Projektbaserad forskningspraktik
With the support of a supervisor, you will identify a scientific problem to work with for the duration of the course. Your main focus will be on learning a research method, and the project itself can take place in a laboratory, in field or in a greenhouse. Along with your practical work you will also do literature studies in order to learn about the theoretical background of the method used, and to be able to compare it with other research methods within the field. The course will provide you with an insight into the research process and the work of a research group.
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0138 Projektbaserad forskningspraktik, 15,0 Hp
Project based research trainingÄmnen
Trädgårdsvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp på avancerad nivå inom lantbruksvetenskap eller trädgårdsvetenskap, samt Engelska 6.Mål
Studenten får insikt i forskning och forskningsmetodik inom trädgårds- och jordbruksvetenskap genom praktiskt arbete inom en forskargrupp. Studenten fördjupar sig i teorin bakom relevanta metoder för att kunna förstå dess möjligheter och begränsningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa en eller flera metoder inom det relevanta forskningsområdet
- förstå den teoretiska bakgrunden till de använda metoderna
- identifiera en frågeställning, samla in alternativt använda relevanta data, samt analysera och diskutera data och metoder på vetenskaplig grund
- ha insikt i forskningsprocessen och en forskargrupps arbetssätt
- relatera forskningen till FNs hållbarhetsmål
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Ramen för kursen är ett individuellt projekt. Studenten identifierar ett forskningsområde eller en forskningsmetod hen vill lära sig mer om och kontaktar kursledaren samt en forskare som kan handleda. I början av kursen identifierar studenten och handledaren ett individuellt projekt inom forskargruppens område och en tidsplan skrivs. Studenten får en introduktion till det aktuella laboratoriets, eller försöksfältets, specifika arbets- och säkerhetsrutiner. Efter en tids handledning kring de aktuella metoderna arbetar studenten mer självständigt kring sitt projekt. Litteraturstudier med anknytning till projektet inkluderas i arbetet. Studenten ska redovisa sitt arbete i form av en vetenskaplig rapport som innefattar introduktion, material och metod, resultat samt en diskussion kring de använda metodernas möjligheter och begränsningar. Diskussionen ska även inkludera ett avsnitt angående hur forskningsprojektet relaterar till FNs hållbarhetsmål. Utöver detta presenterar studenten sitt arbete som ett muntligt föredrag för forskargruppen.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom
- Litteratur studier
- Projektarbete
- Redovisning
Kursen fokuserar på följande generella kompetenser:
- Kritiskt tänkande
- Problemlösning
- Skriftlig och muntlig kommunikation
- Lab- och analys förmåga
Följande moment är obligatoriska:
Kurs introduktion med kursledare, säkerhetsrutiner för arbete i laboratorier, växthus, Biotron eller ute i fält, riskanalyser
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
- Aktiviteter och forskningsfrågor av samhällsnytta som kan bidra till att lösa relevanta samhällutmaningar
- Synliggörande av resultaten och kommunikation till relevanta partner i näringslivet och samhället
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Följande moment ingår i examinationen:
• Studenten ska aktivt ha tagit del av forskargruppens arbete.
• En godkänd vetenskaplig rapport skriven på engelska
• En genomförd muntlig presentation av resultaten.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen kommer att öka studentens förståelse för forskningsarbete och några specifika metoder. Det utförda arbetet kan vara lämpligt som en förstudie till ett kommande mastersarbete.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi