Hållbara odlingssystem
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LB0127-20155 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LB0127
Läsåret 2024/2025
Hållbara odlingssystem (LB0127-20064)
2024-11-01 - 2025-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0127 Hållbara odlingssystem, 15,0 Hp
Sustainable cropping systemsÄmnen
Lantbruksvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0001 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande- 30 hp lantbruksvetenskap eller trädgårdsvetenskap eller markvetenskap
- 20 hp biologi
Mål
Målet med kursen är att studenterna ska få kunskap om grundläggande principer inom markvetenskap samt strategier för att skapa hållbara odlingssystem på fält.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Beskriva markkemiska, markfysikaliska och markbiologiska förutsättningar, i svenska jordar och globalt.
- Beskriva interaktioner mellan marken och växterna i odlingssystem, utifrån både ett svenskt och ett globalt perspektiv.
- Förklara hur kemiska, fysikaliska och biologiska processer i marken kan modifieras för förbättring av grödtillväxt och livsmedels- och foderkvalitet, samt för minskad miljöpåverkan, med särskilt fokus på hur organiska och oorganiska gödselmedel samt kalkning påverkar växtnäringscyklerna.
- Förstå och värdera fysikaliska, kemiska och biologiska markkvalitetsdata och utifrån dessa planera för förbättrad markkvalitet i odlingssystem.
- Bedöma miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet för odlingssystem.
Innehåll
*Ämnesmässigt innehåll: *
Fokus ligger på underhåll och förbättring av markkvalitet, med hänsyn till såväl biologiska, kemiska och fysikaliska faktorer. Växtföljd, jordbearbetning, växtnäringsförsörjning och hantering av markvatten är viktiga element liksom förebyggande av erosion, markförorening och växtnäringsförluster till den omgivande miljön. Hur odlingssystem på fält kan både bidra till och påverkas av klimatförändringar tas upp.
Kursen ger kunskap om marken som naturresurs, dess kvalitet – såväl kemiska, fysiologiska som biologiska faktorer – och hur förvaltningsfaktorer samverkar och påverkar markkvaliteten och hållbarheten i odlingssystemet. Odlingssystemens och markkvalitetens påverkan på djur, mänsklig hälsa, matproduktion och ekonomi diskuteras.
Övningar ger träning i att behandla och förstå fältförsöksdata, förstå data från jord- och växtanalyser och planera för både långsiktig markbördighet och kortsiktig gödsling och kalkning. Relevanta frågor inom området diskuteras i seminarieuppgifter och vid studiebesök.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
föreläsningar, litteraturstudier, projektarbete, studiebesök, seminarier samt övningar i fält och laboratorier.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
- informationskompetens
- kritiskt tänkande
- vetenskapliga metoder
- skriftlig kommunikation
- samarbete
- kreativitet
Följande moment är obligatoriska:
- Kursintroduktion
- Övningar
- Studiebesök
- Seminarier
- Laborationer
- Redovisningar
Samverkan med det omgivande samhället sker genom
Studiebesök och projektarbete
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Kursen examineras genom tentamen, inlämnade uppgifter, projektarbete och seminarier/redovisningar samt obligatoriska moment. För godkänd kurs krävs:
- Godkänd skriftlig hemtentamen
- Godkänd skriftlig redovisning av projektarbete
- Godkänd muntlig redovisning
- Godkänt deltagande i obligatoriska moment
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi