik. Studenterna ska få en förståelse för hur värderingar i samhället, djurskyddsarbete och forskning inom djurskydd, djurvälfärd och djuretik samspelar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
förklara och diskutera djurskyddet i dagens samhälle utifrån djurskyddslagstiftningen och bakomliggande faktorer såsom forskning, erfarenhet, tradition, etik och politik,
muntligt och skriftligt presentera forskning och argument inom djurvälfärd och djuretik,
förklara och bedöma terminologi och begrepp i djuretik,
granska, bedöma och värdera vetenskaplig litteraturs trovärdighet samt dess användbarhet i olika situationer,
värdera djurhållning utifrån perspektiven djurskydd, djurvälfärd, djuretik och hållbarhet,
analysera och debattera komplexa, verklighetsanknutna djurskyddsproblem/djurvälfärdsämnen ur ett djuretiskt perspektiv,
välja och använda relevanta sökverktyg med utgångspunkt från informationsbehovet.
Innehåll
Kursen behandlar hållbarhetsaspekter av djurhållning, djurskyddslagstiftningen och andra regelverk samt djurskyddsarbetet i Sverige och internationellt. Kursen omfattar studier av vetenskaplig litteratur inom djurvälfärd, djurskyddsreglering och reflektioner kring hur forskning har bidragit och kan bidra till en ökad djurvälfärd. En stor del av litteraturen är på engelska. Vetenskaplig litteraturs trovärdighet och relevans diskuteras i seminarieform. Vidare ger kursen en fördjupad kunskap inom området djuretik. Återkommande diskussioner hålls kring djurskydd och djurvälfärd hos olika djurslag som djur i djurpark, försöksdjur, lantbrukets djur, pälsdjur, sport- och sällskapsdjur. I kursen ingår föreläsningar, gruppseminarier, studiebesök, övningar, basgruppsarbete enligt PBL (ProblemBaserat Lärande) samt ett projektarbete. I kursen tränar studenterna följande generella kompetenser: muntlig och skriftlig kommunikation, kritiskt förhållningssätt och informationssökning. Obligatoriska moment inom till exempel basgruppsarbete, seminarier samt övningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig hemtentamen och skriftligt projektarbete samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
Examination: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas inom två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens miljö och hälsa
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- förklara och diskutera djurskyddet i dagens samhälle utifrån djurskyddslagstiftningen och bakomliggande faktorer såsom forskning, erfarenhet, tradition, etik och politik,
- muntligt och skriftligt presentera forskning och argument inom djurvälfärd och djuretik,
- förklara och bedöma terminologi och begrepp i djuretik,
- granska, bedöma och värdera vetenskaplig litteraturs trovärdighet samt dess användbarhet i olika situationer,
- värdera djurhållning utifrån perspektiven djurskydd, djurvälfärd, djuretik och hållbarhet,
- analysera och debattera komplexa, verklighetsanknutna djurskyddsproblem/djurvälfärdsämnen ur ett djuretiskt perspektiv,
- välja och använda relevanta sökverktyg med utgångspunkt från informationsbehovet.
Betygskriterier
Mål |
Betyg 3 |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
---|---|---|---|
1 |
Studenten visar förståelse för och kan övergripande förklara och diskutera varför djurskyddet ser ut som det gör i dagens samhälle. Studenten kan övergripande förklara de bakomliggande faktorerna till djurskyddslagstiftningens utformning, såsom forskning, erfarenhet, tradition, etik och politik. Studenten visar på att denne hittar rätt i djurskyddslagstiftningen och hänvisar till denna på ett korrekt sätt i text. |
Utöver nivå 3 gör studenten egna bedömningar och kan föreslå förbättringar av lagstiftningen som skulle kunna vara realistiska.
|
Utöver nivå 4 kan studenten föreställa sig vilka konsekvenser de föreslagna regeländringarna skulle medföra för djur, djurhållare och samhället i övrigt.
|
2 |
Studenten visar att denne muntligt och skriftligt kan presentera forskningsresultat inom området djurvälfärd och djuretik.
|
- |
- |
3 |
Studenten använder korrekt terminologi och begrepp inom ämnet djuretik samt visar på förståelse för dess innebörd.
|
- |
-
|
4 |
Studenten granskar, bedömer och värderar vetenskaplig litteraturs trovärdighet samt dess användbarhet i olika situationer. |
Utöver nivå 3 gör studenten jämförelse av vetenskaplig litteratur utifrån dess trovärdighet och användbarhet i olika situationer.
|
- |
5 |
Studenten kan, med vetenskapligt stöd, göra en värdering av den välfärdsnivå djur i en viss typ av djurhållning befinner sig på om djurhållningen sker enligt lagstiftningens minimikrav.
|
Utöver nivå 3 kan studenten analysera och diskutera hur vetenskapliga rön skulle kunna motivera förbättringar av djurhållningen och visar vilka välfärdshöjningar som skulle bli konsekvensen.
|
Utöver nivå 4 kan studenten beskriva inom vilka områden det finns vetenskapliga kunskapsluckor när det gäller välfärden för det aktuella djurslaget i den aktuella djurhållningsformen.
|
6 |
Studenten identifierar och diskuterar komplexa och verklighetsanknutna djurskyddsproblem/djurvälfärdsämnen ur ett djuretiskt perspektiv. Studenten kan ge exempel på de bakomliggande faktorerna till problemen. |
- |
- |
7
|
Studenten väljer och använder relevanta sökverktyg med utgångspunkt från informationsbehovet samt refererar korrekt till källor.
|
-
|
-
|
Totalbetyg på kursen
Betyg 3 (godkänt) |
||||
|
||||
Betyg 4 |
||||
Utöver kraven för betyg 3 krävs betyg 4 på hemtentamen
|
||||
Betyg 5 |
||||
Utöver kraven för betyg 3 krävs betyg 5 på hemtentamen
|
Litteraturlista
- Kurslitteratur [Kurslitteratur] (https://slunik.slu.se/kursfiler/HV0160/20032.2021/Litteraturlista_DDD_HT_2020.doc)