Renens biologi och renskötsel
Information från kursledaren
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0173-10144 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0173
Läsåret 2022/2023
Renens biologi och renskötsel (HV0173-10323)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Renens biologi och renskötsel (HV0173-10299)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2019/2020
Renens biologi och renskötsel (HV0173-10231)
2019-09-02 - 2020-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0173 Renens biologi och renskötsel, 7,5 Hp
Reindeer biology and reindeer husbandryÄmnen
Husdjursvetenskap Biologi Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet för högskolestudier samt kunskaper motsvarande:- 30 hp högskolestudier
- Biologi 2 från svensk gymnasieskola
Mål
Kursens syfte är att ge kunskaper om renens biologi och anpassning till den subarktiska och arktiska miljön samt ge grundläggande kunskaper i renskötseln som pastoralt system med fokus på systemet i Sverige.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - övergripande beskriva var i världen renen förekommer och vad som kännetecknar miljön i dessa områden,
beskriva renens anpassning till miljön och hur renen därmed skiljer från andra vilda och tama djur,
beskriva renens betesmönster och näringsförsörjning under olika tider på året,
redogöra för hur rennäringen bedrivs i Sverige och diskutera hur olika faktorer kan påverka produktionen,
övergripande beskriva hur politik, myndigheter och industri påverkar renskötselns förutsättningar och dess plats i den samiska kulturen,
beskriva renskötselns betydelse för den samiska kulturen och det övriga samhället.
Innehåll
I föreläsningar, exkursioner, kurslitteratur, nätbaserat undervisningsmaterial, övningar och projektarbeten behandlas renens anpassning till den arktiska och subarktiska miljön, där renen jämförs med andra vilda och tama djur. Renens näringsbehov och näringsintag behandlas i relation till betestillgång, betesmönster, tillväxt och reproduktion. Kursen tar vidare upp sambandet mellan bete, kondition, hälsa och produktion, samt skötselmässiga åtgärder för att förbättra överlevnad och produktion. Anpassning av djurantalet till betesresurserna, styrning av renhjordens struktur samt urvalsinsatser vid rekrytering av djur beskrivs. Renskötselpastoralism som produktionsform jämförs med annan extensiv djurhållning. Vidare diskuteras ekonomiska och sociala förhållanden inom renskötseln, markrättigheter, konkurrerande intressen, myndigheters ansvar i relation till förvaltning av renskötsel, samt rennäringens historia och framtid.
Förutom den skriftliga och muntliga examinationen innehåller kursen två obligatoriska fysiska träffar á 2-3 dagar (en i Jokkmokk och en i Uppsala) där exkursioner, studiebesök, föreläsningar och seminarier ingår.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig examination. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på distans och på 25 % fart. Kursens innehåller två obligatoriska fysiska träffar en 3-dagarsträff vid kursstart i Jokkmokk, Samernas utbildningscentrum och en 2-dagarsträff i Uppsala, SLU. Studenten står själv för kostnader och bokning av resa och boende vid båda träffarna. Träffarna sker i huvudsak på veckoslut.Utöver föreläsningar under träffarna bygger kursen på självstudier av anvisad litteratur och information på nätet, besvarande av inlämningsuppgifter och genomförande av övningsuppgifter via internet. Kommunikation, utöver de fysiska träffarna, sker via kursens hemsida och e-post.
Kurshemsidan innehåller all information rörande kursen och används för genomförande av kursens moment. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för att kunna följa kursen. Examination genomförs muntligt och via den webbaserade lärplattformen (Canvas).
Litteratur på norska och engelska kan förekomma.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens utfodring och vård
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Renens biologi och renskötsel – HV0173 (7,5 hp, grundnivå)
Kursens mål (enligt kursplanen):
Kursens syfte är att ge kunskaper om renens biologi och anpassning till den subarktiska och arktiska miljön samt ge grundläggande kunskaper i renskötseln som pastoralt system med fokus på systemet i Sverige.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:?
- övergripande beskriva var i världen renen förekommer och vad som kännetecknar miljön i dessa områden,
- beskriva renens anpassning till miljön och hur renen därmed skiljer från andra vilda och tama djur,
- beskriva renens betesmönster och näringsförsörjning under olika tider på året,
- redogöra för hur rennäringen bedrivs i Sverige och diskutera hur olika faktorer kan påverka produktionen,
- övergripande beskriva hur politik, myndigheter och industri påverkar renskötselns förutsättningar och dess plats i den samiska kulturen,
- beskriva renskötselns betydelse för den samiska kulturen och det övriga samhället.
Kursen är indelad i 4 block med inlämningsuppgifter till varje block. Under kursen ska studenterna delta i kursträffar där de olika delarna behandlas. Studenterna ska dessutom skriva ett fördjupningsarbete över ett valt ämne samt läsa och kommentera en preliminär version av fördjupningsarbete för en annan student. Kursen avslutas med en hemtentamen. Samtliga moment bedöms i relation till målen för kursen.
Betygskriterier
Betyg |
A: Inlämningsuppgifter |
B: Diskussion |
C: Fördjupningsuppgift |
D: Tentamen |
G |
Studenten ska ha lämnat relevanta och till större del korrekta svar på samtliga utdelade uppgifter och visat förmåga att koppla ihop fakta från olika informationskällor. |
Studenten ska ha läst de arbeten som anvisats och deltagit i diskussionerna under kursträffarna. |
Studenten ska ha inhämtat relevanta fakta om det valda ämnet och diskuterat dessa fakta i relation till valda frågeställningar. Uppgiften ska vara skriven enligt givna anvisningar.
|
Studenten ska ha svarat korrekt på 75% av frågorna i tentamen |
För godkänt på kursen krävs godkänt i alla delmoment och närvaro vid obligatoriska träffar.
Litteraturlista
- Litteraturlista HT-20 [Litteraturlista HT-20] (https://slunik.slu.se/kursfiler/HV0173/10144.2021/Litteraturlista_till_Renens_biologi_och_renskotsel.pdf)