Agroforestry
Vi använder exempel från olika delar av världen inklusive Sverige. Vi djupdyker i hur olika system är anpassade till olika förutsättningar, hur biologiska processer och mikroklimat påverkas av systemets utformning, miljömässiga konsekvenser, fördelar och utmaningar hos olika agroforestrysystem, samt ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet i olika agroforestrysystem. Kursen erbjuder lärarledd kunskapsförmedling, studiebesök, inbjudna föreläsare och en stor del självständigt arbete.
Kursvärdering
Kursvärderingen är öppen
Värderingen går att besvara till och med 2025-02-02
Andra kursvärderingar för LB0123
Läsåret 2023/2024
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
2021-11-02 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0123 Agroforestry, 15,0 Hp
AgroforestryÄmnen
Lantbruksvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst 30 hp inom något av utbildningsområdena samhällsvetenskap och/eller naturvetenskap, samt engelska B eller motsvarande.Mål
Kursen ger en överblick över olika typer av agroforestrysystem, med syfte är att ge de studerande förståelse för interaktioner mellan olika organismer och processer i odlingssystem som innehåller både jordbruksgrödor och buskar eller träd.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra för olika typer av agroforestrysystem, samt på övergripande nivå förklara vad som gör olika system väl anpassade till olika klimatmässiga, landskapskopplade och ekonomiska förutsättningar;
resonera kring hur biologiska processer och mikroklimat påverkas av agroforestrysystemets utformning;
jämföra miljömässiga konsekvenser i agroforestrysystem jämfört med andra odlingssystem;
övergripande resonera kring fördelar och utmaningar hos olika agroforestrysystem med hänsyn till odlingsinsatsers genomförande, produktivitet och lönsamhet;
diskutera ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet i olika agroforestrysystem.
Innehåll
Kursen kombinerar lärarledd kunskapsförmedling och lärandemoment som främjar studentaktivitet och diskussion genom föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, projektarbete, gruppresentationer, studiebesök samt övningar i fält. Samverkan med det omgivande samhället används genom externa föreläsningar och studiebesök. Dessutom knyts undervisningen till såväl nationell som internationell forskning genom föreläsningar och litteraturstudier.
Kursen ger kunskap om olika typer av agroforestrysystem, som till exempel alley cropping (allé- odling, d.v.s. rader med träd eller buskar på åkermark), silvopastoral systems (betesmark med träd eller buskar) och permakultur. Kursen ger exempel på hur olika agroforestrysystem utvecklats och tillämpats under olika förutsättningar (klimat, landskap, odlingsintensitet, mm), och hur odlingssystemet samverkar med biologiska processer och mikroklimat. Genom litteratur, föreläsningar och projektarbeten individuellt och i grupp får studenten fördjupade kunskaper om miljömässiga fördelar i agroforestrysystem jämfört med andra odlingssystem, men även inblick i utmaningar och möjliga målkonflikter relaterat till odlingsinsatsers genomförande, odlingens produktivitet och lönsamhet.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga tentamina och inlämningsuppgifter. Aktiv medverkan i schemalagda obligatoriska moment såsom gruppredovisningar, övningar och seminarier.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Grundläggande förkunskaper rekommenderas inom huvudområdena lantbruksvetenskap, trädgårdsvetenskap, biologi, miljövetenskap eller landskapsarkitektur.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi