Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnadskonst
Kursen innehåller metoder för att utvärdera hållbarhetsparametrar och arbeta med juridiska stadsbyggnadsprocesser för miljöbedömning. Mallen för projektrapporten följer en vetenskaplig struktur som hjälper samarbetet i gruppen att komma överens om lösningar som bygger på teori och egna inventerings- och analys resultat. Strukturen möjliggör reflektion och diskussion om alternativ till det projektförslaget. En individuell tentamen sammanfattar den viktigaste hållbara stadsdesignteori som diskuteras på föreläsningar och seminarier.
Information från kursledaren
Welcome to Studio - Landscape architecture for sustainable urban design!
The course starts 31st of October at 13.00, please see preliminary timetable.
Course litterature will be provided on Canvas as pdf's or links, no need to buy any litterature in advance.
More information will come once the Canvas page is up running.
Looking forward to seeing you all!
Best, Helena
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0346-20114 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0346
Läsåret 2024/2025
Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnadskonst (LK0346-20099)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2022/2023
Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnadskonst (LK0346-20029)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnadskonst (LK0346-20044)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnadskonst (LK0346-20096)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnadskonst (LK0346-20021)
2019-11-01 - 2020-01-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0346 Studio - Landskapsarkitektur för hållbar stadsbyggnadskonst, 15,0 Hp
Studio - Landscape architecture for sustainable urban designÄmnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 150 hp varav 90 hp i landskapsarkitektur och/eller arkitektur och/eller fysisk planering och/eller samhällsgeografi och/eller samhällsplanering, samt kunskaper motsvarande Engelska 6, eller antagen till masterprogrammet Landskapsarkitektur för hållbar urbanisering.Mål
Syftet med denna avancerade kurs är att studenten ska få fördjupad kunskap om stadsbyggnadskonsten ur ett landskapsperspektiv inriktat mot ett långsiktigt hållbart samhälle.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- definiera och beskriva olika historiska och samtida stadskaraktärer och deras koppling till stadsbyggnadsideal och landskapsarkitektur samt till ekologisk, social och ekonomisk hållbar samhällsutveckling.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
inom givna ramar tillämpa metoder som är relevanta för landskapsarkitektur och stadsbyggnadskonst för analys av kulturmiljöer, urbana grön-blå strukturer och långsiktig hållbarhet.
i ett projekt utveckla, utforma och motivera ett förslag till hållbar utveckling av en stadsdel, eller en liten stad, i form av en utarbetad vision eller ett program som innehåller relevanta strukturer och illustrerar huvudsakliga utformnings-principer
-använda såväl handritning som tillgängliga digitala visualiseringsverktyg samt professionellt språk i utarbetandet av stadsutvecklingsförslag.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över hållbar stadsutveckling med avseende på landskapet, kultur- och naturvärden, ekologisk och social miljö, i ett internationellt sammanhang.
Innehåll
Kursen består av föreläsningar, seminarier, övningar, fältarbete, studieresa, projektarbete i grupper och en skriftlig individuell tentamen.
Huvudfokus ligger på det nutida stadslandskapet, och det slutmålet är ett förslag till långsiktigt hållbar förnyelse av en befintlig stadsdel eller en liten stad, baserat på teoretiska kunskaper samt kunskaper om platsens förutsättningar. Förslaget och de relaterade analyserna utarbetas i en projektgrupp och dokumenteras i form av en rapport över visionen eller programmet som också presenteras muntligt.
Tidigare godkända metoder för analys och undersökning av stadsmiljöer används och fördjupas, alternativa metoder för analys av upplevelser av platser och kulturmiljöer införs och tillämpas.
Litteratur om stadsplanekonsten studeras. Exempel och ideal från de senaste hundrafemtio åren diskuteras i texter och seminarier ur estetiska, ekologiska och sociala aspekter. Förtätning och grönstruktur är teman för diskussion och reflektion.
Studiebesök/studieresa genomförs för att illustrera fall av intresse för projektarbetet. Syftet är att inspirera och att utöka referensramarna användbara för utvecklingen och utformningen av förslaget.
Seminarier, övningar, studieresor och aktiviteter som är kopplade till dem är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt projektarbete i grupp och godkänd skriftlig individuell tentamen samt godkänt deltagande i obligatoriska aktiviteter.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 färdighetstränande poäng.Resekostnader till platsen för projektarbete och studieresa finansieras eller delfinansieras av studerande. Information om kostnader kommer att finnas tillgänglig på kursens hemsida 4 veckor före kursstart.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
There exist a huge body or literature (books, reports and not least scientific articles) on urban design and sustainability. This master’s level course is structured around a number of literature seminars and assignments in which you will get a chance to discuss some aspects on urban design and sustainability. For the purpose of the discussions, we have chosen newer texts that we think are informative, inspiring or interesting in various ways. The literature will be provided on Canvas during the course.
Below is a list of some of the literature, more will come on Canvas during the course:
- Arup (2021) Designing for planetary boundary cities.Planetary boundaries - Arup
- Meyer, E.K. 2008. 'Sustaining beauty. The performance of appearance.' Journal of Landscape Architecture, 3 (1): 6-23. https://doi.org/10.1080/18626033.2008.9723392
- Andersson, T. 2021. 'Landscape architecture used as a society service: The Swedish example.' In Green visions: greenspace planning and design in nordic cities, edited by K. Nilsson, R. Weber and L. Rohrer. Livonia: Arvinius + Orfeus Publishing AB.
- Engström, A., and M. Qviström. 2022. 'Situating the silence of recreation in transit-oriented development.' International Planning Studies, 27 (4): 411-424. https://doi.org/10.1080/13563475.2022.2129598
- Nordh, H., and A.S. Olafsson. 2021. 'Plans for urban green infrastructure in Scandinavia.'Journal of Environmental Planning and Management, 64 (5): 883-904. https://doi.org/10.1080/09640568.2020.1787960
- Gearey, M., L. Robertson, J. Anderson, P. Barros, and D. Cracknell. 2019. 'Re-naturing the City for Health and Wellbeing: Green/Blue Urban Spaces as Sites of Renewal and Contestation.' In Planning Cities with Nature: Theories, Strategies and Methods, edited by Fabiano Lemes de Oliveira and Ian Mell, 153-168. Cham: Springer International Publishing.
- Emilsson, T., and Å.O. Sang. 2017. Impacts of climate change on urban areas and nature-based solutions for adaptation. In Nature-based solutions to climate change adaptation in urban areas, edited by N. Kabisch, H. Korn, J. Stadler and A. Bonn. Springer Open.
- Zurovac, G. 2020, Where planning and design meet: transformation of urban tissue under densification policy – the case of Oslo. PhD thesis. The Norwegian University of Life Sciences.
If you would like to read more “classics” on urban design, please see for example:
- Carmona, M., Heath, T., Oc, T. and S. Tiesdell, 2010. Public places – urban spaces: the dimensions of urban design, London and New York, Architectural Press
- Alexander, C. m fl, 1977, A pattern language; Towns, Buildings,
Construction, New York, Oxford University press. - Howard, E., 1946, Garden cities of To-morrow, London, Faber and Faber
LTD, originally published in London 1898, with title Tomorrow. A Peaceful Path to Real Reform. - Lynch, K., 1990 (1981), A Theory of Good City Form, Cambridge, MA, USA, Massachusetts Institute of Technology.
- Gehl, J., 2010, Cities for People. Washington, Island Press