Ny sökning
LK0330

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering

I kursen diskuteras och granskas värderingar och processer som formar och påverkar den kommunala planeringen. Den framtida markanvändningen och bättre underlag för beslut diskuteras i en kommun i ljuset av klimatförändringar, hållbar utveckling och medborgarinflytande. Landskapet, så som det formuleras i den europeiska landskapskonventionen, är utgångspunkt och samhällets mål, lagstiftning mm ger ramarna. De svenska planeringsfrågorna ställs genom ett konkret exempel i relation till europeiska och globala förutsättningar. Planeringsteorier och metoder presenteras och diskuteras i föreläsningar och seminarier. I en större övningsuppgift formuleras ett förslag till framtida markanvändning och belyses konsekvenserna i en översiktsplan för en kommun.

Kursen ger insikter i en projektledares roll för översiktlig planering på kommunal och regional nivå som täcker både juridiska processer, samarbetsstrategier bland specialister, miljöbedömningar och allmänhetens deltagande.

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

LK0330-30111 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för LK0330

Läsåret 2024/2025

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering (LK0330-30157)

2025-01-20 - 2025-03-24

Läsåret 2023/2024

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering (LK0330-30150)

2024-01-15 - 2024-03-19

Läsåret 2022/2023

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering (LK0330-30041)

2023-01-16 - 2023-03-21

Läsåret 2020/2021

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering (LK0330-30142)

2021-01-18 - 2021-03-23

Läsåret 2019/2020

Landskapsarkitekturens metoder och roller i översiktlig planering (LK0330-30029)

2020-01-20 - 2020-03-24

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

  1. Sustainable landscape planning: the reconnection agenda. Författare: Selman, P. [Sustainable landscape planning: the reconnection agenda.] (http://site.ebrary.com/lib/slub/detail.action?docID=10589140) Kommentar: Selman, P. (2012) Sustainable landscape planning: the reconnection agenda. Abington: Routledge. (Available as e-book from the library)
  2. Towards a Feminist Code of Planning Ethics Författare: Hendler, S. [Towards a Feminist Code of Planning Ethics] (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1464935042000334967) Kommentar: Hendler, S. 2005. Towards a Feminist Code of Planning Ethics. Planning Theory & Practice, 6, 53-69.
  3. Environmental assessment and planning theory: four short stories about power, multiple rationality, and ethics. Författare: Richardson, T. [Environmental assessment and planning theory: four short stories about power, multiple rationality, and ethics.] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925504001192) Kommentar: Richardson, T. 2005. Environmental assessment and planning theory: four short stories about power, multiple rationality, and ethics. Environmental Impact Assessment Review, 25, 341-365.
  4. Deep Difference: Diversity, Planning and Ethics. Författare: Watson, V. [Deep Difference: Diversity, Planning and Ethics.] (https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1473095206061020) Kommentar: Watson, V. 2006. Deep Difference: Diversity, Planning and Ethics. Planning Theory, 5, 31-50.
  5. Dare to Plan: An Essay on the Role of the Future in Planning Practice and Education. Författare: Isserman, A [ Dare to Plan: An Essay on the Role of the Future in Planning Practice and Education.] (<http://www.jstor.org/stable/40112237 >) Kommentar: Isserman, A. (1985). Dare to Plan: An Essay on the Role of the Future in Planning Practice and Education. The Town Planning Review, 56(4), 483-491.
  6. Phronetic planning research: theoretical and methodological reflections Författare: Flyvbjerg, B [Phronetic planning research: theoretical and methodological reflections] (http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1464935042000250195) Kommentar: Flyvbjerg, B. (2004) Phronetic planning research: theoretical and methodological reflections, Planning Theory & Practice, 5:3, 283-306.
  7. Nordic experience of sustainable planning Författare: Kristjánsdóttir, S. [Nordic experience of sustainable planning] (https://www.taylorfrancis.com/books/e/9781315598529) Kommentar: Kristjánsdóttir, S. (2017) Nordic experience of sustainable planning. Abington: Routledge.(Available as e-book via library)
  8. The Inquiry Based Approach (IBA) - a facilitator’s handbook Författare: Westin, M, Calderon, C. & Hellquist, A. [The Inquiry Based Approach (IBA) - a facilitator’s handbook] (https://www.researchgate.net/publication/285321999_The_Inquiry_Based_Approach_IBA_a_facilitator's_handbook) Kommentar: Westin, M, Calderon, C. & Hellquist, A. (2014) The Inquiry Based Approach (IBA) - a facilitator’s handbook. SWEDESD
  9. Politicising the landscape: a theoretical contribution towards the development of participation in landscape planning Författare: Calderon, C. & Butler, A. [Politicising the landscape: a theoretical contribution towards the development of participation in landscape planning] (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01426397.2019.1594739) Kommentar: Calderon, C. & Butler, A.?(2019)?Politicising the landscape: a theoretical contribution towards the development of participation in landscape planning,?Landscape Research,
  10. ‘Planning ethics’ and rediscovering the idea of planning. Författare: Campbell, H. [‘Planning ethics’ and rediscovering the idea of planning.] (https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1473095212442159) Kommentar: Campbell, H. 2012. ‘Planning ethics’ and rediscovering the idea of planning. Planning Theory, 11, 379-399
  11. Making Participation Work When Interests Conflict: Moving from Facilitating Dialogue and Moderating Debate to Mediating Negotiations. Författare: Forester, J [Making Participation Work When Interests Conflict: Moving from Facilitating Dialogue and Moderating Debate to Mediating Negotiations.] (http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01944360608976765) Kommentar: Forester, J. (2006) Making Participation Work When Interests Conflict: Moving from Facilitating Dialogue and Moderating Debate to Mediating Negotiations, Journal of the American Planning Association, 72:4 ,447 — 456.
  12. Placing the Stakes: The Enactment of Territorial Stakeholders in Planning Processes. Författare: Metzger, J. [Placing the Stakes: The Enactment of Territorial Stakeholders in Planning Processes.] (https://journals.sagepub.com/doi/10.1068/a45116) Kommentar: Metzger, J. (2013). Placing the Stakes: The Enactment of Territorial Stakeholders in Planning Processes.?Environment and Planning A: Economy and Space,?45(4), 781–796.
  13. Who's in and why? A typology of stakeholder analysis methods for natural resource management. Författare: Reed, M., Graves, A., Dandy, N., Posthumus, H., Hubacek, K., Morris, J., Prell, C., Quinn, C. & Stringer, L. [Who's in and why? A typology of stakeholder analysis methods for natural resource management.] (https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2009.01.001) Kommentar: Reed, M., Graves, A., Dandy, N., Posthumus, H., Hubacek, K., Morris, J., Prell, C., Quinn, C. & Stringer, L. 2009. Who's in and why? A typology of stakeholder analysis methods for natural resource management. Journal of Environmental Management, Volume 90, Issue 5, 1933-1949,

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Landscape Architecture for Sustainable Urbanisation - Master's Programme Landskapsarkitektprogrammet - Uppsala Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 74982 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Landskapsarkitektur Landskapsarkitektur
Kurskod: LK0330 Anmälningskod: SLU-30111 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för stad och land Studietakt: 100%